sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:289

קבועים , והיו חלק בלתי נפרד ממחזור השנה היהודי והנוצרי , נעלמו משהוסטו נתיבי התחבורה עקב הנחת פסי רכבת . הרכבת גם חוללה תמורה בתפיסת הזמן של היהודי העיירתי , שקיומו הכלכלי היה קשור בתנועת מוצרים וסחורות בין כפר ועיר . במשך מאות שנים הופיעו תאריכי הירידים , שכונו לרוב על שם הקדוש הנוצרי של יום היריד , בכל לוח שנה יהודי בפולין ובליטא . מכתבים נשלחו לתעודתם או התקבלו בידי הנמען , בתוך כדי פגישותיהם של סוחרים מערים ומעיירות שונות בירידים . כך , לדוגמה , כתב ר' ישראל בעל שם טוב ( הבעש"ט ) ממז'יבוז , ' שבדרום מזרח פולין , לגיסו ר' אברהם גרשון מקוטוב שישב בשנת 1747 בארץ–ישראל , כי קיבל את מכתבו האחרון מארץ הקודש ביריד על שם לוקאס ( קדוש נוצרי !( את מקומם של תאריכי הירידים בלוחות השנה ובתודעה תפסו למן שנות ה60– של המאה ה19– לוחות הזמנים של קווי הרכבת . בצמתים החדשים של מסילות הברזל עלו ופרחו שווקים . מערך התובלה המיושן ששימש סוחרים , יבואנים ויצואנים פינה את מקומו לקרונות המשא המהירים . שיירות הבקר שנעו ברגל מכרי המרעה של פודוליה אל מרכזי סחר הבהמות בגרמניה נעלמו מנופה של אירופה . רשת תחבורת הנוסעים במזרח אירופה , שעמה היו קשורים יהודים רבים , השתנתה בתוך שנים מעטות מאז הנחת מסילות הברזל . אכסניות על אם הדרך שסיפקו שירותי מזון ולינה לנוסעים נעזבו ; תחנות הדואר הממשלתיות שבהן היו מחליפים את הסוסים חדלו לפעול ; ענף העגלונות , שפרנס עשרות אלפי יהודים ( בשלהי המאה ה19– נמנו ב'תחום המושב' 32 , 079 עגלונים יהודיים (! איבד את בכורתו לטובת מנוע הקיטור , ובעלי העגלות עברו להסעת נוסעים ומשאות אל תחנת הרכבת וממנה . יהודה לייב גורדון , משורר תנועת ההשכלה ברוסיה , תיאר בפואמה הסאטירית שלו קוצו של יוד ( 1868 ) את שקיעת הסדר הכלכלי הישן בעיר וילנה שבליטא בעקבות סלילת מסילת הברזל . היצירה הזאת מכילה את סממניה העיקריים של התהפוכה הכלכלית שהתרחשה באימפריה הרוסית בשנות ה60– של המאה ה . 19– בת שוע , גיבורת הפואמה , נישאת לתלמיד חכם חסר הכשרה כלכלית . הבעל מבקש פרנסתו מעבר לים וספינת הקיטור שבה ירד טובעת . האישה הצעירה , שאביה מאבד את פרנסתו כאשר תופס הקטר את מקומם של הסוסים , פוגשת ביזם מסילות ברזל נמרץ המבקש לחלצה ממצבה העגום . וכך מצייר גורדון בלשון השיר את מה שעוללו הרכבת והטלגרף לסדרי החברה והכלכלה : "גם רב חפר [ האב העשיר ] ראה בימים האלה / את היד הגדולה המשפלת רמים / [ ... ] רכב אש וסוסי אש עפים בקול פחדים / [ ... ] הקו יוליך הקול , יריץ מכתבים / וברכב אש יעברו עוברים ושבים / [ ... ] וכבר חדלו הרכש , רצי המלך / והנוסעים בסוסים יום יום