sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:304

הצ"ס , "פועלי ציון" וה"בונד , " הדגישו יותר את הפן הנארודניקי . תנועת הנוער היהודי בגרמניה "בלאו–וייס , " למרות דגשיה היהודיים , היתה בעשור הראשון לקיומה תמונתראי של תנועת הנוער הגרמנית החופשית . בשנות ה30– התחוללו בה שינויים רעיוניים והיא נעשתה לחלק מהמחנה החלוצי . תנועות הנוער שהלכו בעקבות השומר הצעיר אימצו תמהיל של המסרים הנארודניקיים , של ערכי תנועת הנוער החופשית ושל הצופיות . הצרכים הייחודיים של הנוער , מגוון המסורות המקומיות וריבוי ההשפעות הרעיוניות יצרו גיוון ושוני בקרב תנועות הנוער היהודיות , והגיוון והשוני האלה גם עודדו את היריבות ביניהן וגם הגבירו את השפעתן ברחבי מזרח אירופה היהודית . השורשים ההיסטוריים של תנועות הנוער והצרכים הנפשיים של חבריהן יצרו סולם הייררכי של קווי האופי הייחודיים של כל תנועה ושל חובות חניכיהן . חרף הזהויות הרעיוניות המוגדרות של כל אחת מהתנועות , והמאבקים האידיאולוגיים ביניהן , הרי במרכז חייהן עמדו האתוס והנורמות ההתנהגותיות . הדבר הקובע לחניך היה המותר והאסור מבחינת הנורמה התנועתית . לא בכדי הסעיף היחיד שאושר בכינוס מייסנר שנזכר לעיל היה ההינזרות משתייה ומעישון , והסעיף החשוב בדיברות השומר הצעיר היה הדיבר העשירי הקובע דפוסי התנהגות של "סגנון החיים השומרי , " שלשונו היתה : "השומר טהור במחשבתו , במעשיו ובדיבוריו , אינו מעשן , אינו שותה כוהל ושומר על הטוהר המיני . " בקרב יהודי מזרח אירופה התרחשו בתקופה שבין שתי מלחמות העולם תהליכי מודרניזציה מהירים , ששינו בן לילה דפוסי חיים ועקרו מן השורש מסורות ומנהגים . לעומת תהליך המודרניזציה שפקד חברות אחרות , שהיה הדרגתי ונמשך כשניים עד שלושה דורות , בחלקים חשובים של החברה היהודית , ובעיקר במזרח אירופה , הוא התרחש במהלך דור אחד , ויצר בכך , במקרים רבים , שסע עמוק בין עולמם של הורים לעולמם של ילדיהם . עדויות רבות של חניכי תנועות הנוער במזרח אירופה בתקופה שבין שתי המלחמות מתארות תמונה דינמית , רבת גוונים , עמוסת מתחים בין–דוריים , רו A ית חיבוטי נפש , שיחות אינטלקטואליות והשתפכויות רגשיות . ברבות מהעדויות האלה שזורים גם תיאורים של השסע והמתח שנוצרו בין הורים לילדיהם באותה העת . צשקה ארנון מתארת את קן השומר הצעיר בקראקוב , בשנות ה20– של המאה ה ... " : 20– הקן היה גדוש נעורים – קן עלוב , שוכן בלב הרובע היהודי – כשאנו תקועים כ200-150– בני נוער בחצרו האחורית של הבית , בתוך מעון של שניים או שלושה חדרים . הקבוצות היו יושבות גם בחצר , גם בפינות החדרים , הכול דחוס . [ ... ] מדי פעם היו מזנקים ' ביקורי פתע' של הורים אדוקים , שבאו לחפש את בנותיהם הסוררות – ואלו היו מסתתרות בתוך ארון או קופצות מבעד לחלון . לפעמים גילו אותן וסטירות לחי צלצלו באוויר [ ... ] מדי שבת אחר הצהריים , כשכל חברי הקן צעדו בסך , לבושים בחולצות שומריות – אל מרחבי השדה שבפאתי העיר – נכספתי גם אני לצאת לטיול עם הגדוד שלי , אך לא העזתי לצעוד ברחובות העיר בגלוי , והייתי מצטרפת אליו מחוץ לרובע היהודי . חולצתי השומרית היתה מוסתרת מתחת לבגדי הרגילים . להורי , אסור היה כמובן לדעת שאני חברה בתנועה . חברות זו היתה בעיניהם כיציאה לשמד . בנשימה אחת דיברו על אפיקורסות , ציונות והפקרות . [ ... ] מה משך אותי אל הקן ? ההווי , השירה , הריקודים , החברותא , הרומנטיקה של שיחות מלב–אל–לב , הסיפורים המלהיבים על הארץ [ ... ] אינני זוכרת את תוכן השיחות , אך אזכור את האווירה , את תסיסת הנעורים , החלומות , הספקות – אמונה באלוהים או לא ? אהבה מהי ? הספרות הפולנית הכובשת [ ... ] ( ז'רומסקי , בז'וזובסקי , ( הבעיות הסוציאליות הבוערות . " אווירה שונה , שגם היא הלהיבה את הנוער , שררה בתנועת הנוער הרוויזיוניסטית בית"ר . אחד מחבריה נזכר : "התהלוכות ( שלנו ) מן המגרש בפראגה אל העיר ובחזרה למגרש עוררו התלהבות . ורשה היהודית והפולנית קיבלה את הקהל הגדול של בני הנעורים באהדה רבה . הפולנים צעקו בתמיהה : הצבא היהודי . היהודים נתרגשו , מחאו כפיים , שרו עם הצועדים , בכו מגיל . התזמורות המנגנות מנגינות צבאיות הוסיפו לאווירה החגיגית . ורשה היהודית עוד לא ראתה כזאת . " אך בעוד שמודרניזציה פותחת מטבעה נתיבים חדשים חברי ארגון הנוער של ה"בונד , " צוקונפט , בהפגנת 1 במאי בוורשה בשנת . 1933 לחלק גדול מתנועות הנוער היהודית באירופה היתה זיקה למפלגות פוליטיות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help