sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:316

יהודים וספורט הספורט והאימון הגופני זכו למקום נכבד בתרבות המאה ה20– באירופה ובאוכלוסיות שהושפעו ממנה , ובשל כך הם הגיעו גם בקרב היהדות המודרנית למקום של כבוד . ספורט יהודי היה לתחום עיסוק פופולרי שזכה לתפקיד מרכזי בשיח היהודי , ואף היה למחוז ממחוזות הזיכרון של העם היהודי . העיסוק בשאלה אם היה היהודי של העבר מצטיין בספורט הוא תוצאה של מעמד הספורט בעולם המודרני ושל מידת הלגיטימציה שזוכה לו טיעון היסטורי בדיון על ההווה . משעה שגילתה היהדות המודרנית , ובראש ובראשונה הלאומיות היהודית , את תרבות הגוף והספורט כאבן יסוד , חיפשה את המקורות לכך בעולם היהודי העתיק . הלאומיות היהודית , ששיטת הטיעון שלה מבוססת על "תחייה" ו"רגנרציה , " ניסתה לשחזר יהדות–שרירים של העולם העתיק . גם המקורות המקראיים וגם מקורות המשנה והגמרא נבדקו כדי לשרטט תמונה של עבר יהודי עתיר חוסן גופני . דוגמה מובהקת לכך מצויה בכתביהם של פליקס פינצ'ובר , שספרו הרץ היהודי ( 1937 ) הוא בחזקת ניסיון למצות מתוך המקרא את כל סוגי הריצה ( למן מרוץ השליחים ועד למרוץ המרתון היהודי , הלא הוא מרוץ אפק , ( ושל חוקר כתבי הרמב"ם הציוני זיסמן מונטנר , שעסק בתרבות הגוף היהודית בתלמוד : קפיצתו לרוחק של ריש לקיש , וכמוה הקביעה במסכת סנהדרין שחייב אדם ללמד משה צימרמן את בנו לשחות , השלימו את הרושם בדבר עולם יהודי בעת העתיקה שההצטיינות בפעילות הגופנית ובספורט אפיינה אותו . הספורט נחשב אחד ממרכיבי ההתגברות על ההתנוונות של היהדות או של העם היהודי בעיני מי שהחזיקו במושגים כמו תחייה והתנוונות . למן סוף המאה ה19– גויסה ההיסטוריה היהודית כדי לאשש את המרכיב הזה . כיוון שהספורט גויס כמענה לא רק לטענה מופשטת בדבר התנוונות הגוף היהודי , אלא גם כמענה לתחושה שהיהודי רפה גוף וחסר יכולת התגוננות מפני הגוי בעל הגוף , חיפשו במיתולוגיה של תרבות הגוף היהודית לא רק את המהירים אלא גם את החזקים , הקשתים והמתאגרפים , לא רק את נציגי העולם העתיק , אלא גם את נציגי העת החדשה . כך נעשה המתאגרף היהודי האנגלי דניאל מנדוזה לדמות מרכזית במיתולוגיה זו , וכמוהו גם ישראל בילאסקו וסם אליעש , שהיו אלופים במפנה המאות ה18– וה . 19– גיבור ידוע בפולין היה זישא ברייטברט , שהיה מופיע בתצוגות של כוח פיזי רב . בחברה התעשייתית הדינמית , בתוך תהליך המודרניזציה של המאות ה19– וה , 20– שימש הספורט כלי של ניעות חברתית כלפי מעלה . יהודים בחברה של מהגרים , בעיקר בארצות הברית , אכן השתמשו בין השאר גם בספורט למטרה הזאת עצמה . בולטותם של יהודים בענף האגרוף ( שבו עשו להם שם מתאגרפים כבני לאונרד ומאקס בר ) ואחר כך בענף הספורט הלאומי האמריקני המובהק , הבייסבול , היא ביטוי לתפקיד הזה של הספורט . ואולם שחקני הבייסבול היהודיים , שהנק גרינברג וסנדי קופקס הם הבולטים בהם , שימשו גם לכלל החברה היהודית המקומית מכשיר של הזדהות קבוצתית בצד מכשיר של אינטגרציה בתרבות ובחברה האמריקניות . אותו מכניזם שבדרך כלל עוקבים אחריו בתרבות ה"גבוהה" פעל , ובאפקטיביות ניכרת , בתרבות הפופולרית , בספורט . חשיבותו של המכשיר הזה לקבוצה היהודית ירדה כאשר תהליך האינטגרציה בחברה הבשיל וחוויית האפליה נעשתה משנית . בחברה האירופית לפני השואה , שנתקיימה בה אפליה חברתית של יהודים גם במקומות שזכו בהם לשיווי זכויות פוליטי , שימש הספורט ליהודים פיצוי על האפליה , הן כאשר הופיעו כיחידים בקבוצות לא יהודיות והן כאשר היו מאורגנים בקבוצות ובאגודות יהודיות . אחד המדדים להצלחה בהתמודדות עם הדימוי של היהודי החלש והעצבני היה בהופעות בתחרויות הלאומיות ובעיקר הבינלאומיות , בראש ובראשונה באולימפיאדות . תחומי ההצטיינות של יהודים בספורט היו קשורים במעמד החברתי שאליו השתייכו ובסטטוס שהיה לענפים מסוימים בארצותיהם . בולטותם של ספורטאים יהודיים בענפי השחייה , הסיוף רישום משנת 1790 של המתאגרף היהודי האגדי דניאל מנדוזה ( משמאל ) שהיה אלוף אנגליה בשנים 1795-1792

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help