ימעטו / יום יום ידל חפר ירזה צרור כספו / האורוות חרבות , הסוסים נמכרו / תם כסף הנוסעים ושכר המספוא / רק סוסים ארבעה באורווה נשארו / הם ייתנו לעת זקנה לו לחם לחץ . " בכתריאליבקה , עיירתו הבדיונית של הסופר שלום עליכם , שזכתה לקו רכבת , התחרו בעלי העגלות על הנוסעים שבאו מן העיר הגדולה : " באתי לכתריאליבקה ברכבת – כבר נוסעת לשם , בעזרת השם יתברך , גם רכבת ! [ ... ] בתחנה קיבלה את פני חבורה גדולה של משרתי אכסניות [ ... ] לאחר שנדחקתי ויצאתי בעזרת האל מתוך חבורת משרתי האכסניות , נתקלתי בחברה אחרים , חבורת בעלי–העגלה , שלכולם מגפיים גדולים ושוטים ארוכים . החברה האלה כמעט קרעו אותי לגזרים . " הרכבת החישה את תהליכי המודרניזציה של המוני היהודים במזרח אירופה לא רק כתופעה כלכלית . היא היתה גורם רב עוצמה גם בחיי הרוח והתרבות . בתחנות הרכבת קיבלו יהודי העיירה שיעורים מאלפים ב 6 דמה טכנולוגית : מראה הקטר הנע ללא סוסים ומכשיר המורס המעביר טקסטים למרחקים . אלה היו דברים מן הסוג שאנשי תנועת ההשכלה ביקשו ללמד במאמרים של מדע פופולרי בעיתונות בעברית וביידיש . באחד מסיפורי הרכבת שלו מורה שלום עליכם על הקשר בין השכלה , חידושים טכנולוגיים , קפיטליזם ויזמות כלכלית שמולידה כניסתה של רכבת הקיטור לעיירה שכוחת–אל . גיבור הסיפור הוא בן עיירה אוקראינית המבין כיצד פועל מנוע הקיטור מתוך שהמציא מכונה לייצור חומץ : "על פי השכל , הוא אומר ייצור חומץ יש לו שייכות לזיקוק יי"ש , וזיקוק יי"ש יש לו קשר עם ענייני בית חרושת , ובית חרושת יש בו כמעט אותה מכונה כמו ברכבת [ ... ] העיקר [ ... ] הוא הכוח היוצא מן ההסקה . מן ההסקה מתחמם הדוד , והמים מתחילים לרתוח , וזה דוחף את הגלגל , והאופנים סובבים לכל צד שאתה רוצה . " חוטי הטלגרף שנמתחו לאורך המסילות עשו לקירובם של יהודי ורשה , וילנה , קייב ואודסה אלה לאלה לא פחות מאידיאולוגיות פוליטיות . לא מקרה הוא שכמעט כל העיתונים היהודיים שנפוצו ברחבי מזרח אירופה ברוסית , ביידיש ובעברית החלו להופיע בסביבות שנת – 1860 ממש בעת ובעונה אחת עם פרי @ ת רשת המסילות החדשה . יהודי הפרובינציה יכלו לקבל בתוך שעות אחדות עיתונים ממרכזי התרבות היהודית החדשה ולהתחבר בקלות אל הקהילה המדומיינת ( בלשונו של חוקר הלאומיות בנדיקט אנדרסון ) של הלאומיות היהודית . קפיטליזם הדפוס חבר אל המהפכה הטכנולוגית בעיצוב זהות יהודית מסוג חדש , לא–מסורתי בעליל . צד אחר של השפעת הרכבת על חיי היהודים בעיירה המזרח אירופית היה הקשר המאיים בין גל האנטישמיות ששטף את אירופה לבין רשת מסילות הברזל . ראוי לציין שכבר בימי היזמות של רוטשילד והאחים פרייר בהקמת רשת הרכבות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help