sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:300

האימפריאליים . הם קשרו בין הציפייה לאמנסיפציה לבין השתתפות היהודים בחובות המוטלות על כלל הנתינים . מלכות אוסטריה חייבה את היהודים לשרת בצבא כבר בשנות ה80– של המאה ה . 18– באימפריה הרוסית הוטלה חובת גיוס לצבא על היהודים בקיץ , 1827 בראשית ימי שלטונו של הצאר אלכסנדר הראשון . לא היה זה צו גיוס כללי , ולמעשה חויבו קהילות היהודים , שהיו עדיין בעלות מעמד משפטי מוכר , למסור מספר מסוים של מגויסים באופן דומה לשאר בני מעמד העירונות בממלכה . הגיוס גם לא היה אישי , והתבסס על מכסות קבועות של חיילים שהקהילות חויבו למסור לשלטונות הצבא . אלא שבמקרה של היהודים הוטלה על הקהילות מכסה כפולה מזו של העירונים . בין היתר , קבע החוק הרוסי : "הדאגה והאחריות למילוי מדויק ונכון של חובת ההתגייסות חלה על הקהילות היהודיות עצמן , " ו"הקהילה יכולה לפי החלטתה למסור כטירון כל יהודי , בכל זמן , בעד אי דיוק בתשלום המסים , בשל שוטטות ואי סדרים אחרים שאין לסובלם . " הנהגת הקהילות העסיקה בשירותה חוטפים " ) כאפערס" ביידיש ) שתפסו עוברי אורח וגם ילדים בני משפחות עניות וחסרות השפעה . אין פלא שצורת הגיוס הזאת עוררה מתיחות גדולה בחברה היהודית . יתרה מזאת , השלטון אף ביקש לגייס לשירות טרום–צבאי ילדים רכים בשנים ( טירונים קטינים אלה כונו " קנטוניסטים . ( " הממשל הרוסי השתמש בשירות הצבאי כמכשיר פוליטי וכמוסד חינוכי . יהודי "תחום המושב" שהשתרע על פני המחוזות המערביים של האימפריה כמעט לא נחשפו עד כה לתרבות האימפריאלית הרוסית ונחשבו יסוד זר ועוין . השירות הצבאי , שנמשך עשרים וחמש שנה , היה אחד מסוכני האקולטורציה המשפיעים ביותר , אף שהשפעתו היתה מוגבלת לקבוצה קטנה יחסית . הצבא עקר את המתגייס מסביבתו התרבותית וחשף אותו לשטיפת מוח בוטה ונמרצת . החיילים היהודיים גם נעו עם יחידותיהם הרחק אל מעבר לאזורים שהיו מיושבים ביהודים בצפיפות , וכך גרם השירות בצבא להתפשטות הנוכחות היהודית אל תוך חבלי ארץ רחוקים . חיילים יהודיים שגויסו בשנות שלטונו של הצאר ניקולאי בין 1827 ל1855– נקראו בפי העם "ניקולאייבים . " הם דיברו רוסית , היו רחוקים מן ההווי הדתי והתרבותי של "תחום המושב , " אך עם זאת היו אדוקים באמונתם . משך השירות הצבאי באימפריה הרוסית קוצר במידה ניכרת בעשורים האחרונים של המאה , וחובת הגיוס נעשתה כללית . אף על פי כן לא עורר הגיוס התלהבות יתרה . מי שנקראו להתייצב הטילו בעצמם מומים שונים , ברחו לחו"ל או השתמטו על ידי רישום כוזב של גילם במרשם האוכלוסין . על המגויסים היהודיים הוטלו מגבלות שונות , שעיכבו קידום ועלייה בדרגה . הפיקוד הבכיר התייחס בחשד ובאי אמון לפעילותם של החיילים היהודיים . הוטלו הגבלות על קידומם הצבאי של יהודים . אף על פי כן נמצאו לוחמים יהודיים שחיברו את ניסיונם הצבאי עם שאיפותיהם הלאומיות . יוסף טרומפלדור , שהשתתף במלחמת רוסיה-יפן בשנת , 1904 יזם בימי מלחמת העולם הראשונה הקמת יחידות יהודים שסייעו למאמץ המלחמתי של מדינות ההסכמה . שלא כמו באימפריה הרוסית , גילו היהודים בפרוסיה ובאימפריה האוסטרו–הונגרית במחצית השנייה של המאה ה19– פטריוטיזם גדול יותר . כך או אחרת , כשפרצה מלחמת העולם הראשונה מצאו עצמם עשרות אלפי לוחמים יהודיים משני הצדדים של קווי החזית באירופה ובמזרח התיכון . התנדבות לשירות ב"משמרות לאומיים" היתה קשורה באידיאל המהפכה הצרפתית ובצמיחת הרעיון הלאומי המודרני . ארגונים צבאיים אלה , שהוקמו על ידי אנשי מעמד הבורגנות , היו משוחררים מאתוס האצולה שהציב מחסום בפני בעלי מוצא נחות . יהודים הצטרפו ליחידות מתנדבים כאלה , או אף הקימו יחידות יהודיות מיוחדות , כחלק מתהליכי האקולטורציה ובמסגרת המאבק להשגת שוויון זכויות פוליטי . ברק יוסלביץ' פיקד על גדוד פרשים יהודים בכוחות הפולנים של קושצ'יושקו שמרדו ברוסיה בשנת . 1794 יהודים רבים השתתפו בהתקוממויות הפולנים נגד הרוסים במהלך המאה ה19-

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help