sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:303

פתיחתו של עידן מעצב שבו מילאו תנועות הנוער תפקיד רב משמעות . תנועות הנוער היו אכן אחת התופעות הייחודיות בקהילות היהודיות במרכז אירופה ובמזרחה בתקופה שבין שתי מלחמות העולם , התקופה שבה היתה עיקר התגבשותן . התופעה הזאת נעוצה בשינויים הרדיקליים שעברה החברה היהודית באותו הזמן , שינויים שהשתקפו בנוער יותר מבכל מגזר אחר . הם התרחשו במצב של משבר קבע בזירה הגיאופוליטית שהושפע משני אירועים מכוננים : המהפכה הבולשביקית והופעת מדינות חדשות על בסיס לאומי במקום האימפריות הרב–לאומיות . בהיות הנוער מגזר מרכזי בתהליכי המודרניזציה בכל חברה , ראוי לדון בשתי סוגיות מרכזיות : א . חשיבות תנועות הנוער היהודיות בתהליכים הללו ; ב . הכלים שבעזרתם פעלו תנועות הנוער כס 9 כנ 9 ת של המודרניזציה . הריבוי והגיוון של תנועות הנוער היהודיות נבעו משורשיהן הרעיוניים שהתבססו על המסרים שצמחו בשלושה זרמים רעיוניים : הנארודניקים הרוסיים , תנועת הנוער החופשית בגרמניה והסקאוטינג הבריטי . כל אחד מן המסרים האלה ענה על צורך ספציפי והוביל את תנועות הנוער ליעדים שהגדירו את אופיין . תנועת הנארודניקים ברוסיה נוצרה עם התגייסות גימנזיסטים וסטודנטים למען שינוי החברה הרוסית במהלך שנות ה70– של המאה ה . 19– היא אמנם חדלה להתקיים כתנועה בשנות ה , 80– ורבים מחבריה הקימו תאים טרוריסטיים , אך המסר שלה הונצח בספרות יפה , ובייחוד בספרו רב ההשפעה של הסופר הפולני בז'וזובסקי להבות , שהיה אהוב ונערץ בכל תנועות הנוער . להבות לימד את קוראיו כי ייעודו של הנוער הוא הגיוס להגשמת המטרות הכלליות , הלאומיות או החברתיות . המסר הנארודניקי הזה הסעיר את דמיונם של צעירים עוד עשרות שנים אחרי היעלמותה של התנועה . ידידיה שוהם , ממייסדי בית–אלפא , כתב ב1920– ביומנו , בעת ששכב בבית חולים ביפו חולה בקדחת : ... " כאשר קראתי בספר [ להבות , [ בשעה ששתיתי עד שיכרון את עוצמתה , יופייה , ומעל לכול – את הטוהר שלה , טוהר בלי כתם , לבן עד לסימוי עיניים , של כל אישיות שבספר – העמדתי את עצמי לידם ... גם לנו ' להבות' משלנו , אף שהזמנים אחרים היום , ויחסי אנוש הולידו כוחות אחרים בקרבנו , גם אנו נשרים כמוהם , אך ילידי יערות אחרים , פסגות אחרות . " הביטוי הממשי למסורת נארודניקית זו היה לימוד הבסיס העיוני של התנועה במערכת ההשכלה הלא פורמלית שהתקיימה במסגרת הקבוצה החינוכית . המסר הזה הגיע לתנועות הנוער היהודיות כמו צעירי ציון ברוסיה באופן ישיר , או באופן עקיף כמקרה השומר הצעיר , שהושפע מצעירי ציון של גליציה . תנועת הנוער הגרמנית החופשית , שנוסדה בראשית המאה ה , 20– הולידה את רעיון תרבות הנוער . אל מול האטומיזציה של החברה והפיכת בית הספר למעין פס ייצור , תופעות שהן תוצרי המהפכה התעשייתית , כשכל הערכים , כיאה לחברה הקפיטליסטית , עומדים למכירה , דרשה תנועת הנוער החופשית מהנוער להפנים מערכת ערכים אחרת , שאינה עומדת למכירה , והציבה מול האינדיווידואליזם הפראי את ערכי החברותה והרעות . הצבת תרבות הנוער כאנטיתזה לתרבות הבוגרים היתה משולבת בתופעה רחבה יותר – גילוי הנעורים כקטגוריה עצמאית , העומדת בפני עצמה . תנועות הנוער ענו על הצורך החברתי והפסיכולוגי של בני הנעורים להתאגד בקבוצות גיל מתוך יצירת מערכת נורמטיבית אוטונומית . "הנוער הגרמני החופשי" שהתאגד בתנועת ה"וואנדרפוגל" ניסח את עמדתו בכינוס הר מייסנר העילי בשלהי : 1913 "הנוער מבקש לעצב את חייו בעצמו , על אחריותו , לפי קביעתו העצמית ובכנותו הפנימית . " תנועת הנוער החופשית העלתה על נס את ריבונות הנוער שנושאה הוא המדריך . מנהיגי התנועה תיארו את היחסים בין המדריך לחניכיו כטעוני מתח ארוטי , ורושם העתים של ואנדר פוגל תיאר את חיי הקבוצות החד–מיניות כבעלות סבטקסט הומוסקסואלי . מתח זה דרש מסגרת קונספטואלית ואת זו נתנה הפסיכואנליזה הפרוידיאנית , שאף היא בת התקופה . המסרים הפסיכואנליטיים , בייחוד אלה הקשורים בסובלימציה ( עידונם של רגשות או מאוויים מיניים והעברתם ליישום מטרות רצויות , ( היו לאחד הבסיסים החינוכיים של התנועה . הסקאוטינג האנגלי ( הצופיות , ( שנוסד ב @ , 1908– הביא עמו את מורשת השיפור העצמי , ובשפת תנועות הנוער – הגשמה עצמית . בהגיעו למזרח אירופה הוא שינה את דגשיו . מה שנראה בעיני מייסדיו באנגליה כ"מסר לאומי , " היה טיפוח ערכי האימפריה הבריטית . הצופיות הגיעה למזרח אירופה בשיא התסיסה הלאומית במרחב . "המסר הלאומי" נעשה המוקד הרעיוני של תנועות הצופים שהוקמו במזרח אירופה . בפולין , למשל , המרכז החשוב ביותר של תנועת הצופים במרכז אירופה , נעשתה זו לנושאת הדגל של הלאומיות הפולנית . בתוך תקופה קצרה הפך המושג האינדיווידואליסטי של ההגשמה העצמית למושג קולקטיביסטי של התגייסות למען היעדים הלאומיים . הצלחתה של הצופיות נבעה מיכולתה לרתום את הצרכים הפסיכולוגיים של הנוער לצורכי החינוך התנועתי באמצעות שימוש במערכת של טקסי מעבר . מסרים היסטוריים במינונים שונים תנועות הנוער היהודיות קיבלו את המסרים ההיסטוריים האלה במינונים שונים , ואף אלה השתנו בתוך התנועות במרוצת השנים . בני הנעורים שהשתייכו למפלגות פוליטיות , כגון

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help