sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:309

האופייניים לנוער מהגר על שפתו ומנהגיו . רק כעבור זמן הותאמה פעילות התנועות למציאות החדשה , שבה יש שפה חדשה ותרבות חדשה . כך הגיעו תנועות הנוער המזרח אירופיות ליבשת אמריקה על שני חלקיה , לאוסטרליה ולדרום אפריקה . היו ניסיונות להקים תנועות נוער גם בצפון אפריקה , אך אלה לא שרדו עם עזיבת מייסדיהן המזרח אירופיים . בגרמניה התפתחו תנועות הנוער המזרח אירופיות על בסיס תנועות הנוער שהיו קיימות בקרב יהודי גרמניה , אך הביאו לשינוי באופיין . בעיראק , למשל , הופיעו כבר בשנות ה20– הניסיונות הראשונים להקמת תנועת נוער ציונית–חלוצית בידי מורים שנשלחו מארץ–ישראל . הפעילות הזאת גברה בשנות ה , 40– ובפסח 1943 התקיימה בבגדאד ועידת היס A ד של תנועת " החלוץ . " במצרים , שבה פרחה פעילות ציונית ערה ממלחמת העולם הראשונה ועד לשנות ה , 50– קמו סניפים של כמה מתנועות הנוער הבולטות שהיו באירופה ובארץ–ישראל . הניסיונות הראשונים להקים תנועות נוער בארץ–ישראל נעשו גם הם בידי חניכי תנועות נוער שהגיעו ארצה ממזרח אירופה בשנות ה . 20– חברי קיבוצים , בוגרי תנועות הנוער ממזרח אירופה , היו הגורם האנושי המרכזי ביסוד תנועות הנוער החלוציות בארץ . כך , למשל , הוקמו " הצופה העובד , " תנועת הצופים וגם " השומר הצעיר " ובית " ר . תנועות הנוער שקמו בארץ–ישראל שימרו במידה רבה מגוון של השפעות מתרבות אירופה שיובאו בשנות ה20– וה30– וזכו להמשכיות ולהשפעה על התגבשות התרבות הארצישראלית החדשה . רצה שר ההיסטוריה שלאחר אימי השואה תנועות הנוער היהודיות ששרדו היו אלו שנשתלו בשנות ה20– וה30– הרחק מאדמת אירופה , ואלו , בקיומן , הנציחו את זכרן ואת פועלן של תנועות הנוער היהודיות שחיו במוקד היהדות העולמית – במזרח אירופה . לקריאה נוספת : אופנהיים י , ' תנועת החלוץ בפולין , 2 כרכים , ירושלים , שדה בוקר , תשמ"ב , . 1993 גורדוניה , תנועת נוער עממית חלוצית ( עורך רוטנשטרייך נ , ( ' חולדה , . 1982 ספר בית"ר ( עורך ח' בן ירוחם , ( תל–אביב , . 1975-1969 ספר דרור ( עורכים גוטספורכט ד , ' הדרי ח , ' רייכמן א , ( ' תל–אביב , . 1947 ספר השומרים , ורשה , . 1934 שריד לוי אריה , החלוץ ותנועות הנוער בפולין , 1939-1917 תלאביב , . 1979 כרטיסי שנה טובה שלום צבר מדי שנה בשנה נשלחים ברחבי העולם היהודי מאות אלפי כרטיסי ברכה לראש השנה , המכונים בארץ "שנות טובות . " הדעה הרווחת היא שמקורו של המנהג הזה בכרטיסי הברכה לראש השנה הנוצרי , שנפוצו באירופה ובארצות הברית למן המאה ה , 19– אבל למעשה מדובר במנהג יהודי בן מאות בשנים . לראשונה מוזכר המנהג בספר המנהגים של מנהיגה הרוחני של יהדות גרמניה במאה ה , 14– ר' יעקב בן משה מולין הלוי , מנהגי מהרי"ל ( שנדפס לראשונה בסביוניטה בשנת . ( 1556 על סמך המקור התלמודי הידוע , שנאמר בו "שלושה ספרים נפתחים בראש השנה" ובהם נכתב ונחתם גזר דינם של הבריות על פי מעשיהם ותכונותיהם ( ראש השנה טז , ע"ב , ( המליצו רבני גרמניה בזמנו של המהרי"ל לכל אדם לאחל במכתב לחברו בפרוס חודש אלול : "תיכתב ותיחתם לאלתר לחיים . " אבל רק מעטים במרחב האשכנזי האירופי , מחוץ לגרמניה ואוסטריה , נהגו מנהג זה – והוא לא היה ידוע כלל וכלל ליהודי ספרד ולקהילות בארצות האיסלאם עד לדורות האחרונים ממש . המנהג של משלוח כרטיסי שנה טובה קיבל את תפוצתו הרחבה רק לאחר המצאת גלוית הדואר בווינה , בשנת . 1869 המצאה זו זכתה להצלחה כבירה ובתוך שנים מספר נוספו לגלויות הפשוטות והחלקות תמונות אשר משכו קהל לצרוך יותר ויותר גלויות מצוירות שעל גבן הופיעו איורי נושאים מוכרים ואהובים . תקופת השיא של הגלויה המצוירת , המכונה בספרות המקצועית "שיגעון גלויות הדואר" , ( 1918-1898 ) היא גם תקופת הפריחה של כרטיסי הברכה היהודיים לראש השנה באירופה ובארצות הברית . בשנים האלה נדפסו הכרטיסים בצורת גלויות מצוירות בשלושה מרכזים ראשיים : גרמניה , פולין וארצות הברית ( בעיקר בניו יורק . ( האיורים על גבי הכרטיסים מגרמניה היו לעתים קרובות של נושאים מקראיים , כגון מתן תורה או עקדת יצחק , אשר היו אהובים גם בחברה הכללית . מן הצד האחר העדיפו היצרנים היהודיים בערי פולין תיאורים נוסטלגיים של ההווי הדתי של השטעטל המזרח אירופי . תצלומי הגלויות צולמו באולפן , ולרוב בוימו בתיאטרליות רבה , והדמויות שהופיעו בהם היו של שחקנים חובבים – אך בכל זאת משמרים הכרטיסים מראות ומנהגים שעברו מהעולם בשואה . עם הגירת יהודי מזרח אירופה לארצות הברית בראשית המאה ה20– קיבל המנהג של משלוח כרטיסי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help