sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:280

החיים לא תמיד הם ערובה ליציבות , לא תמיד הם מקנים ביטחון . בציונות באו לידי ביטוי כל זרמי המהפכה שהתחוללה בחיי היומיום היהודיים . היא סימלה את התערובת המיוחדת של הגירה ומהפכה . תנועת הנוער שיחקה בה תפקיד מכריע . בתקופות שונות בהתפתחותה אהבו להדגיש את המתח והשוני שבין קוטב ההגירה שבה לבין המהפכה " ) העלייה . ( " המהגר , כך אמרו , מחפש פתרון לעצמו , קרקע תחת הרגליים . הוא נכון להסתגל לתרבות , לשפה , לעבודה . הוא יחליף את שמו לשם המתאים לארץ ההגירה . הוא יהיה מוכן לראות בבנו , הדוחה את התרבות שהביא מ"שם , " גיבור . אך אף על פי שהוא נכון לעשות מהפך בסדר יומו , המהגר קשור במידה רבה למקום מוצאו . המבטא שלו מסגיר אותו , הוא מכור למכתבים מן הבית וחולם על האוכל של ביתו הרחוק , הוא מרהט את ביתו בארץ החדשה באותו ריהוט שהיה בביתו ומודד את עצמו על פי אמות מידה משם . בני הארץ שאליה היגר תמיד "חושפים" את זרותו . המהפכן , לעומת המהגר , יוצר בעצמו ולעצמו מערכת ערכים חדשה , הוא הגיבור המודע לאחריותו . שמו החדש נקבע על פי רצונו לפרוץ את המקובל , להביא את האוטופי . הוא מוכן להתגבר על קשיים ולא להסתגל . אך ההבחנה בין המהגר לעולה בחיי היומיום ביישוב ובמדינה קשה יותר . בקורותיהם ניתן למצוא אנשים שגיבשו את עצמם להיות עולים , לעשות מהפכה בחייהם , אך כשהגיעו ארצה נהפכו בחיי היומיום שלהם למהגרים : חזרו לדבר בשפת ביתם , להתגעגע לתרבות שממנה באו , לבקש את חסדי הממסד ולהסתגל למחלותיו . ולעומת זאת , ניתן למצוא רבים שראו בעצמם מהגרים הנודדים לישראל לתועלתם , אך בארץ הם הראו יוזמה רבה יותר , מהפכה אישית ומעורבות , נישאו בגלי התלהבות מהפכניים , שתקו בשפת מולדתם ושידרו הסתפקות קיצונית במועט משום שכאן רכשו רצון חזק לשנות את החברה כולה . ( ר' גם מחזור החיים במשפחה חילונית במדור מדינת ישראל כמפעל יהודי מודרני ( . תהליכי חילון בין יהודי המזרח מישל אביטבול תהליכי החילון ביהדות המזרח הם תולדה ישירה של המודרניזציה שנכפתה על עמי האיסלאם על ידי המערב למן סוף המאה ה , 18– בתקופה שהחלה עם פלישת נפוליון בונפארט למצרים ( שנת ( 1798 והגיעה לשיאה לאחר ההשתלטות הקולוניאלית על מרבית הארצות המוסלמיות בידי צרפת , בריטניה , איטליה וספרד , שכבשו זו אחר זו את אלג'יריה , ( 1830 ) את תוניסיה , ( 1881 ) את מצרים , ( 1882 ) את לוב , ( 1911 ) את מרוקו ( 1912 ) ואת סוריה–לבנון ועיראק בסוף מלחמת העולם הראשונה . להוציא אפוא את תימן , ובמידה מסוימת את איראן ואת תורכיה , כל יהודי ארצות האיסלאם נחשפו למודרניזציה ולחיים חילוניים במהלך המאה ה19– ובמחצית הראשונה של המאה ה , 20– כשהם סרים למרותן של מעצמות קולוניאליות אירופיות או , במקרה הפרטי של תורכיה , למרותו של משטר חילוני מקומי ( משטרו של אתאתורכ ) שאילץ את התושבים לנטוש את המסורת ולסגל להם סגנון חיים מודרני מובהק . ההשפעה האירופית על החברה היהודית היתה ניכרת בכל מקום , במשך המאה ה19– ובמחצית הראשונה של המאה ה , 20– אם כי לא תמיד באותה מידה של אינטנסיביות : היא לוותה בשורה ארוכה של תמורות פוליטיות , כלכליות , חברתיות ותרבותיות , כגון שינוי במעמד המשפטי ( התפוררות מעמד ה"ד'ימי" המסורתי שקיבע את נחיתותם החברתית והפוליטית של הלא–מוסלמים והחלפתו בשוויון זכויות אזרחיות ובכמה מקרים – דוגמת אלג'יריה הצרפתית – אף בקבלת האזרחות של המעצמה הקולוניאלית , ( עיור מהיר והגירה מאסיבית מהכפר אל המרכזים החדשים שהתפתחו בעת החדירה האירופית ובמהלך העידן הקולוניאלי ( דוגמת קזבלנקה ואלכסנדריה , ( שינוי בדפוסי התעסוקה ( כניסת הנשים לשוק העבודה וצמיחתו של מעמד ביניים חדש של בעלי השכלה מערבית , ( שיפור בתנאי התברואה ועלייה בריבוי הטבעי , הפצת החינוך האירופי – בין היתר בקרב הבנות – והיווצרות דפוסים חדשים של מוביליות חברתית , ועוד תופעות אחרות שהן מסימני ההיכר של המודרניזציה , כמו אימוץ דפוסים חילוניים בחיי היומיום , ירידה הדרגתית בזיקה לדת , נישואי תערובת ( בעיקר עם נוצרים ממוצא אירופי ) וחשיפה לצורות התארגנות חדשות ( תנועות נוער , מועדונים , מפלגות . ( אופי שונה לתמורות אופיין ועומקן של התמורות הללו היו שונים מתקופה לתקופה וממקום למקום , אם כי בכולם הם היו פועל יוצא של כמה משתנים , ובהם : . 1 המצב שבו היתה נתונה כל קהילה בעת הכיבוש הקולוניאלי : מרוקו , למשל , נשארה סגורה בפני כל השפעה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help