sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:290

1881 ישראל ברטל ב29– ביולי 1881 כתב ביומנו תלמיד הכיתה השביעית בגימנסיה המוסקבאית חיים חיסין : "האונייה עוזבת את החוף כאילו שלא ברצון [ ... ] ואנשים , אוניות , בתים עוברים בערבוביה אחת לעינינו ושרטוטיהם מיטשטשים . האדמה הולכת ונעלמת לאט לאט – והנה אנחנו בתוך הים הפתוח . 'רוסיה' נושאת אותי בכל כוח קיטורה מרוסיה ... עצב ירד עלי , בזוכרי , שפה , מאחרי , עזבתי את כל קשרי ושאיפותי ; פה קבורים חלומותי ומשאות נפשי , כל זה שהיה לי תוכן–חיים עד עתה . פה גדלתי והייתי לאיש , פה גדלו רגשותי , צמחה אהבתי ... אך את הרחקת אותי , מולדת יקרה ; על אותות חיבה ענית לי בקור זעף אכזרי . הוי , קשה היא מנת גורלי : זרוע כל הימים ולא לקצור לעולם , תחת גמול–תודה – חירופים ולעג . " ... השורות האלה היו פרי עטו של אחד מחברי תנועת ביל"ו , איש שהיה לימים רופא , עסקן ציוני וממייסדי העיר תל–אביב . העלם הנרגש שעמד על סיפון הספינה שהפליגה מנמל אודסה אל איסטנבול נתן ביטוי , בשורות המעטות האלה , להלך רוח , שקבע לימים את האופן שבו נחקקה שנת 1881 בזיכרון הקיבוצי של המוני יהודים . בישראל זוכרים את שנת 1881 כנקודת מפנה מכרעת בהיסטוריה של היהודים . תוכנית הלימודים הממלכתית הנחילה לדורות של ישראלים גרסה ציונית למאורעות אותה שנה . היא מתמקדת בהרחבה בהלם ובאכזבה שגרמו הפרעות . משכילים שוחרי 6 דמה ומתקני עולם אוהבי תרבות רוסיה שהתפכחו מאשליה עוררו את תנועת " חיבת ציון" והולידו את העלייה הלאומית הראשונה לארץישראל . בתודעה של יהודים באמריקה הצפונית , לעומת זאת , נצרב הקשר שהיה בין הפרעות בדרום האימפריה הרוסית לראשית ההגירה ההמונית ממזרח אירופה . ההמונים דוברי שפת יידיש , שגדשו את רובעי העוני של הכרך האמריקני , לא היו אידיאליסטים שחזונם נכזב , אלא אנשים פשוטים שביקשו מפלט מאימת הפורעים ומרדיפות השלטונות . הדימוי הזה , ששורשיו נעוצים כבר בחוויה הישירה של פליטי , 1882-1881 התעצם והלך עם גלי הפרעות שאירעו בראשית המאה ה , 20– והיו אלימים הרבה יותר . "פוגרום" היה , לדברי ההיסטוריון היהודי–אמריקני סטיב זיפרסטיין , אחד מן הדימויים הרווחים של העבר הקרוב במזרח אירופה : "זיכרון המהגרים בארצות הברית , וגם במקומות אחרים , נטה לראות את העולם כמעט אך ורק במושגים קודרים . " מקומה של שנת 1881 בתודעה הקיבוצית של היהודים הוא אחד המקרים המובהקים של מפגש בין התוויה אידיאולוגית לחוויה ספונטנית . אליטות רדיקליות לאומיות ותנועות תיקון עולם ביקשו לעצב את הדרך שבה תיזכר שנת הפרעות ברוסיה , אף טבעו חותמן בכתיבה ההיסטורית . לדידם היו העיקר ניפוץ האשליה וחיפוש החלופה הפוליטית . ברוח זו כתבו על מקומה של שנת 1881 גם ההיסטוריונים בן ציון דינור , שמואל אטינגר ויונתן פרנקל ; חוויית דורות של מהגרים לכרכי המערב הנציחה את הפוגרום ואת הבריחה כסמלים המכוננים . כנגד שתי המגמות כאחת , זו הלאומית–רדיקלית וזו המתמקדת בחוויית פליטי הפרעות , יוצאים היום היסטוריונים כבנימין נתנס וג'ון קליר , המבקשים להמעיט בחומרת המאורעות שאירעו בשנת 1881 ולהבליט דווקא את המשך מגמות ההשתלבות בחברה הרוסית . עד עצם היום הזה נמשך בהיסטוריוגרפיה המאבק על הדרך שבה יעוצב זיכרון פרעות . 1882-1881 המאבק הזה הוא , מובן מאליו , תלוי הצרפתית האשימו האנטישמים הצרפתיים את היהודים שהם משתמשים ברכבת כדי להשתלט על אירופה . נחשול חיבורי פולמוס אנטישמיים חריפים נגד גזל עושרה של צרפת בידי היהודים פרץ ביולי , 1846 מיד אחרי חנוכת קו "רכבת הצפון" שהיה בבעלות בנק רוטשילד . כעבור שלושים שנה אירע גם ברוסיה דבר דומה . התעמולה החריפה נגד הצלחתם הכלכלית של היזמים היהודיים גברה באימפריה הרוסית בשנות ה70– של המאה ה . 19– הרכבת לא זו בלבד שעוררה שנאת יהודים , אלא גם סייעה להפצתה , ויותר מכך , גם אפשרה פגיעה אלימה בהם בקנה מידה גדול ובהיקף נרחב . גלי הפוגרומים ששטפו באביב 1881 עשרות ערים ועיירות באוקראינה התפשטו במהירות מתחנת רכבת אחת אל האחרת . יתרה מזאת , כפי שהראה ההיסטוריון יהודה סלוצקי במחקריו על פרעות אלו , שכונו "סופות בנגב , " הפורעים באו במקרים לא מעטים מבין פועלי הרכבת הרוסיים , שנעו דרומה לאורך המסילות שבבנייתן עסקו , והתגוררו בתחנות הסופיות של הקווים . משהחלה היציאה ההמונית מן העיירות החישה הרכבת את התרוקנות מקומות היישוב הישנים במזרח אירופה בשל הגירה אל הכרך הגדול או אל מעבר לגבול . קווי הרכבת הבינלאומיים יחד עם קווי ספינות הקיטור החדישות ( שפותחו בד בבד עם הרכבות ) יצרו תשתית לתעבורת המונים . הרכבת שבאה אל העיירה הביאה עמה את ה 6 דמה בחומר וברוח , החישה את תהליכי התמורה שהתרחשו בחברה המסורתית וקירבה את 6 צה של דרך חיים שנולדה בעידן הפיאודלי .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help