sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:292

ב160– ערים וכפרים . במאורעות הללו נהרגו 23 איש ו225– נשים היו קורבן לאונס ולהתעללות . ההלם שבו הוכתה האוכלוסייה היהודית עקב ממדי הפרעות הועצם עוד יותר מחמת התחושה שהשלטונות לא עשו די להגן על הנתינים היהודיים מפני המתנפלים . שמועות פשטו בדבר הנחיות מפורטות שהגיעו מעיר הבירה פטרבורג כיצד ומתי לערוך את הפוגרומים . הצנזורה הרוסית לא אפשרה פרסום ידיעות מדויקות על מה שאירע , והעיתונות היהודית נאלצה להשתמש בלשון–סתרים כדי להעביר ידיעות ולעורר את דעת הקהל ברוסיה ובחו"ל . המבוכה ותחושת האין אונים בקרב הציבור היהודי גברו ככל שהתברר שהממשל אינו רואה ביהודים קורבנות להתנפלות אלימה , אלא קבוצה אתנית לא אהודה , שפעילותה הכלכלית מעוררת רגשות איבה בקרב האיכרים והעירונים . בחודש ספטמבר 1881 הוקמו ועדות חקירה בפלכים שבהם פרצו הפרעות . בכתבי המינוי של הוועדות הללו נאמר במפורש כי הוקמו כדי לבדוק את הנזק שמסיבה פעילותם הכלכלית של היהודים לאוכלוסיית הרוב . רבים מאנשי האינטליגנציה היהודית ראו בניסוח הזה פגיעה חמורה . אחרים ( ובהם מי שהיו בתוך חודשים ספורים מנהיגי ההתעוררות הלאומית היהודית ) סברו שאכן מוטלת אשמה כלשהי גם על דרכי הפעילות הכלכלית של היהודים . תגובות היהודים לפוגרומים החלו בעצם ימי המאורעות . ניסיונות להתנגד בכוח באמצעות הגנה עצמית היו בכמה מקומות . באודסה השתתפו עשרות סטודנטים יהודיים מן האוניברסיטה המקומית בהדיפת התנפלויות על דירות ובתי עסק של יהודים . עמם התנגדו בכוח לתוקפים קצבים , סבלים וירקנים יהודיים . גם בפוגרום שהיה בוורשה התגוננו יהודים מן השכבות הנמוכות . דוחות המשטרה והפרוטוקולים מן המשפטים שנערכו אחרי שוך המאורעות ( יהודים נאסרו , הועמדו לדין ואף נענשו על מעשי אלימות ) מלמדים שבמקרים לא מעטים ניתן היה לראות בפרעות התנגשויות בין קבוצות אתניות . אנשי האינטליגנציה היהודית , שהיו מנוכרים במידה רבה לתרבות היהודית ורחוקים מדלת העם , ראו בארגון ההגנה העצמית גילוי של "הליכה אל העם" ברוח הרדיקליזם הרוסי . הם ביקשו לסייע להמון העם היהודי , שהפקירוהו העשירים והרבנים . כאן היה אחד המקרים שבהם הביאו פרעות 1882 -1881 למפגש בין רדיקליזם חברתי לתודעה לאומית . אופייניים לרוח זו דבריו של הסופר מרדכי בן–עמי , שהיה ממארגני ההגנה העצמית באודסה : "מאוד הרגיז אותנו הדבר , שההמונים היהודיים האומללים עזובים לנפשם , מופקרים לשרירות לבם של כוחות פרועים . בשום מקום – אף ניסיון כלשהו להתגוננות ! כך להמשיך אי–אפשר – החלטנו בהתלהבות נעורים – יש לעשות משהו . אסור ללכת כצאן לטבח , להסגיר עצמנו בידי ההמון המשתולל [ ... ] כיצד לעשות זאת ? כיצד לחדור לתוך המוני העם , אשר כה רחקנו מהם , עד שחדלנו אף להבין אותם ? אולם ניחמנו את עצמנו באומרנו , כי העם יבין לרחשי–לבנו ויתייחס אלינו באמון . ואמנם לא טעינו בכך . " זמן מועט לאחר שהחלו גלי הפוגרומים להתפשט ברחבי אוקראינה קמו במקומות שונים אגודות לעזרה לנפגעים . ההתארגנות הזאת המשיכה דפוסי סיוע שהיו נהוגים בחברה היהודית המסורתית , ונשענה על פעילותם של מנהיגי האליטה הכלכלית והדתית . העשירים היהודיים בפטרבורג , ובהם הבנקאי והפילנתרופ נפתלי הוראץ גינצבורג , היו מוקד ראשוני לפעילות הסיוע . העיתונות היהודית ברוסיה ובחו"ל , שבשל מגבלות הצנזורה לא יכלה לפרסם ידיעות מפורטות על היקף הפרעות וחומרתן , עוררה את דעת הקהל בפרסום קריאות לסיוע ולתמיכה . כך , למשל , פרסם עיתון המגיד , שיצא לאור בעיר ליק ופנה בעיקר לקהל הקוראים היהודי ברוסיה , "קול קורא לעזרת אחינו בני ישראל האומללים בנגב רוסיה" בראשית יוני , 1881 ובו קרא : "קוראינו הנכבדים , העניקו מכספכם איש– ליאון פינסקר – מביקורת על אוזלת היד של השלטונות בדיכוי הפורעים ביהודים לפרשנות אידיאולוגית ולניצני תנועה לאומית יהודית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help