sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:288

בצרפת . כסוכן מובהק של הסדר הקפיטליסטי החדש הצטרפה מסילת הברזל לכוחות הכלכליים שעקרו את ההוויה היהודית המסורתית משורשיה . במקום שבו עברה מסילת ברזל חדשה , אם על יד עיירה קטנה ונידחת ואם על יד עיר גדולה שבה שכנה קהילה יהודית עתיקה ועתירת תרבות , התערערו סדרי העולם הישנים . בארצות מזרח אירופה , שבהן היתה הקהילה היהודית איבר במערך פיאודלי שהוסיף והתקיים עד המחצית השנייה של המאה ה , 19– פגע כלי התחבורה החדש בכמה מיסודות הקיום החברתי–הכלכלי של היהודים . בימי שלטונו של הצאר אלכסנדר השני ברוסיה ( 1881-1856 ) החל באזורים המערביים של האימפריה תהליך מהיר של תיעוש , וקווי רכבת נסללו בין מרכזי המסחר והתעשייה החדשים . וכמו בצרפת שנים ספורות קודם לכן , נטלו יזמים יהודיים ברוסיה חלק ניכר בהנחת רשת המסילות החדשה . מכיוון שהיה זה תחום כלכלי חדש וכמעט לא מוכר , שלא היה תפוס בידי חברי גילדה ותיקה , יכלו היהודים לפעול בו ללא הגבלה . בראשית שנות ה60– בוטלה החכירה של מכירת הוודקה מידי הממשלה " ) אקציז , ( " שבה היה מושקע הון יהודי גדול . ההון שנתפנה מעסקי המשקאות החריפים הופנה אל בניין מסילות הברזל וניהול חברות הרכבות . יזמים יהודיים , ובהם פוליאקוב , אפשטיין , ורשבסקי ובלוך , עשו שימוש ביכולתם לגייס הון באשראי והפעילו את מומחיותם רבת השנים בקבלת חוזי קבלנות . השתלבותם של יהודי האימפריה הרוסית במשק הקפיטליסטי העולה בימי אלכסנדר השני חיברה יחדיו בנקאות , פעילות בבורסה , הקמת מפעלי תעשייה וסלילת קווי רכבות . כעבור זמן , בשנות ה80– של המאה ה , 19– שינתה הממשלה הרוסית את מדיניותה הכלכלית והחליטה להעביר את סלילת מסילות הברזל ותפעול חברות הרכבות לניהול ממשלתי ישיר . עקב כך נפלטו אלפי יהודים מן הענף , וההון שהושקע בידי היזמים הגדולים בסלילת המסילות ובתפעול חברות הרכבות הופנה לבנקאות ולתעשייה . קבלני המסילות , שכונו ביידיש " שמנדעפערניקעס" ( מן המילה הצרפתית למסילת ברזל , ( chemin de fer עשו הון בענף החדש . כמה מהם , ובהם אברהם זאק והאחים פוליאקוב , החזיקו בסוף המאה ה19– בבנקים מסחריים עתירי הון . בזיכרון הקיבוצי של יהודי מזרח אירופה נחקק לדורות המפגש הבוטה עם הסדר הכלכלי החדש בדמותו של קבלן מסילות הברזל ( ביידיש פאדריאטשיק . ( זכרו אותו כיזם נמרץ , שבא מעיר הבירה אל העיירה הנידחת , עתיר ממון ורודף תענוגות , וערער סדרי חיים מקודשים . וכך מצייר הסופר שלום עליכם , שחווה בילדותו , בשנות ה , 60– את ההתעוררות הכלכלית העצומה , מי וכיצד הניחו פסי רכבת אל עיירה באוקראינה : "הדבר אירע בזמן שביקשו להעביר מסילת ברזל דרך כתריאליבקה . באו לעיר ממוסקבה מיני בריות משונות , אינג'ינרים , מודדים , חופרים ושאר אנשים כאלה , ועל כולם – קבלן אחד , בחור לעניין , ודווקא משלנו . [ ... ] אפשר היה זה אחד מאנשיו של פוליאקוב , ואולי פוליאקוב עצמו ? אבל שאותו האיש היה גביר אדיר ומיליונר – זאת יכול היה לראות גם ילד קטן . [ ... ] רודף תענוגות , זולל תרנגולות וסובא יין בימות החול ומתעסק עם כלתו הצעירה של בעל–האכסניה , הפרוצה . " [ ... ] אבל בזמן שהיזמים הנמרצים הרוויחו מעסקי המסילות , וסיפקו מקורות מחיה לקבלני משנה , לספקים , למהנדסים ולטכנאים , איבדו רבבות יהודים אחרים את פרנסתם עם העתקת מסלולי התחבורה הישנים ושקיעתם של ענפי כלכלה בני מאות שנים . ימי שוק וירידים , שנערכו בערים ובעיירות במועדים אמיל פרייר ( בחברת אחיו איזאק ) מסוללי מסילות הברזל הראשונות בצרפת . גם ברוסיה נטלו יזמים יהודים חלק ניכר בהנחת רשת מסילות הברזל החדשה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help