sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:301

בצרפת גילו היהודים פטריוטיזם כשביקשו להתנדב ל"משמר הלאומי" בראשית ימי המהפכה . בפולין נוסד גדוד יהודי בימי המרד שפרץ נגד הרוסים בשנת . 1794 מפקד הגדוד הזה , ברק יוסלביץ , ' קיבל אישור להקים יחידת לוחמים ממנהיג המרידה , טדיאוש קושצ'יושקו . בכרוז שפרסם בספטמבר 1794 קרא יוסלביץ' ליהודי פולין : "התעוררו נא , עזרו לשוב ולהשיג את פולין המשועבדת עדיין . אחי הנאמנים ! הילחמו נא למען המולדת כל עוד טיפת דם בנו . " לוחמים יהודיים שהזדהו עם שאיפות התנועה הלאומית הפולנית לשחרור מעול זרים השתתפו כמתנדבים במרידות הפולנים נגד הרוסים והאוסטרים גם בהתקוממויות 1846 , 1830 ו . 1848– במרד הגדול האחרון נגד השלטון הרוסי נטלו חלק כאלפיים לוחמים יהודיים . יהודים רבים הועמדו למשפט על חלקם במרד זה , כמה נתלו בפומבי ברחובות הרובע היהודי בוורשה ולא מעטים הוגלו לסיביר . מקימים הגנה עצמית יהודית השפעה גדולה על שינוי יחס היהודים בעת החדשה לצבא וללחימה היתה להתגברות הפגיעות האלימות ביהודים בסוף המאה ה19– ובראשית המאה ה . 20– ההכרה כי אם לא יעמדו הם עצמם על נפשם לא יגן על יהודי רוסיה שום גורם אחר חב = ה להתעוררות ההכרה הלאומית . כבר בגל הפרעות ששטף את חבלי הדרום של האימפריה הרוסית בין אביב 1881 לאביב " ) 1882 סופות בנגב ( " הקימו סטודנטים יהודיים בעיר אודסה יחידות הגנה עצמית והן פעלו יחד עם סבלים , עגלונים וקצבים יהודיים ומנעו פגיעות חמורות בנפש וברכוש . הפוגרום בקישינייב שבבסרביה ( 1903 ) חיזק את תחושות האין אונים ושכנע בנחיצות השימוש בכוח . אף שהיו בקישינייב גילויים של התגוננות , תוארה התנהגות היהודים כגילוי מובהק של חולשה , פחדנות וחוסר אונים . שירו של ח"נ ביאליק "בעיר הה > גה , " שנכתב ברוח זו , עורר בציבור היהודי הדים עזים והשפיע לא מעט על הקמתן של יחידות הגנה והן פעלו בימי הפרעות של . 1906-1905 יש הרואים בחוויית הפרעות הללו גורם שהשפיע על מייסדי "בר גיורא" ו"השומר , " הארגונים הצבאיים שקמו בארץ–ישראל בתקופת העלייה השנייה במטרה להגן על הנפש והרכוש , אך נועדו גם להשיב את הכבוד האבוד של עם חלש וחסר כוח . גיוס החובה השנוא , מצד אחד , וההתנדבות הנלהבת לשירות המהפכה ומלחמות השחרור של עמים אחרים , מן הצד האחר , הולידו בחברה היהודית המודרנית מיזוג אבסורדי למדי של אנטי–צבאיות עם צבאיות נלהבת . עקבותיה של האנטי–צבאיות ניכרות היטב בספרות היהודית החדשה . כך , למשל , יצירתו הסאטירית של מנדלי מוכר–ספרים מסעות בנימין השלישי מעבירה מסר פציפיסטי חריף ביותר . גיבורי הסיפור , שני בטלנים יהודיים בני "תחום המושב , " נחטפים בידי "כאפערס" ונמסרים לשלטונות הצבא . התנהגותם כחיילים מציגה אותם , לכאורה , באור נלעג . ואולם , לאמיתו של דבר , מי שמוצג כאבסורדי וכמעורר גיחוך הוא עצם השיטה הצבאית של המדינה הריכוזית . "עלובה גלימא של אנשי–חיל שהיתה נראית עליהם משונה כדמות קפוטה , וחבל על כובע גיבורי מלחמה שהיה בראשם כצורת כיפה זו שבראש אשה צנועה וחסודה [ ... ] אוי לו לקנה הרובה , כלי זיין זה , שנפל בידי בני אדם הללו , פנה הודו פנה כבודו ונראה כמגרפה ביד גבר . " [ ... ] אימוץ הדרך הצבאית , לעומת זאת , היה משותף למהפכנים יהודיים ולמתקני עולם שמרדו בכבלי המסורת ובעטו בפסיביות של האורתודוקסיה . רעיונות נוסח : "קמנו , שבנו , צעירי אונים . קמנו , שבנו אנחנו בריונים ! לגאול את ארצנו בסער מלחמה , תובעים את נחלתנו ביד רמה ! בדם ואש יהודה נפלה – בדם ואש יהודה תקום" ( שורות משיר של יעקב כהן , ( 1903 היו גילוי בוטה של חילון האמונה המשיחית . מילות השיר הזה פיעמו בלבותיהם של אנשי "בר גיורא" הסוציאליסטים , ולימים נעשו לסיסמת "ברית הבריונים , " הארגון הקיצוני בתנועה הרוויזיוניסטית . היחס לצבא בתנועה הלאומית היהודית היה לעתים קרובות דו–משמעי : מצד אחד נתפסה אמנות המלחמה כרע הכרחי , שאי אפשר ליהודים להתקיים בלעדיו . מצד שני הושפעה הלאומיות היהודית המודרנית מהאדרת הגבורה הצבאית שרווחה בתנועות הלאומיות האירופיות . יחס דו–משמעי זה התגלגל לארץ–ישראל וליווה את הפולמוסים המרים והנוקבים על מקום הכוח במפעל הציוני , פולמוסים שפילגו את היישוב היהודי . האגף הציוני–הסוציאליסטי , אף שהיו בו גם מגמות פציפיסטיות , נטה לראות בכוח הנשק כורח המציאות ומכשיר להשגת מטרות פוליטיות , והסתייג מהאדרת הצבא ומפולחן המלחמה . ואולם גם באגף הרוויזיוניסטי של הציונות לא ראו כל מי שביקשו להקים צבא יהודי לשם השגת מטרות לאומיות בצבא ערך בפני עצמו , ותפסו אותו בעיקר ככלי בשירות המאבק הלאומי . חזון "הגדודים העבריים" של זאב ז'בוטינסקי , רעיון שהיה משותף לו וליוסף טרומפלדור , היה פרגמטי וחף מכל האדרה של המלחמה . הוא כתב : "אנו היהודים איננו יכולים לגרום מלחמה ולא להיות נושאיה של פרובוקציה מלחמתית . בגלל זה יש אצלנו למושג 'כוננות מלחמתית' פירוש אחר לגמרי , הכרחי , מועיל , קדוש . ומשמעותו היא : והיה ויתרחש אסון כזה כמלחמה , על הנוער שלנו להיות מוכן למסור חייו בצורה ובאופן שיש בו כדי לקרבנו למטרתנו הלאומית . " לעומת זאת , בתנועתו של ז'בוטינסקי היו מי שהיטו את הכף לכיוון של מיליטריזם משיחי וראו בצבא ערך בפני עצמו .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help