sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:318

ב1894– נוסדה בקושטא אגודת מתעמלים יהודית , ב1897– נוסדה בפיליפולי שבבולגריה אגודת "שמשון , " וב1898– נולדה בברלין תנועת המתעמלים היהודית "בר כוכבא . " בר כוכבא , כמו שמשון , גדעון , בר גיורא או יהודה המכבי , שימשו את תנועת ההתעמלות והספורט היהודי כשם שהרמן הכרוסקי או זיגפריד שימשו במיתולוגיה הגרמנית . הם היו האיקונות ההיסטוריים שנתנו שמם לאגודות ההתעמלות והספורט היהודיות . ב1898– גם קרא מאקס נורדאו בקונגרס הציוני השני להחייאת יהדות השרירים , ובקונגרס השישי אכן הציגה אגודת המתעמלים היהודיים את עצמה כמגשימת הרעיון הזה . שלוש שנים אחר כך ( 1906 ) נוסדה אגודת מתעמלים ראשונה בארץישראל – "ראשון לציון" ביפו , שב1912– קיבלה עליה את השם "מכבי . " אגודת "מכבי , " ששמה יוצר את הקשר בין תרבות גוף לעצמאות לאומית בלי שים לב לפרדוקס של ה"התייוונות" שבשילוב הזה , היא האגודה הבינלאומית הגדולה של היהודים בעלי הזיקה הלאומית , שהיתה אחרי מלחמת העולם הראשונה להתאחדות שהצליחה להפיק את תחליף האולימפיאדה היהודית – המכביה . מכביה ראשונה התקיימה בארץ–ישראל ב , 1932– אך בניגוד לאולימפיאדה , היה זה אירוע שלאומיות אחת , ולא ריבוי לאומים , אפיינו את פעילותו הבינלאומית . הספורט בישראל התפתח גם על יסוד קו אופייני אחר בתרבות הגוף הלאומית האירופית – ראייתו כהכשרה קדםצבאית . הכשרה כזאת מצויה בתוכנית הלימודים של ישראל מאז הקמתה . יהודים ורפואה דפנה הירש שני תהליכים חשובים במיוחד להבנת מקומה של הרפואה בתהליך השינוי החברתי והתרבותי שעברו יהודי אירופה מסוף המאה ה . 18– האחד הוא השינוי במקומה של הרפואה בחברות האירופיות . סביב מפנה המאה ה19– מתחיל תהליך שבו מעמדה של הרפואה הממוסדת הולך ומתחזק , ובעקבות זאת גם סמכותם של הרופאים . בהדרגה נעשית הרפואה האקדמית במרוצת המאה ה19– למוסד מעצב בתרבות המערבית , המספח לסמכותו תחומי חיים גדלים ורבים . בבסיסו של התהליך הזה עמדו כמה התפתחויות , ובראשן השינוי במבנה הידע והפרקטיקה הרפואיים ; תפקודה של הרפואה כמכשיר בניהול האוכלוסייה , אשר בריאותה נתפסת כמפתח לעוצמתה של המדינה ; והאמונה של הנאורות ב 4 דמה וביכולת השכלול של החברה באמצעות המדע והטכנולוגיה . הנאורות , עם הדגש שהיא מדגישה את הניהול הרציונלי של החיים , את ההצלחה וההישגים , הקנתה ערך חדש לבריאות : היא נעשתה לאידיאל שיש לשאוף אליו באופן פעיל . לאור זאת גברה חשיבותה של ההיגיינה , או 'תורת שמירת הבריאות , ' בקרב הבורגנות המשכילה , הנשאית של מחשבת הנאורות . אורח חיים היגייני היה למרכיב חשוב מכלל התכונות המאפיינות את 'האדם התרבותי , ' בהתאם לתפיסת הקבוצה הזאת את עצמה . התהליך האחר הוא עלייתה של תנועת ההשכלה היהודית בגרמניה בסוף המאה ה18– ובהמשך הזמן גם במזרח אירופה . תנועת ההשכלה – הצורה שבה הופיעה הנאורות האירופית בין היהודים – שמה לה למטרה להביא להשתלבותם של היהודים בחברות שהם חיו בהן , הן באמצעות מודרניזציה של אורח חייהם והן באמצעות ניסוח חדש של מהות הדת היהודית . לרפואה ולשמירת ההיגיינה היה מקום חשוב בפרויקט של המשכילים – מודרניזציה ו"הבראה" של אורח החיים היהודיים . כרזה ביידיש המזהירה מפני כינים ( 1923 )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help