sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:311

הדת , אך השימוש בכרטיסי ברכה , הקשורים עמוקות במסורת דתית רבת שנים , נמשך ואף גבר . הכרטיסים החדשים שנוצרו בארץ מעידים על פרץ מקוריות ויצירתיות , הן מבחינה גרפית–אסתטית והן מבחינת הטקסטים המצורפים . ובניגוד למקובל בכרטיסי הברכה בחברה הכללית באירופה ובארצות הברית , הדגישו התמונות והאיורים בכרטיסי הברכה שיוצרו בארץ–ישראל בשנות ה20– וה30– של המאה ה20– ערכים לאומיים , כגון עבודת האדמה וגאולת הארץ , ורבו בהם תמונות של החלוצים החדשים . גם המסרים הכתובים על הכרטיסים השתנו לחלוטין והתרחקו מרחק רב מהמסר הדתי שליווה את הכרטיסים בדורות הקודמים . בין המסרים הנפוצים נמצא איחולים כגון "שנת כיבוש הקרקע והרחבת הגבולות , " " שנת עבודה פורייה , " "שנת התפתחות תעשייתנו , " "שנת בניין ועלייה , " "בעד עמנו ובעד ארצנו . " בעשור שטרם קום המדינה הכילו הכרטיסים קריאות לפיתוח הארץ , להרחבת הגבולות ולקיבוץ גלויות עד לקץ עידן הגלות . על גלויה אחת , המשדרת אופטימיות ותקווה , נכתב : "דור חדש יבוא לארץ אשר לא ידע עול גלות . " דמויות הילדים שגדלו בארץ , כפי שהוצגו על גלויה זו ועל רבות אחרות מן השנים האלה , אכן מדגישות את השינוי רב המשמעות שהתחולל בתדמית היהודית הגלותית של כרטיסי הדורות הקודמים . עם קום המדינה גברו המגמות הלאומיות–החילוניות בדימויים שעל כרטיסי הברכה . כרטיסים רבים הדגישו את עצמאות המדינה , ודימויים מן העבר חברו להווה , כגון חייל תוקע בחצוצרה צבאית והכיתוב המלווה : "תקע בשופר גדול לחרותנו . " המצוקה במעברות ושנות הצנע באו לידי ביטוי בשנות ה50– בכרטיסים המתארים פירות ומאכלים אחרים ולצדם האיחול "שנת שפע ושובע . " גם דמויות חיילים גאים הניצבים בעוז על משמרתם , ובייחוד על רקע אתרים היסטוריים המסמלים עוצמה , כגון מגדל דוד , נעשו דימוי אהוב ונפוץ בעשור הראשון למדינה . המגמה הזאת התחזקה בשנים שלאחר מלחמת ששת הימים . גיבורי הניצחון , מנהיגים פוליטיים וחיילים ניצבים ליד המקומות הקדושים ששוחררו מילאו בצפיפות את דוכני ה"שנות טובות . " בשנות ה70– נפוצו דימויים של המשפחה הישראלית האידיאלית על רקע הלבוש והריהוט הבורגני של אותן השנים , ואילו הגלויות של הקיבוצים הציגו תמונות נוף אידיליות של מבני הקיבוץ ואדמותיו ללא דמויות של אנשים עובדים . אכן , כרטיסי הברכה הנאיביים , המושלכים לפח האשפה בסיום החג , משקפים באופן חי ותוסס את השינויים הדרמתיים שחלו בחיי העם היהודי בדורות האחרונים . לקריאה נוספת : ארבל , רחל ( ער . ( ' כחול ולבן בצבעים : דימויים חזותיים של הציונות : , 1947-1897 בית התפוצות : תל–אביב , . 1997 צור , מוקי ( ער . ( ' בשנה הבאה : שנות טובות מן הקיבוץ , יד יערי , המרכז לתיעוד וחקר של השומר הצעיר : גבעת חביבה , . 2001 טרטקובר , דוד . שנה טובה : 101 כרטיסי ברכה לשנה החדשה , כתר : ירושלים , . 1978 צבר , שלום . "לתולדות מנהג משלוח כרטיסי 'שנה טובה' והתפתחותו האמנותית , " מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי , יט-כ , עמ' . 110-85 גרסה מורחבת : "מאה שנות כרטיסי 'שנה טובה : ' לתולדותיו של המנהג והתפתחותו האמנותית " , בתוך : בשנה הבאה , עמ' . 44-8 הכתובה , נוסחיה ועיטוריה שלום צבר הכתובה היא חוזה נישואים שנערך ביהדות בין איש לאשתו . חוזי נישואים נפוצו בעולם העתיק , אך אין הכתובה מוזכרת בתנ"ך . עדויות ראשונות לשימוש בחוזי נישואים ביהדות מצויות בשטרי פפירוס בארמית מן המאה ה5– לפסה"נ שנתגלו במושבה הצבאית היהודית באי יב שבמצרים . בתקופת התלמוד התגבשה הכתובה כשטר הגנה על זכויותיה של האישה בחיי הנישואים . החתן נוטל על עצמו בחוזה זה שורת התחייבויות בסיסיות כלפי אשתו , אשר מטרתן להבטיח את עתידה גם בחייהם המשותפים וגם במקרה שיתגרשו או שהוא ילך לעולמו בחייה . בטקס הנישואים נוהגים לקרוא חגיגית את הכתובה בקול לפני הנוכחים . נוסח הכתובה הסופי , כפי שהוא מוכר לנו היום , התגבש בבבל בתקופת הגאונים ( המאה ה10– לערך . ( הנוסח הזה שימש בסיס לכתובות שנוצרו בקהילות השונות – ועם זאת ניכרים שינויי נוסח ומנהג מעניינים ממקום למקום . בין האשכנזים התגבש נוסח אחיד למן ראשית ימי הביניים . כתובות של ספרדים הכילו גם תנאים מוסכמים נוספים שנרשמו לצד הטקסט המקובל . הכתובה נכתבת בדרך כלל על צד אחד של גיליון נייר או קלף , בארמית – שפת המסמכים העיקרית בזמן חז"ל . על פי עדויות המצויות בגניזה הקהירית , הוחל במנהג עיטור הכתובות בערך במאות ה . 10-9– תחילה היו העיטורים פשוטים . מנהג עיטור הכתובות התפשט ממצרים לתפוצות אחרות . אף כי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help