sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:297

ראו , כדבריו של חבר תנועת הנוער היהודית–גרמנית "בלאווייס" בשנת , 1921 את תרומתם של העולים הגרמניים למפעל הציוני בכך שיספקו מומחים , מנהלים ומהנדסים להמוני העולים הבלתי מקצועיים שיבואו "מן המזרח . " ואולם בה בעת הביאו עמם כמה מן הצעירים האלה מגרמניה את הדמות האידיאלית של יהודי פולין נושאי התרבות האותנטית האבודה ברוח מרטין בובר , והתרפקו על העדה החסידית כעל קהילת מופת . בין משיכה ודחייה , הערצה ורתיעה , קרבה לשונית וריחוק מנטלי , התקיימה כל העת בחברה האשכנזית על שני אגפיה רב–מערכת תרבותית אחת . לא היה כאן מפגש של זרים ושונים , אלא מגע של תגובה והחלפת דעות בין שני ענפים של תרבות אחת , שכל רוחות ה 4 דמה וכוחות המודרנה לא הביאו לנתק מוחלט ביניהם . פילנתרופים "מערביים" ביקשו לתקן את אורחות חייהם של ה"מזרחיים . " אלה , מצדם , התגוננו מפני ההגמוניה התרבותית של יהודי גרמניה ופילסו נתיבים חלופיים של מודרניזציה . בקהילות החדשות שיצרו מהגרים משני אגפיה של הפזורה האשכנזית באירופה התמזגו מחדש שני הענפים , בתוך שהמשיכו להתמודד עשרות שנים על מנהג , הווי , אמונות והשקפות . "האסכולה הירושלמית" בחקר תולדות היהודים היא דוגמה אחת מרבות למיזוג שכזה : בן ציון דינור , יליד אוקראינה , ויצחק בער , יליד גרמניה , קבעו במשותף את יסודות התודעה ההיסטורית הציונית בארץ–ישראל , מתוך מיזוג של מסורות והשפעות משני האגפים . לקריאה נוספת : ח' שמרוק , "בחורים מאשכנז בישיבות פולין , " ש' אטינגר , ש' בארון , ב"צ דינור , י' היילפרין ( עורכים , ( בתוך ספר יובל ליצחק בער , מפגשם של חיילים יהודים ששירתו בצבאות גרמניה ואוסטריה במלחמת העולם הראשונה עם יהודי העיירות של מזרח אירופה הוליד חוויות של גילוי תרבות יהודית שורשית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help