sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:285

בדרישה מהיהודים להשתלב ולהיטמע בתוך סביבתם המיידית . התרבות הזרה היחידה שמשכה את לבם היתה תרבותה של המעצמה הקולוניאלית המערבית , שבשל ריחוקה הגיאוגרפי נשארה וירטואלית במקצת ובתור שכזו לא סיכנה אלא במעט ( אפילו באלג'יריה הקולוניאלית ) את זהותם העצמית של היהודים ששאפו וגם הצליחו "להתבולל" בתוכה . זאת ועוד : בד בבד עם התרחבות הקשרים הבין–קהילתיים ברחבי העולם היהודי החלו הדי ההשכלה העברית להגיע אל יהודי המזרח באמצעות כל מיני שליחים ( שד"רים , נוסעים , מהגרים ) ובאמצעותם התעדכנו על החידושים התרבותיים והזרמים האידיאולוגיים השונים שפקדו את יהדות אירופה . בנסיבות האלה הובא לידיעתם של חוגי ה"משכילים" בצפון אפריקה הרעיון הציוני כבר בימיו של הרצל , אשר עודד אותם ישירות להקים סניפים ראשונים של התנועה במצרים , במרוקו או בתוניסיה . ואולם המשך בידולם של היהודים , חרף המודרניזציה וביטולה המעשי של "אמנת עומר , " נבע לא רק מהנסיבות המיוחדות של המודרניזציה של ארצות האיסלאם , אלא גם מרתיעתם הספונטנית של היהודים מהשתלבות בסביבתם ומאימוץ זהות חדשה של "מרוקאים , " "תוניסאים , " "מצרים" או "לובים" "בני דת משה . " הסיבה לכך נעוצה ב"המהפכה התרבותית" שעברה על החברה המוסלמית עקב העימות עם העולם המערבי , בדמות תנועת ה"נהדה" האיסלאמיתרפורמיסטית , שהתיימרה להיענות לאתגרים שהתרבות האירופית העמידה מול האיסלאם . תשובותיה היו איסלאמיות בעיקרן , שכן היא חתרה , מצד אחד , למודרניזציה של תכנים מוסלמיים ישנים בענייני דת , חברה ומדינה , ומן הצד האחר , להפחת תוכן מוסלמי בערכים מודרניים שהובאו מן המערב , ובכלל זה הלאומיות , שהחלה לפרוח בארצות המזרח התיכון כבר בסוף המאה ה . 19– עקב כך שיוותה ה"נהדה" ממד דתי מובהק לרעיונות הפוליטיים המודרניים – פטריוטיות , יחסים בין דת למדינה , יחיד וציבור במדינה המודרנית , מעמד האישה וכו' – שהתפשטו בסוף המאה ה19– בקרב החוגים המודרניים והפרו–מערביים של החברה המוסלמית , דבר שמצד אחד חיזק את תודעתם האיסלאמית של החוגים החדשים האלה ומן הצד האחר גרם להרחקתם של היהודים מהזרמים המודרניים שצמחו בתוך החברה המוסלמית המתחדשת ( פאן–איסלאם , פאןערביות , לאומיות אנטי–קולוניאלית , ולאחר זמן הנאצריזם והבעת ( ' וינקו את עיקר דימוייהם ואת המוטיבים שלהם מהמסורת הערבית המוסלמית . אגודות "הבונים החופשיים , " ואחר כך סניפי המפלגה הקומוניסטית – שניהם ארגונים חילוניים מובהקים – היו הארגונים היחידים ששימשו קורת גג משותפת ליהודים ולמוסלמים . יצוין בהקשר הזה כי יהודים מעטים בלבד היו ערים לסערת הרוחות שפקדה את האינטליגנציה המוסלמית עקב העימות עם אירופה , שכן , חוץ מיהודי עיראק , מאסו יהודי ארצות האיסלאם בשפה הערבית ( הספרותית ) ובשל כך הם לא היו מסוגלים לעיין במסות הספרותיות והאידיאולוגיות שיצאו לאור חדשים לבקרים בחוצות קהיר , תוניס או דמשק . זאת ועוד : התרחקותם של היהודים מהשפה הערבית ותחושת המיאוס שחשו כלפי כל דבר שהיה "נגוע" בתרבות הערבית היו פועל יוצא של התקרבותם לתרבויות אירופה עד כי משכיליהם , סופריהם והדור הצעיר בכלל דיברו וכתבו צרפתית , אנגלית , איטלקית וספרדית – וכמעט לא ערבית . לפיכך , חוץ מחיבורים אחדים בלאדינו ובניבים יהודיים מקומיים שמספרם הלך והידלדל עם השנים , נכתבו ביטאוניהם ויצירתם הספרותית של יהודי המזרח בשפותיהן של המעצמות הקולוניאליות . העיתון המצרי אל–שמס , שהופיע בשנות ה30– וה40– בקהיר , היה הניסיון המתמשך היחיד להוצאת כתב עת יהודי בשפה יהודים בארצות האיסלאם לא נמשכו אל התרבויות המקומיות . משכיליהם דיברו וכתבו בשפות אירופיות . בתמונה : אוסף עיתונים שהופיעו באיזמיר בין 1842 ל1923- בלאדינו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help