sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:283

לפיכך , שלא כרבני אשכנז , סיגלו להם רוב רבני ספרד והמזרח גישה מפוכחת ועניינית מאוד בנוגע לשאלות שהתעוררו על רקע חשיפתם של היהודים לתרבות המערב . בסוגיות הנוגעות לחידושים רפואיים וטכנולוגיים שהשפיעו על קיומן של המצוות ( ברית מילה , דרכי תפילה , קידושים וגירושים ) וגם בשאלות הנוגעות למעמד האישי , להתנהגות בציבור ולטוהרת המשפחה בעידן של תמורות נטו הרבנים הספרדיים – יותר מעמיתיהם האשכנזיים – לחפש פתרונות פרגמטיים ולא להסתגר בד' אמות ההלכה ולהכריז קבל עם ועולם שחדש אסור מהתורה . הנה כמה דוגמאות הלקוחות מממצאיו המחקריים של פרופ' צבי זוהר על יחסם של רבני המזרח להלכה : הרב אהרן בן–שמעון , שכיהן כרבה הראשי של קהיר בין 1891 ל , 1921– שינה את מנהגי האבלות וביטל את חובת הישיבה על הרצפה , והסביר שהלבוש האירופי שסיגלו להם כלל בני הקהילה מפריע לישיבה מעין זו . הוא גם התיר " בלי שום פקפוק כלל" שימוש בגפרורים ובחשמל ביום טוב ( בתור אש "מצויה , ( " מאכל לחם שנקנה במאפיות "אירופיות , " צריכת סוכר המיוצר בבתי חרושת מודרניים בפסח ( למרות החשש שנפלו לתוכו פירורי חמץ ) וכו . ' קודמו בתפקיד , הרב אליהו חזן , השלים עם העובדה המתחייבת מאופנות הלבוש החדשות שנשים נשואות ילכו בחוץ כשהן גלויות ראש ושגברים יסירו את זקנם . כל מבוקשו היה ששליחי ציבור בתפילות הימים הנוראים יהיו מגודלי זקן . שני הרבנים המצריים ועמיתם ובן דורם מבגדאד , הרב עבדאללה סומך , שהרשה ליהודי בומביי שבהודו לנסוע ברכבת בשבת בתנאי שלא ייצאו מתחומי העיר , יצאו מנקודת ההנחה שהיתה מקובלת על רוב חכמי המזרח שחז"ל "דיברו בהווה , " כלומר , התקינו תקנות בהתאם לרוח זמנם ול"טכניקות" שהיו מקובלות בזמנם . העובדה שבעבר נהגו להשאיר גחלים בוערות מלפני החג , להדליק מהן בחג , אינה עושה נוהג זה למקודש . יהודי ארצות האיסלאם נכנסו לתקופת המודרניות כשהם נתמכים בידי שושבינה רבת השפעה שעברה ניסיון היסטורי דומה לשלהם כמה דורות לפני כן : יהדות מערב אירופה , יהדות צרפת בעיקר ( ובמידה פחותה יהדות אנגליה , ( שלא רק סייעה להם פוליטית בעת צרה ( פרשת עלילת הדם בדמשק היא דוגמה מובהקת לסולידריות הזאת , ( אלא גם פיתחה תפיסה משלה של מודרניות יהודית , מזיגה יוצאת דופן של פטריוטיזם צרפתי וחתירה לשילוב בתוך החברה הכללית יחד עם שמירה קפדנית על מה שתואר בפי משכיליה : הערכים האוניברסליים של היהדות . זו היתה תפיסת עולמו הבסיסית של הארגון היהודיהצרפתי כי"ח , שסיפק ליהודי ספרד והמזרח את הכלי החשוב מכול לקידומם : בית הספר היהודי החילוני המשלב חינוך למקצועות מודרניים עם יחס של כבוד כלפי המסורת היהודית הנלמדת ( אם כי לרוב בשיטות פדגוגיות "ישנות ( " כמקצוע אחד מני רבים – הכולל לימודי עברית , היסטוריה ו"מורשת . " במאות בתי ספרו , הפזורים ממרוקו עד עיראק ואיראן וממצרים עד תורכיה ובולגריה , השכיל כי"ח להימנע מלשגר אל המזרח מורים זרים למקום ומנוכרים לתרבות היהודית ( אם כי היו בהם רק מעט מאוד שומרי מצוות אם בכלל . ( כמו כן , בד בבד עם פתיחת מוסדותיו הראשונים , הוא הכשיר בבית הספר למורים שהקים בפריז פרחי הוראה ספרדיים מהבלקאנים ומארצות האיסלאם , והם הפנימו בתקופת לימודיהם בצרפת יהודי ארצות האיסלאם נכנסו לתקופת המודרניות מתוך חתירה לשילוב בתוך החברה הכללית יחד עם שמירה קפדנית על ערכים יהודיים . בתמונה : סר יחזקאל ששון ( 1932-1860 ) יליד בגדאד שהתחנך באנגליה , היה ציר בבית הנבחרים העותמאני , שר האוצר של ממשלת עיראק העצמאית ונציג הקהילה היהודית בבית הנבחרים העיראקי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help