sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:287

בארץ להכריז עליהם כבר ב1943– קהילות מצוקה שאין להן כל סיכוי לשרוד בארצות מגוריהן . בצפון אפריקה , בעקבות הטראומה של מלחמת העולם השנייה – שהביאה את הגרמנים ללוב ולתוניסיה – וכן בשל הזעזוע העמוק שגרמו חוקי הגזע של משטר וישי לדור היהודי הצעיר שכה האמין בצרפת ובתרבותה , ובעקבות המפגשים הראשונים שהתקיימו עם השליחים הציוניים הראשונים ועם חיילי הבריגדה היהודית שהגיעו ללוב כבר בסוף , 1942 החלו יהודים רבים להראות סימני משיכה חזקים כלפי ה"הגשמה" הציונית , או לחלופין כלפי החלום הקומוניסטי שדגל באחווה בין עמים ובשל ניצחונותיה המזהירים של ברית המועצות לשעבר במלחמה נגד הנאצים גם כבש את לבותיהם של מאות רבות של יהודים . אך בדומה למצב ששרר לפני המלחמה , מעט מאוד יהודים פילסו את דרכם אל התנועות הלאומיות המקומיות שחידשו את פעולותיהן . אלו , מצדן , הן בשל מגמתן הדתית המובהקת – דוגמת תנועת האיסתקלאל במרוקו – והן בשל ההשלכות של הסכסוך הישראלי–הערבי , לא ששו בדרך כלל לגייס את היהודים לשורותיהן והם נותרו מחוץ למאבק העצמאות בארצות צפון אפריקה . יתרה מזו : הם החלו לצאת בהמוניהם את הארצות שבהן הם חיו מאות בשנים כבר בשלביו הראשונים של תהליך הדה–קולוניזציה , שכן בדמיונם התמזג המאבק לחיסול השלטון הקולוניאלי בארצות מוצאם עם עוד מאבק , שהיה קרוב אליהם לא פחות – מבחינה גיאוגרפית ופוליטית לפחות – הלוא הוא העימות בין ארצות ערב לבין מדינת ישראל הצעירה , שנעשתה להם יעד מרכזי לעלייה . הנה כי כן , לאחר שבתוקף נסיבות היסטוריות מיוחדות ועקב המודרניזציה והכיבוש הקולוניאלי ניתקו יהודי ארצות האיסלאם את עצמם מגורל שכניהם , הם מצאו עצמם נסחפים אל מחוץ למעגלי ההיסטוריה של ארצותיהם , שאותן נטשו בהמוניהם מסוף שנות ה40– ואילך . הגלגול החדש הזה בתולדותיהם הארוכות העמיד אותם מול אתגרים חדשים , ובכללם המפגש עם "המודרניות הישראלית , " שבהיבט אחד לפחות השלכותיה עליהם היו שונות מאלה של קודמתה , " המודרניות הקולוניאלית , " שעמה התמודדו בהצלחה לא מעטה בארצות מוצאם : היא לוותה במשברי זהות חסרי תקדים בחריפותם , ואלה גם הולידו "תשובות" חסרות תקדים באופיין , למשל בדמותה של תנועה חרדית מזרחית שלא היה לה אח ורע באף לא אחת מהקהילות היהודיות בארצות האיסלאם . הרכבת מגיעה לעיירה ישראל ברטל מסילת הברזל וקטר הקיטור היו מן החידושים הבולטים של עידן "המהפכה התעשייתית" שהתחוללה באזור הצפוני המערבי של אירופה למן המחצית השנייה של המאה ה . 18– פסי מתכת להסעת קרונות הונחו בראשונה באנגליה בשנת . 1769 קטר שהוסק בפחם , פרי המצאתו של סטיבנסון , כלי תחבורה חדשני שלא היה לו תקדים בתולדות התחבורה האנושית , נע על מסילת ברזל בפעם הראשונה בשנת . 1814 הפלדה והפחם , שני חומרי הגלם הבסיסיים של המהפכה התעשייתית , שימשו לפיתוח כלי התחבורה החדש , ובה בעת שימשו המסילה והקטר עזר להפקת הפחם ולייצור הפלדה . הקשר בין חדשנות טכנולוגית ובין תעשייה ובין יזמות כלכלית , שהיה גלום בכלי התחבורה החדש , עשה את הרכבת לסוכן רב עוצמה של המשק הקפיטליסטי החדש . הרכבת קיצרה מרחקים וקירבה רחוקים . שינוע מחצבים והובלת סחורות גדלו בכמויות גבוהות ונעשו מהירים ותכופים יותר . הנחת פסי הרכבת , הפעלת הקווים ותחזוקת הציוד היו עסק רווחי ביותר שעודד תחרות ערה על השגת זיכיונות , גיוס אשראי ומשיכת לקוחות . שנים מעטות לאחר שיצא הקטר של סטיבנסון לנסיעה הראשונה , כבר נפר @ ה רשת רכבות על פני אירופה : עד שנת 1841 נסללו באנגליה כאלפיים קילומטרים של מסילות ברזל ; במלכות אוסטריה נסללה המסילה הראשונה בשנת ; 1827 בגרמניה פעל קו הרכבת הראשון משנת ; 1835 בהונגריה נחנך קו הרכבת בשנת ; 1846 ובאימפריה הרוסית פעל כבר בשנת 1851 קו פטרבורג-מוסקבה . בארצות הברית , שגם בה עמדה ערש המהפכה התעשייתית , הופעל קו הרכבת הראשון בשנת . 1829 בשנת 1860 כבר היו בארה"ב 80 , 000 קילומטרים של מסילות ברזל ! לרכבת היה חלק רב משמעות בתהליכי המודרניזציה והחילון של החברה היהודית . בעלי הון יהודיים השתתפו בפרי @ תה של רשת התחבורה החדישה ששינתה את קצב החיים באירופה . בנקאים יהודיים שנטלו חלק פעיל בצמיחת המשק הקפיטליסטי בארצות אירופה היו גם בין גדולי היזמים בענף הרכבות . ג'יימס רוטשילד והאחים איזאק ואמיל פרייר גייסו הון בשיטות בנקאיות חדשניות לשם סלילת מסילות הברזל הראשונות בצרפת לאחר מהפכת . 1830 לאחים פרייר היה חזון חברתי–כלכלי ברוח תורתו של המתקן החברתי סן סימון , שאותו ביקשו להגשים , בין היתר , באמצעות יזמות כלכלית בתחומי גיוס האשראי לשם פרי @ תה של רשת מסילות הברזל

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help