sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:314

ספרות ועיתונות "שונד" נתן כהן מקורו של המושג "שונד" בגרמנית ( Schund ) ומשמעותו הישירה היא הפסולת המעלה ריח של סירחון הנוצרת בעת הפשטת עורה של בהמה שחוטה . בלשון הגרמנית הושאלה המילה לצורך תיאור כל דבר חסר ערך , מאוס ומשחית ( לרבות בתחום התרבות והספרות . ( ביידיש נמצא לראשונה שימוש במושג במאמר של ביקורת ספרותית שנדפס בניו יורק ב1898– ומאז נעשה רווח ביותר , במשמעותו השאולה בגרמנית , ועיקר שימושו היה בהקשר התרבותי ( ספרות , תיאטרון ועיתונות . ( בתחומיה של ספרות יידיש כולל המושג את כל מה שלא נחשב ליצירה קאנונית , הן בעיני מבקרי ספרות והן בעיני פוליטיקאים ועסקני מפלגות שראו בעצמם מבקרי ספרות ותרבות , כך שהגדרתו במדויק אינה אפשרית . מי שנחשב לחלוץ הספרות הלא–קאנונית ביידיש היה נחום מאיר שייקביץ , ' יליד רוסיה , שהתפרסם בכינויו שמ"ר . הוא נולד ברוסיה ושם החל את פעילותו הספרותית ועבר אחר כך לארצות הברית . מאז ראשית דרכו כסופר ב , 1876– חיבר 15 רומנים בעברית , 205 רומנים וסיפורים ביידיש , 50 מחזות ושורה ארוכה של יצירות בז'אנרים אחרים . בתוך שנים מעטות השתלטו שמ"ר וכמה יוצרים שהלכו בדרכו על שוק הספרים ביידיש והאפילו במספר חיבוריהם ובתפוצתם על מי שנחשבו לאיכותיים ולמובילים בספרות יידיש המודרנית : שלום יעקב אברמוביץ' ( מנדלי מוכר–ספרים ) ושלום עליכם . מאבק נחוש שניהל שלום עליכם עם שמ"ר הביא את זה להגר לארצות הברית ( שגם בה זכה להצלחה רבה , ( אך בעצם עד לחורבנה של תרבות יידיש באירופה המשיכה הספרות ( והתיאטרון ) שנחשבה ל"שונד" להוביל על פני היצירה האמנותית האיכותית מבחינת תפוצתה ומספר קוראיה . במפנה המאות ה19– וה20– התחוללה בניו יורק "מגפת חוברות" של רומנים בהמשכים , שמספרם הגיע לכ , 150– שהופצו ברבבות חוברות ( תופעה מוכרת היטב ברוסיה של אותם ימים . ( כדי להתמודד עם התופעה ולעודד את רכישת העיתונים היומיים ביידיש החלו אלה להדפיס רומנים בהמשכים יומיים ( בדרך כלל שניים–שלושה רומנים במקביל . ( בפולין עשה שמואל יעקב יאצקן , מייסד העיתון היומי החשוב היינט ושורה של עיתונים אחרים , את הרומן המותח בהמשכים למרכיב קבוע בעיתונות שם . בעיתונו המכובד , כמו בכל עיתון אחר , ניתן היה למצוא זה לצד זה רומן מאת שלום עליכם ורומן "שונד" אנונימי . עם השנים הלכה ספרות ה"שונד" וקנתה לה שביתה בעיקר בין עמודי העיתונים היומיים . על פי סטטיסטיקה שפורסמה ב , 1932– הופיעו בעת ובעונה אחת בשלושים ( מתוך חמישים ) עיתונים יומיים ביידיש בעולם לא פחות מ300– רומנים בהמשכים ; רובם , על פי הערכת מחבר הסקירה , היו " מותקנים ומוטלאים על פי 'מרשם' מסוים בידי מייצרי רומנים אנונימיים , או בידי סופרים המתביישים לצרף לסחורה מפוקפקת זו את שמם" ( נ' מייזל , "אונדזער צייטונג–ראמאן , " ליטערארישע בלעטער , , [ 1932 ] 38 עמ' . ( 601-599 בסוף שנות ה30– הוצפו דוכני העיתונים בוורשה ברבבות חוברות של רומנים שכל אחד מהם נדפס במאות "המשכים , " ושמותיהם – סאבינע ורעגינע – נעשו שמות נרדפים לסוג הספרותי הגרוע ביותר שמפיצות מערכות העיתונים המכובדים ובאמצעותו הן משחיתות מאות אלפי קוראים תמימים . ספרות ה"שונד" ביידיש ( ובמידה רבה גם תיאטרון זה ) כוונה לקהל הרחב ביותר ופנתה למכנה המשותף הנמוך ביותר , דהיינו – נענתה לטעמו וליכולת קליטתו של "הקורא ההמוני" ( לרבות נשים ) שאינו רגיל בקריאת ספרים . דובר בסיפורים קצרים , או כאלה שהתפרשו על פני אלפי עמודים , שעלילתם מפותלת ומותחת , ששזורים בהם סיפורי אהבה סנטימנטליים ושמנחים את הקורא / ת למחוזות הדמיון הרחוקים ביותר . תפקיד מכריע בהצלחת הרומן היה לכותרתו "הנסיכה ביער , או ילדת היער , " "הרוצח המשכיל , " "להבות התאווה , " "אהבה , תאווה ופשע ; " בכתובות החדשות ישנם מוטיבים רבים השאולים מהאמנות היהודית של העבר ומסתמכים על ספרים וכתבי יד עבריים מעוטרים ובפרט על כתובות עתיקות . עם זאת , יש גם אמנים המשתמשים במוטיבים אישיים הנבחרים בהתייעצות עם בני הזוג , או בסגנונות המושפעים מהעיצוב ומהאמנות של זמננו . כמו כן רווחות בשוק כתובות אמנותיות בהדפסים ליטוגרפיים , או בהדפסים פשוטים וזולים יותר – גם של אמנים חדשים וגם של מסגרות של כתובות מהעבר . לקריאה נוספת : פלק , זאב , דיני נישואים , ירושלים , תשמ"ג . צבר , שלום , מזל טוב : כתובות מצוירות מאוסף מוזיאון ישראל , ירושלים , תשנ"ד . Klau Library , Philadelphia and New York , 1990 . of the Hebrew Union College Skirball Museum and Sabar , Shalom , Ketubbah : Jewish Marriage Contracts

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help