sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:319

מודרניזציה של אורח החיים פירושה היה לא רק שינוי המבנה התעסוקתי של היהודים או רפורמה של החינוך המסורתי , אלא גם 'עיצוב מחדש' של גופם : הלבוש , הרגלי הרחצה , ההליכות ועוד . בדיוני האמנסיפציה בסוף המאה ה18– הוצגו היהודים כקבוצה מנוונת מבחינה גופנית , מוסרית ופוליטית , אשר חבריה צריכים לעבור 'תחייה' כדי שיוכלו להיעשות ל"אזרחים מועילים" במדינה המודרנית . המשכילים קיבלו את הטענה בדבר הצורך של היהודים ב'תחייה , ' וראו בעצמם מי שעליהם מוטל התפקיד 'לחנכם מחדש , ' כדי להוכיח שהם ראויים לזכויות . אמנם תהליכי אקולטורציה בקרב קבוצות שונות של יהודים התרחשו כבר קודם לכן , או באפיקים שונים מאלה של תנועת ההשכלה ; אך המשכילים היהודיים הם שניסחו את הקריאה לשינוי של אורח החיים המסורתי , בד בבד עם אימוץ גרסה מתוקנת של היהדות . לפיכך ניתן לראות בהם את מתווי הכיוון שבו יתפתח תהליך החילון של היהודים במאה ה : 19– לא כתהליך שבו הם מאבדים כל זיקה לדת היהודית , אלא כתהליך שבו היהדות עצמה נהפכת מדת ל'תרבות לאומית . ' לרפואה היה מקום חשוב בשני האספקטים של הפרויקט של המשכילים – מודרניזציה של אורח החיים וביסוס תפיסה מחודשת של הדת היהודית . כדי לעמוד על חלקם של רופאים ומדע הרפואה בתהליכים האלה יש לבחון תחילה את מקומם בחברות היהודיות . כשהחלו יהודים במאה ה18– לגדוש את הפקולטות לרפואה , בעיקר באוניברסיטאות שבמרחב הדובר גרמנית , הזיהוי של יהודים עם רפואה בתרבויות האירופיות כבר היה מבוסס . מימי הביניים ואילך נמשכו יהודים ללימודי הרפואה ; היא היתה אחד המקצועות שהותר ליהודים לעסוק בהם , ושעלו בקנה אחד עם הערך הדתי של הצלת החיים והדיון ההלכתי בסוגיות גופניות ובריאותיות . על פי הגישה הרבנית המסורתית , חיים ומוות הם אמנם בידי האל , אך הוא העניק לרופאים את היכולת לרפא . ומאחר שטיפול בחולים הוא מצווה , טיפול רפואי אף היה חלק מהשירותים הסוציאליים שארגנה הקהילה היהודית . העובדה שהרפואה היתה מקצוע נגיש בארצות רבות היה שיעור הרופאים היהודים בין הרופאים גבוה משיעורם של היהודים באוכלוסייה . בתמונה : אמבולנס של בית החולים היהודי "הר סיני" בפילדלפיה בשנת 1900 בקירוב

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help