sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:284

את ערכי החילוניות היהודית הצרפתית יחד עם היסודות הפדגוגיים והמיומנות המקצועית הנדרשים מכל מורה בצרפת עצמה . ללא הטפה מיותרת , ובתוך שהם נמנעים מעימות חזיתי עם הרבנים המקומיים , הטילו המורים האלה סדר יום חילוני על הקהילות שבתוכן פעלו – סדר יום שאמנם כיבד שבתות וחגים , אך הוציא את הילדים ממרותם של ראשי הישיבות וחכמי תלמודי התורה וסייע בידם לרכוש מקצועות "פרודוקטיביים" ( ובהם מלאכות יד "מודרניות" כמו חקלאות , חשמל ומכניקה , ( ואלה שחררו אותם מהתלות המשפחתית והקהילתית . העובדה שהחשיפה לחינוך המערבי התרחשה בד בבד עם התמורות הכלכליות הגדולות שנגרמו בעטייה של החדירה האירופית , פתחה לפני הבוגרים היהודיים מקור בלתי נדלה של אפשרויות תעסוקה , מה עוד שלא נתקלו בתחרות של ממש מצד האוכלוסייה המוסלמית , שזכתה רק באיחור רב יחסית לחינוך אירופי – שלא כאוכלוסייה הנוצרית המקומית . הנתונים שלהלן מורים על הפער בחינוך בין היהודים לבין סביבתם : בסוף מלחמת העולם השנייה רק 8 % מהמוסלמים בגיל בית הספר באלג'יריה קיבלו חינוך צרפתי מסודר , ואילו בקרב היהודים הגיע השיעור זה מכבר ל . 100 % – היהודים , שהיו 3 % מתוך האוכלוסייה וכ 15 % – מבעלי האזרחות הצרפתית , היו יותר מ 15 % – מכלל תלמידי התיכון . בחינוך הגבוה הם היו 87 % מכלל הסטודנטים לרפואה , קרוב ל 27 % מן הסטודנטים למשפטים , יותר מ 17 % ברוקחות וקרוב לשיעור הזה בשאר מקצועות מדעי הטבע . בלוב ובמרוקו היה שיעור היהודים שקיבלו חינוך אירופי מסודר , חרף היותו שיעור צנוע ( בהשוואה לאלג'יריה , למשל , ( גבוה לאין ערוך מזה של המוסלמים . כך , למשל , בזמן שבקרב ערביי לוב היה שיעור דוברי האיטלקית ב 5 % 1931– בלבד , הרי בקרב היהודים נע שיעורם בין 44 % ( טריפולי ) ל 67 % – ( בנגאזי , ( ובין 30 % ל 41 % – בקרב הנשים . במרוקו רק 13 % מהמוסלמים שבגיל בית הספר קיבלו חינוך מערבי מסודר , שעה שבקרב היהודים התקרב השיעור ל 60 % – ערב העלייה ההמונית ארצה . בלי להמעיט או להפריז במידת עוצמתן של התמורות שפקדו את החברה היהודית בארצות האיסלאם , הרי הנסיבות ההיסטוריות להופעתן , יחד עם אופיים המיוחד של הגורמים האנושיים שהובילו את תהליך החילון – יסודות פרגמטיים ולא–מהפכניים – גרמו שהמודרניזציה לא החלישה את תודעתם הייחודית של היהודים , בלי כל קשר למידת אדיקותם הדתית . מצב העניינים הזה נבע מכך שהחברה הכללית המשיכה לשמור על המחיצות האתניות והתרבותיות שהפרידו בין העדות – מגמה שהתחזקה אף יותר על רקע הופעת הקולוניאליזם האירופי , שיצר בכל מקום שאליו הגיע חברה ריבודיתהייררכית המורכבת מיסודות אתניים נפרדים – אירופיים , מוסלמיים , יהודיים – ללא כל אפשרות להתערבבות ביניהם , כל אחד ומנהגיו , כל אחד ושכונתו , כל אחד ומוסדותיו הקהילתיים וארגוניו לענייני ספורט , צדקה ותרבות . אפילו קבלת האזרחות הצרפתית לא ביטלה את כל המכשולים שנערמו על דרכם של יהודי אלג'יריה לאינטגרציה חברתית ופוליטית , שכן מיד לאחר פרסום פקודת כרמיה שטף את המושבה הצרפתית הוותיקה גל אנטישמי חסר תקדים בחריפותו ש"העמיד את היהודים במקומם . " יחד עם זאת , הזדמנויות לאינטראקציה פעילה בין היהודים לבין סביבתם לא היו חסרות בחיי היומיום – דבר שהתבטא , בין היתר , בשיעור לא מבוטל של נישואי תערובת ( בין יהודים לאירופים בעיקר ) בתקופה הקולוניאלית , כמו שמעידים הנתונים על מצרים שאסף סרג'ו דלה–פרגולה . במקרים אחרים , כמו בתורכיה של עידן התנזימאת ( רפורמות , ( שקדם למהפכת התורכים הצעירים , ובמידה מסוימת אף בצפון אפריקה הקולוניאלית , גרמה המודרניזציה , באופן פרדוקסלי , לחיזוקה הפוליטי של ההנהגה הדתית של הקהילה . אכן , מטעמים של נוחות פוליטית ומנהלית , הפיחו שלטונות תורכיה רוח חיים במחצית השנייה של המאה ה19– במוסד המסורתי של ה"מילאת" ( עדה ) כשהם מחייבים את כל היהודים – בדומה לשאר המיעוטים האתניים–הדתיים – לשמור על זיקתם הארגונית לקהילתם . בתוך כך הם גם הכריזו על "החכם באשי , " הרב הראשי , כמנהיגה הרשמי של ה"עדה" היהודית – חידוש חסר בסיס היסטורי לכל הדעות , שכן נהוג היה מאז ומעולם בקהילות הספרדיות שענייני ציבור נחתכים על ידי נגידים ובעלי שררה אחרים אשר בדרך כלל נמנים עם היסודות ה"חילוניים" של הקהילה . ללא דרישת השתלבות וטמיעה יוצא אפוא כי , לעומת מה שקרה בקרב יהודי אירופה , תהליכי המודרניזציה בארצות האיסלאם כמעט לא לוו בשום מקום אחוז היהודים במצרים שנישאו ללא–יהודים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help