sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:320

ליהודים , ביחס למקצועות חופשיים אחרים , ובאופן מסורתי היתה בו יוקרה גם בתוך החברה היהודית וגם מחוצה לה , עשתה את לימודי הרפואה לערוץ פופולרי שבאמצעותו יכלו יהודים להיפתח לתרבות הסובבת , ולשפר את מעמדם החברתי . בגרמניה , למשל , מתחילת תהליך האמנסיפציה , עלה בהתמדה מספר תלמידי הרפואה היהודיים . ב1890– הגיע שיעור הרופאים היהודיים ל 16 % – מכלל הרופאים , לעומת חלקם של היהודים באוכלוסייה , שעמד על 1 . 2 % בלבד . עם זאת במרוצת המאה ה19– הם נדחקו למקצועות רפואיים בעלי יוקרה פחותה יחסית , ואפשרויות ההתקדמות שלהם במסגרת המחקר האקדמי והשירות הציבורי הוגבלו . תנועת ההשכלה היהודית התרחשה בד בבד עם ראשיתו של תהליך המדיקליזציה . זה מסביר את השימוש הרווח שעשו המשכילים בכתביהם ברופאים ובריפוי כמטפורה לתהליך התיקון של החברה היהודית . כמי שזכו ליחס של כבוד בחברה היהודית ייצגו הרופאים בעיני המשכילים המוקדמים את השילוב האידיאלי של אימוץ מרכיבים מן התרבות המודרנית והלימוד המדעי יחד עם אורח חיים יהודי בבסיסו . ואולם מלבד השימוש ברפואה כמטפורה היא נתפסה כאמצעי לחולל שינוי של ממש . ספרי הדרכה רפואיים נתפסו בעיני המשכילים כמכשיר להקניית אורח חיים היגייני ורציונלי וידע מדעי . רבים מהם אף הטיפו לרפורמה היגיינית של אורח החיים וההתנהגות כחלק מהפרויקט החינוכי . דמותו של 'הרופא המשכיל , ' העוסק בבעיות הבריאות של ' היהודים' ורואה בעצמו חלק מאליטה מודרניזטורית , השואפת לתפוס את מקום הרבנים כמקור סמכות מתוקף החזקתה בידע מדעי , הופיעה בגרמניה בסוף המאה ה . 18– הרופאים המשכילים ניסחו את הביקורת המשכילית על החברה היהודית המסורתית במונחים בריאותיים . הם הציגו את אותם מרכיבים של אורח החיים היהודי המסורתי שההשכלה עמדה על הצורך לחולל בהם מודרניזציה – ובראש ובראשונה אופן התפילה , צורות הפולחן והחינוך בחדר – כאחראים לבעיות הבריאות של היהודים . למשל , הרופא המשכיל אלקן איזק וולף ראה באופן התפילה את הסיבה לשיעור הגבוה של חולי הרוח בקרב היהודים – תפיסה שהיתה מקובלת ברפואה עד אחרי ראשית המאה ה . 20– לצד הביקורת על אורח החיים היהודי המסורתי אף יצאו הרופאים המשכילים נגד הרגלים שהיו אופייניים גם לחברה הסובבת , למשל , התנאים הסניטריים הלקויים והרגלי האכילה , אף שהם נטו להציג אותם כבעיות אופייניות ליהודים . וולף , למשל , טען , שהעיסוק של היהודים במסחר גרם להם לאכול מהר או לוותר על ארוחות . למעשה , הם היו מקרה פרטי של תופעה רחבה הרבה יותר באותה תקופה , של רופאים שפעלו כמתקנים וכסוכנים של דגמי התנהגות שהיו חלק מהתרבות הבורגנית המתגבשת , לקהילות שאורח חייהן נתפס כטעון תיקון , כדוגמת קהילות כפריות . יש לציין שלא כל הרופאים שביקשו להנחיל דפוסי התנהגות 'בריאים' בקרב קהילות יהודיות נמנו בהכרח עם חוגי המשכילים ; אך לרוב הם היו שותפים לשאיפה המשכילית 'לתקן' את מצבם של היהודים באמצעות רפורמה של אורח חייהם . רופאים כמפיצי התרבות המערבית רופאים היו מן הראשונים שפעלו להפיץ את התרבות המערבית בקרב ההמונים היהודיים במזרח אירופה . כבר מאמצע המאה ה , 18– ויותר מכך לקראת סופה , פעלו בפולין רופאים יהודיים רבים , שקיבלו את הכשרתם המקצועית באוניברסיטאות גרמניות . אמנם , בניגוד לאידיאל המשכילי , רבים מהם השתייכו שער של ספר רפואות בשם "עזר ישראל" מאת משה מרקוזה משנת . 1790 טקסט מדעי שנכתב ביידיש במטרה להגיע להמוני העם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help