sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:279

המאה ה : 20– " א בויטשיק אפ טו דייט " ") בחור מעודכן . (" הפזמון מתאר השתלבות תרבותית מהירה , הראויה לחיקוי , של מי ש " עשה זאת , " אך , ברובד עמוק יותר , הוא מלגלג על השטחיות הוולגרית של קליטת ההשפעה האמריקנית . מהפכה ביחס אל המשפחה גם המהפכן וגם המהגר עברו מהפכה ביחסם אל המשפחה . המהגרים לא מצאו במשפחה שהכירו את היציבות והעוגן הקבוע . המהפכן שעמד בפני האפשרות שייתפס על ידי המשטרה , שהמשפחה תכשיל אותו או שבלי רצונו יתנכל למשפחה , העדיף לשקול שלא להקים משפחה או להעמיד את המשפחה במבחנים שונים מהמבחנים שבהם עומדת המשפחה המסורתית . יתומי מהפכה , ילדים שהוריהם נאסרו , גלו ונעלמו , הציבו אתגר . האידיאולוגיה המהפכנית חשדה במשפחה שהיא אוצרת בתוכה התנגדות להקמת חברה חדשה , והמהפכן שקל אפוא גם לפי זה את עמדתו כלפיה . ביישוב היהודי בארץ–ישראל שלפני הקמת המדינה היו הביקורת המהפכנית ותחושת הנתק של המהגר כוחות שעיצבו במידה גדולה את חיי היומיום . היהודי המשכיל הביא את המוזיקה , את ההתעמלות , את הטיול , את הטקס והנאום . המהפכן הביא את ההדגשה על חשיבות העבודה והעצמאות , את הצורך בגיבוש עצמאות חברתית ודמוקרטיה פנימית . גורם נוסף שהשפיע על עיצוב חיי היומיום של היהודי ביישוב העברי החדש היה תנועת הנוער ( ר' תנועות נוער יהודיות באירופה במדור זה . ( בכל גלגוליה היתה לתנועת הנוער יומרה לעצב יומיום אלטרנטיבי . אמנם תנועת הנוער התרכזה במקורה בעיצוב היומיום של בני גיל ההתבגרות , אך היתה לדרך החינוך שלה השפעה מעמיקה על שאר הגילאים . עיקרה של הוויית תנועת הנוער היה לארגן את הגיל הצעיר מסביב לחיפושים אחרי האידיאל הנכון ולבנות אורח חיים אלטרנטיבי . היא ערכה טקסי התבגרות חדשים , היא תלתה חשיבות גדולה בקריאת ספרים , בוויכוחים רעיוניים , במחנות קיץ ומדורות . היא ביקשה להחליף את המערכות החינוכיות הקיימות ולתת פרשנות טוטלית למעשים שיש לעשות . היא קבעה את תקופת ההתבגרות כתקופה של גיבוש החזון והכנה ואימון לקראת הגשמתו העתידית . היא קבעה לאיזה עבודות יש להכשיר , לאיזו מוזיקה כדאי להאזין , מה לרקוד וכיצד לחוג , את מי לצטט בעצרת , על איזה ארץ לחלום , איך לקרוא את העיתון . חיי היומיום שנוצרו על ידי תנועת הנוער היו מבוססים על ההנחה כי יש להתבונן בביקורת ואפילו בחשד במה שהחברה הבוגרת , הקונפורמית , משדרת לבני הנעורים . היא ציפתה לבנות חיי בוגר אחרים . כשם שהיהודי המסורתי מקיים אורח חיים הבא לשרת זמנים שעדיין לא באו , ימים של גאולה , כך היהודי המהפכן , המהגר , איש תנועת הנוער , בונה חלק מאורח חייו לא כצילום של הקיים אלא כדי לתרגל את עצמו באורח חיים המתאים לעידן אחר . לחיות כבר היום את האלטרנטיבה שתקום . המשותף בין המהגר , המהפכן ואיש תנועת הנוער הוא האקטיביזם שלהם . הם מחליטים להתגבר על מכשולים פנימיים ולגבש אורח חיים חדש . ואולם השינויים שהתחוללו באורח החיים היהודי , בחיי היומיום שלו , לא תמיד הגיעו להכרעות כגון אלה . היהודי קלט כי עליו להתאים את עצמו למצבים מתחלפים . ללבוש המחליף דמותו , למכשירים המקילים עליו בבית ובמשפחה . הוא למד להשתמש במכונית , לקנות בחנויות הכולבו , להיזקק לאמצעי התקשורת – הוא נשאב ברצון לתרבות הצריכה , אך לא רק נטמע ביתרונות של האזרח . הוא מתגייס לצבאות השונים , הוא נופל קורבן למסעות כפויים כמו גירושי היהודים והשמדתם . הפיתויים והאסונות של העידן החדש יצרו אקולוגיה יהודית משתנה שבה היהודי מעצב לו חיי יומיום שונים . הלבוש , המאכלים , התרבות והמוזיקה משתנים ; טקסי המעבר ומחזור המשותף למהפכן ולאיש תנועת הנוער הוא האקטיביזם שלהם , ההחלטה להתגבר על מכשולים פנימיים ולגבש אורח חיים חדש . בתמונה : שני חברי ההגנה העצמית היהודית ברוסיה , 1903

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help