sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:294

ומלבושיהם והליכיהם כבני אירופה . " שוחרי ה 4 דמה היהודיים באימפריה הרוסית " ) תחום המושב" ופולין הקונגרסאית ) ובחבלים המזרחיים של האימפריה ההאבסבורגית ( גליציה ) נבדלו משותפיהם לדעה בגרמניה בכך שלהם היתה גרמניה מקום מרוחק ומושג מופשט , מעין 'אשכנז של מעלה . ' התרבות הגרמנית נשאה במזרח אירופה אופי אוניברסלי ועל–לאומי , ועל כן יכולה היתה לעלות בקנה אחד עם שאיפתם של אנשי תנועת ההשכלה למזג את המשך קיומה של זהות יהודית מיוחדת עם עקרונות התבונה והישגי התרבות המערבית . ה"מערב" היה אירופה , ועל כן היה הOstjude– דומה בעיני מבקריו במערב לילידים בארצות אסיה ואפריקה שבהם פגשו סוכני הקולוניאליזם המערבי . כמה גורמים היסטוריים עשו את המפגש שהתרחש בעת החדשה בין שני חלקיה של הפזורה האשכנזית טעון מתחים ורווי רגשות . תמורות כלכליות ושינויים מדיניים התרחשו במערב אירופה כמה עשרות שנים לפני ששינו את פני החברה גם בחלקה המזרחי של היבשת . ביטול הפיאודליזם וצמיחת המשק הקפיטליסטי במערב הקדימו להשפיע על הקהילות היהודיות שם ויצרו חיץ מנטלי בינן לבין קהילות היהודים הפולניים , חיץ שהתעצם בהשפעת רעיונות הנאורות האירופית . בגרמניה התרחש כבר מסוף המאה ה18– תהליך מואץ של אקולטורציה , שעיצב תרבות יהודית–גרמנית מסוג חסר תקדים . אליטות חדשות של יהודים גרמניים אימצו את דפוסי ההתנהגות של הבורגנות בערי מושבם ושינו את לשונם , לבושם והווייתם החברתית . דמות היהודי הפולני הפכה בעיניהם לאבטיפוס של אדם חסר תרבות . הוא גם נראה כמי שמפריע להשתלבות המיוחלת בסביבה הגרמנית וכמעורר שנאה מצד הלא–יהודים . יתרה מזאת , המהגרים המזרח אירופיים אכן עוררו בקרב האוכלוסייה הגרמנית רגשות התנגדות קשים ביותר . נוכחותם הבולטת בערי גרמניה אף התחברה עם עלייתה של האנטישמיות המודרנית . היסטוריון גרמני בעל השפעה , היינריך פון טרייצ'קה , כתב בזעם על שאיפות הבדלנות של היהודים הגרמניים , שאינם אלא מגזע יהודי פולין ש"צלקות העריצות הנוצרית בת מאות השנים נחרתו בבשרם , [ והם ] נשארו מתוך ניסיונם זרים יותר לאין ערוך להוויה האירופית ובייחוד הגרמנית" . ( 1879 ) שנאת ישראל הגרמנית דימתה את היהודי יהודים בעלי חזות מזרח-אירופית בברלין , . 1928 דמות היהודי הפולני נעשתה בעיני האליטות החדשות של יהודי גרמניה , ששינו את לשונם , לבושם והווייתם החברתית , לאבטיפוס של אדם חסר-תרבות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help