sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:321

לשכבה שהתרחקה מאורח החיים היהודי ; אך היו גם שפעלו בקרב החברה היהודית והיו מעורים בחיי הקהילה . הנודע שבהם היה המשכיל משה מרקוזה , אשר ספרו ספר רפואות הנקרא עזר ישראל ( 1790 ) היה הטקסט המדעי הראשון שנכתב ביידיש המדוברת במזרח אירופה , במטרה להגיע אל המוני העם . מרקוזה החל לכתוב את ספרו שנה אחת לאחר חלוקתה של פולין בין פרוסיה , אוסטריה ורוסיה . ( 1772 ) זמן קצר לאחר מכן החלו להתנהל בה דיונים בשאלה מה ייעשה ביהודים . ספר רפואות היה תרומתו של מרקוזה לדיון הזה . הספר הוצא בתמיכתו הכספית של פריץ פולני , שהאמין , קרוב לוודאי , בתועלת שתפיק המדינה הפולנית ממודרניזציה של האוכלוסייה היהודית . אף על פי שהוצג כספר מקורי , הוא היה עיבוד של ספרו הפופולרי של מומחה ההיגיינה השווייצרי טיסו , שחלקים ממנו תורגמו כבר קודם לכן לעברית בידי אחד המשכילים . אך , שלא כתרגום העברי , ספרו של מרקוזה הותאם לאורח החיים של יהודי פולין . לצד הדרכה מעשית לטיפול במחלות הוא הכיל גם עצות כלליות לתיקונים כלכליים וחברתיים . מלבד ההצעות לתיקונים היתה בספרו של מרקוזה גם התקפה על הרפואה המסורתית . בתקופת עלייתה של תנועת ההשכלה פעלו בקרב החברה היהודית , בדומה לחברה הלא יהודית , רופאים מוסמכים לצד מרפאים עממיים מסוגים שונים , והסטטוס של הריפוי נקבע בהתאם להצלחת הטיפול , ולא לסמכותו של המרפא . כותב מרקוזה : "הוצרכתי לכתוב טייטש יידיש באשר אני רוצה בספר זה להציל בכל שנה כמה אלפים אנשים מבעלי חסרונות , למשל : נשים זקנות , מיילדות גרועות , לוחשים נגד עין הרע , בעלי שמות , עמי–ארצות ורשעים גדולים , יוצקי שעווה , מנחשים היודעים לנחש כל מחלה מבעלי דרשנים המובילים תרופות סגולה למכירה במחיר ארוחת–ערב טובה , במחיר נדבה פעוטה ומרופאי אליל , שהם עצמם או נשים זקנות ומטופשות – עשו אותם רופאים . " התקפות על מרפאים לא מוסמכים היו אופייניות לחיבורים רפואיים רבים שנכתבו בתקופה הזאת , ובהם ספרו של טיסו . במקרה של הרופאים המשכילים הגינוי של הרפואה העממית היה גם חלק מהמאבק בחסידות , שכמה ממנהיגיה עסקו בריפוי ויצאו בגלוי נגד הרופאים המוסמכים , בייחוד אלה שעברו אקולטורציה לתרבות המערבית . מה היתה השפעתו המעשית של ספר רפואות בזמנו – קשה לקבוע . מרפאים עממיים , לצד רופאים מוסמכים , זכו לפופולריות בחברה היהודית ברוסיה עד המאה ה20– ממש . אך בספרות היידית והעברית מסוף המאה ה18– ובמרוצת המאה ה19– היה הרופא המשכיל , חניך האקדמיה הגרמנית , שבא לתקן לא רק את חוליי הגוף אלא גם את החוליים החברתיים והלאומיים של החברה היהודית , לדמות פופולרית . הוא מופיע בה כנציג של תרבות מודרנית אל מול המלמד המסורתי או הצדיק , המשתמש בלחשים ובקמעות לשם ריפוי , כשתי אופציות הנאבקות על שליטה בחיי הקהילות . ברוסיה היו הבריאות וההיגיינה לחלק מפרוגרמת התחייה של המשכילים בעיקר במחצית השנייה של המאה ה . 19– הרפואה היתה המקצוע הראשון שבו הוסרו כל ההגבלות על הסטודנטים היהודיים בתקופת הרפורמות של הצאר אלכסנדר השני , בשנות ה50– של המאה ה . 19– היא אף נמנתה עם קבוצה של מקצועות שאפשרו לבעליהם להתיישב מחוץ לתחום המושב , והיהודים ניצלו זאת במספרים גדולים . ב1878– כמעט 6 . 8 % מכל תלמידי הרפואה באימפריה היו יהודים ו 58 . 2 % – מכל הסטודנטים היהודיים למדו רפואה . לאחר הפוגרומים של ראשית שנות ה80– נכפו מכסות לתלמידים יהודיים באוניברסיטאות הרוסיות , דבר שהביא לתנועה גדולה של סטודנטים יהודיים אל מוסדות ההשכלה הגבוהה מחוץ לרוסיה . אף על פי שלקראת סוף המאה הוגבלו רופאים יהודיים ברוסיה לפרקטיקה פרטית , חלק הארי של הסטודנטים האלה היו תלמידי רפואה . בסוף שנות ה80– ובשנות ה90– של המאה ה , 19– עם עליית התנועות הפוליטיות היהודיות ובהשפעת הפוליטיזציה של מקצועות הרפואה ברוסיה והתרחבות היוזמות בתחום בריאות הציבור , גבר האקטיביזם הרפואי של רופאים יהודיים . רופאים , גם סוציאליסטים וגם ציוניים , ראו ברפואה מכשיר לתיקון חברתי ולאומי . רופאים ומתקנים רפואיים אחרים עשו שימוש בסוגות ספרותיות שונות , כגון ספרי עצות בעברית וביידיש , כתבות בעיתונות היהודית וספרות יפה , כדי לחולל תמורה בפרקטיקות של שמירת הבריאות והריפוי בקרב היהודים . בחלק האחרון של המאה אף נערכו רפורמות במוסדות ובשירותים הרפואיים הקהילתיים , לעתים קרובות ביוזמת רופאים ובתמיכת הבורגנות היהודית המתרחבת . לעומת זאת , בקרב ההמונים המסורתיים התחזק הזיהוי של רופאים עם איום על החיים הדתיים , והיוקרה המסורתית שלה זכו התחלפה בשילוב של כבוד וחשד . ואולם היו גם במחנה המסורתי שהגיבו באופן חיובי להתפתחויות ברפואה ועשו שימוש בספרי עצות רפואיות בעברית וביידיש כדי לקדם את הרעיונות החדשים בתוך המסגרת המסורתית . הרפואה היתה חלק גם מן האספקט השני של הפרויקט שהחלו בו המשכילים : הניסוח מחדש של מהות הדת היהודית . בתקופת ההשכלה החלה להתפתח מסורת מחקרית שבמסגרתה הוצגו המצוות היהודיות כפרקטיקות היגייניות , העולות בקנה אחד עם תכתיבי המדע המודרני , למשל מצוות הטוהרה או המצוות המסדירות את חיי האישות . בתגובה לטענה שהיהדות היא דת מנוונת , שאינה עולה בקנה אחד עם המודרניות , הדגישו המשכילים לא רק את התאמתה של היהדות לדרישות החיים המודרניים , אלא גם את הערך הנורמטיבי של המסורת היהודית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help