sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:293

איש כפי יכולתו להחיות נפשות עם גווע ברעב . שלחו נא אחד המרבה ואחד הממעיט , וכל פרוטה מצטרפת לחשבון להצלת נפשות . יהמו רחמיכם על אחיכם האובדים . " בריחה המונית מן העיירות שנפגעו בפוגרומים הביאה אלפי פליטים עניים אל מעבר לגבול הרוסי–אוסטרי . המונים התרכזו בעיר ברודי שבגליציה המזרחית . מאות פליטים הגיעו לנמל יפו . ארגונים יהודיים בינלאומיים , ובהם "כל ישראל חברים , " נחלצו לעזרת המהגרים . בה בעת ביקשו הארגונים הללו לעכב את הבורחים ולהחזיר את מרביתם לרוסיה . מעורבותם של גופים בינלאומיים בסיוע למהגרים מן האימפריה הרוסית החלה כבר בסוף שנות ה , 60– יותר מעשור לפני "הסופות בנגב . " אז היה המניע להגירה הרעב הכבד שפגע בפלכים הצפון מערביים של האימפריה . בעשור שקדם לשנת 1881 היגרו מרוסיה לארצות הברית כ 8 , 500– יהודים . מספר המהגרים באמצע שנות ה70– היה גדול ממספרם בשנת הפרעות עצמה . ואולם בהגירה בעקבות הפוגרומים ניתן לראות לראשונה חיבור מובהק בין מניעים כלכליים למצוקה פוליטית . האכזבה הפוליטית מתגובות הממשל הרוסי ומאדישותה , או אף עוינותה , של האליטה התרבותית הרוסית ( זו נטתה אף היא לראות בפרעות תגובה מוצדקת של המוני העם המנוצלים נגד העושק היהודי , ( היתה מנת חלקם של משכילים יהודיים רבים . האכזבה הזאת חברה לאי נחת ממה שנראה כפעילות לא תקיפה דייה של חבורת עשירי היהודים בפטרבורג . בסתיו 1881 החל בעיתונות היהודית , שמילאה תפקיד מרכזי בעיצוב תדמית הפוגרומים , ויכוח ציבורי נוקב על עתידה של יהדות רוסיה . שאלות נוסח " לארץ–ישראל או לאמריקה " ? היו לשיחת היום ברחוב היהודי . חבורות שעסקו בהגשת סיוע לנפגעי הפרעות ובאיסוף ידיעות על מה שאירע החלו לדון ביעדי הגירה ובסיוע למהגרים . ניצני התנועה הלאומית במזרח אירופה , וכמוהם גם התחלות של פוליטיקה חדשה , המונית ומתוקשרת , הופיעו בתוך שנת הפרעות . ההיסטוריון הביקורתי יכול להבחין בקשר שבין הדרך שבה נקבעה שנת 1881 בזיכרון דורות של יהודים לדרך שבה התגבשה התגובה היהודית בת הזמן : מחוויה טראומטית לפרשנות אידיאולוגית , וממנה לייצוג תקשורתי . בין יהודי גרמניה ליהודי מזרח אירופה ישראל ברטל קרוב למאתיים שנה , מימיה הראשונים של תנועת ההשכלה הברלינאית ועד התקופה שלאחר השואה , התקיים מפגש טעון מתחים חברתיים וגדוש פולמוסים דתיים ותרבותיים בין בני הקיבוץ היהודי הגדול ששכן בארצות מזרח אירופה לקהילה היהודית בגרמניה . המפגש הזה היה ציר מרכזי בכמה מן התנועות החדשניות שקמו בעם ישראל בעת החדשה . הוא הפרה את היצירה הספרותית והאמנותית משני עברי הגבול המנטלי והתודעתי בין "מזרח" ל"מערב , " אך בה בעת עורר מחלוקות ופגע ברגשות ובאמונות של אישים וחבורות . דעות קדומות , רתיעה ומשיכה , קרבה וריחוק עיצבו את מערכת היחסים רבת הפנים בין שני איבריה של הפזורה היהודית האשכנזית . היה כאן גם , ואולי בעיקר , ניגוד בין תדמיות סטריאוטיפיות של שני טיפוסי יסוד של היהודי האירופי . התנגשות בין 'ישן' ל'חדש' בקרב על עיצוב עתידם של יהודי אירופה . בצד אחד השמרן הדתי ה'פולני' הדבק באורח חיים נוקשה וסר למרותן של תורות חשוכות , ומולו הנאור המבקש דרכים חדשות והחופשי מכבלי הרוח הרבנית הנושנה . לפני מלחמת העולם הראשונה נמנו יותר מ 90 % – מיהודי העולם עם הפזורה האשכנזית . בני הפזורה הזאת , שנפרשה בשעתה על פני המרחב הגדול שממחוז אלזאס בצפון מזרח צרפת ועד גבולו המזרחי של "תחום המושב , " נחלקו לשני אגפים דמוגרפיים , שלכל אחד מהם היו מאפיינים אתניים , תרבותיים ודתיים ייחודיים . יהודי מלכות פולין–ליטא , שנעשו אחרי חלוקותיה של הממלכה הגדולה הזאת ( 1793-1772 ) לנתינים אוסטריים , רוסיים ופרוסיים , זכו בגרמניה לכינוי " ) Ostjuden יהודי המזרח" בגרמנית . ( אחיהם במדינות הגרמניות שממערב לנהר האודר ( רק בשנת 1870 הושלם איחודה של גרמניה לקיסרות אחת ) היו , לעומתם , " ) Westjuden יהודי המערב . ( " השמות הללו לא שימשו רק לציון מוצא או מקום מגורים . הם היו טעונים עולם שלם של דעות קדומות , אידיאולוגיות , השקפות פוליטיות וטעמים תרבותיים . יתרה מזאת , הגבול בין "מזרח" ל"מערב" היה מטושטש למדי , והגדרותיו השתנו מזמן לזמן וממגדיר למשנהו . התמורה שעבר אדם מ"יהודי מזרחי" ל"יהודי מערבי" נראתה למי שהתנגדו לתהליכי המודרניזציה כחטא כבד , הקשור בהשפעה שלילית שבאה מגרמניה . כך , למשל , הכתירו מתנגדיה של תנועת ההשכלה במזרח אירופה את המשכילים הראשונים בשם הגנאי ביידיש "דייטשן" ( גרמנים , ( אף שאלה מעולם לא ישבו בגרמניה . מצדדי ה 4 דמה והנאורות במזרח אירופה שיבחו והיללו את קבלת השפעת המערב . גדול משוררי תנועת ההשכלה ברוסיה , יהודה לייב גורדון , כתב בהתלהבות על בני דורו שקיבלו חינוך רוסי : "יהודים הם בלבם ופניהם וחזותם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help