sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:313

להגמיש את תוכנה , ולהרשות לבני הזוג לבחור מבין טיפוסים שונים של כתובות כדי לבטא את סגנון החיים שהם מעוניינים בו . נאמר גם כי ראוי שתיכלל בכתובה התחייבות לשיתוף פעולה בין בני הזוג בהתגברות על משברים , ושתודגש מחויבותם המוסרית בינם לבין עצמם וכלפי ילדיהם , וכי כדאי שתיכלל בכתובה גם התחייבות לביטוח חיים לטובת בן הזוג ולתשלום התשלומים השנתיים כסדרם . הרבנות הראשית התעלמה מהצעות אלו והמועצות הדתיות ממשיכות להנפיק כתובות מסורתיות שיש בהן מעט מאוד גיוון ( למשל , הכתובה המסורתית שרווחה ביישוב האשכנזי הישן בירושלים נמצאת עדיין בשימוש בכמה מקומות . ( יתר על כן , הנוסח הרשמי שניתן לזוגות הוא לרוב הנוסח הסטנדרטי האשכנזי , ואילו הנוסחים שהיו מקובלים בארצות האיסלאם ובין הספרדים כמעט נעלמו . החדשנות העיקרית בתחום הכתובה בישראל היא של התנועה הקיבוצית . לצורכי טקסי נישואים , שמלכתחילה איבדו בקיבוצים את צביונם הדתי , לא נמצאה הכתובה המסורתית מתאימה . ואולם בהשראתה נוצרו מסמכים מקבילים שזכו לשמות שונים , כגון " מגילת הנישואים , " " כתב ברית הנישואים , " " כתב כלולות , " " הסכם לחיים משותפים " ( המנוסח כחוזה לכל דבר ) וכן גם " כתובה . " קיבוצים אחדים אימצו נוסח סטנדרטי קצר ( למשל קיבוץ מרחביה , או פלמח צובה , ( אשר נדפס עם מרווחים ריקים למילוי שמות חברי הקיבוץ המתחתנים . הטקסט מדגיש את ההוויה הקיבוצית ואת קיומה של מדינת ישראל . בקיבוצים אחרים העדיפו נוסח אישי יותר אשר השתנה מזוג אחד למשנהו . בכתובה אופיינית מבית–השיטה , למשל , משנת , 1986 נכתב : " ביום ט " ו באב תשמ " ו , הוא חג האהבה , 38 לתקומת מדינת ישראל , כאן בבית–השיטה לנוכח העמק והגלבוע , ועל דעת השארים והקרואים וכל העדה הזו , אומרים אנו ... זה לזו ' הווה לי לרעי והיי לי לרעיה , לחיות ביחד חיי משפחה ואהבה , ולהקים בית בישראל . "' במקרים אחרים כמעט נעלם הפרט ונמזג בכלל הקיבוצי – למשל בכתובה מחצור : " תהא ברית זאת נדבך איתן בביתנו הקיבוצי , חוליה נוספת בשרשרת הדורות , ברית של דבקות בערכי הקיבוץ . " חלק בלתי נפרד מהכתובה המודרנית הוא עיטורה האמנותי . בעוד שבעבר היו אמני הכתובות רובם אנונימיים , כבר בתחילת המאה ה20– עיצבו , כמה אמנים ידועים כתובות ברוח חדשה , ובהם אמני בצלאל זאב רבן ושמואל בן–דוד . בכתובה של בןדוד מירושלים , 1926 ( מוזיאון ישראל , ( החתן והכלה נראים כזוג חלוצים הפוסעים לאוהלם על רקע ירושלים . בארצות הברית אייר האמן האמריקני היהודי החשוב , בן שאהן , בשנת 1961 כתובה ( המוזיאון היהודי ניו יורק , ( שבה יש דגש על קליגרפיה עברית חדשנית בסגנונו האישי המיוחד . אך הפריחה האמיתית והעממית של אמנות הכתובה המודרנית החלה , לצד מגמות חדשות בניסוח הטקסט , בשלהי שנות ה60– וראשית שנות ה . 70– ואם בתחילה היו אלה בעיקר בני הזרמים הקונסרבטיבי והרפורמי בארצות הברית שהחלו מזמינים כתובות מצוירות , הרי בתוך זמן קצר תפס עניין זה גם אצל בני זרמים אחרים . מעניין גם לציין כי בעוד שבעבר לא היתה הכתובה נהוגה בין האשכנזים , הרי כעת כמעט אך ורק צעירים ממוצא זה נוהגים על פי המנהג הזה . ארצות הברית נעשתה למרכז הכתובה המצוירת המודרנית ועשרות אמנים יהודיים עסקו בתחום הזה . אך בתוך זמן קצר התפשטה אמנות איור הכתובות גם לארצות אחרות כגון קנדה וצרפת . לעומת זאת , מנהג ציור הכתובה שהיה נפוץ במרבית ארצות האיסלאם גם במחצית הראשונה של המאה ה , 20– נעלם בארץ יחד עם מנהגים אחרים של יהודי המזרח שחדלו בעקבות העלייה הגדולה שהגיעה מארצות ערב לאחר קום המדינה . עם זאת היו הכתובות המודפסות שהופצו בידי משרדי הרבנות מלוות לעתים קרובות בסמלים מוכרים : הכותל המערבי , שבטי ישראל , לוחות הברית , המנורה . ואילו בכתובות שהוציאה הרבנות הצבאית נכללו גם סמלי צה"ל וחילותיו . רק בסביבות שנות ה , 80– בהשפעה אמריקנית בולטת , החלו זוגות ישראליים , בעיקר מעולי המערב , להזמין כתובות מעוטרות בידי אמנים . אלה היו רובם מיוצאי ארצות המערב , אך נמצאו ביניהם גם אחדים שמוצאם מארצות האיסלאם ולאחרונה גם מרוסיה . כתובה שוויונית שעוצבה בשנת 1997 בעברית ובאנגלית בידי האמן ארצ'י גרנות . קוטרה יותר מחצי מטר . העיטור מסביב מבוסס על האותיות הראשונות של שמות החתן והכלה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help