sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:278

לא מסורתית , ללמוד שפות שלא למד אותן כיהודי , לקרוא ספרות יפה הכוללת קריאה לניווט אלטרנטיבי של חייו . היה לו חשוב לדעת מה חושבים עליו המשכילים והחברה הלא יהודית . את מעגל חייו הוא עיצב על פי אירועים וסמלים ומאוויים שלא צמחו בעולם היהודי . הוא החל להתלבש כמו סביבתו הלא יהודית , לחלום על פוליטיקה אחרת , להצטרף למועדון אחר , לחיות את חייו כחיקוי של חיי גיבורי רומנים חדשים . הוא החל לסגוד לאמנים , לקבל את הטבע כמקום שבו יוכל לצמוח כאדם . הוא התגעגע לטבע , חלם על שיבה אליו כחלום א ; ר E ני מאוד . היהודי החדש גילה את "תרבות הפנאי . " סדר היום החדש שלו נפתח בקריאת עיתון , הוא הצטרף למועדונים פוליטיים וספרותיים , ביקר בתיאטרון והאזין לקונצרטים . הוא החל לטייל , להינפש , לדאוג לבריאותו , לעסוק בהתעמלות כדי לפתח הרמוניה בין גוף לנפש , לפתח את שמיעתו המוזיקלית . את כל אלה הבטיחה לו ההשכלה , כשהיא תובעת ממנו לשנות באופן רדיקלי את חיי היומיום שלו . היו יהודים שביקשו להשתלב בהשכלה בלי לנטוש את חיי הדת וההלכה , אך רבים הבינו כי אי אפשר לקיים את שני העולמות יחד וביקשו להפוך את עולמם לעולם המחר האזרחי . היהודי המודד את חייו על פי אמות מידה של השכלה ושוויון ערך לסביבתו לא צמח בבת אחת . הוא גם הופיע בצורות שונות וחלקיות : כאן הוא אוהד ספורט מושבע , כאן הוא מדקלם פוליטיקה נועזת , כאן הוא מכור לספרות בלשית , למוזיקה רומנטית או לפילוסופיה מוסרית , כאן הוא מחפש עצמו במיסטיקה סינית וכאן הוא כותב שירה ופיליטונים . השינוי הגדול המתרחש והולך הביא לתגובה סוערת של ציבורים דתיים שהתגבשו נגדו , לחרדיות , ולגעגועים אל עולם שנראה הולך ונעלם ועל כן אינו שותף לפצעים ולכאבים הפורצים כל הזמן . המשכיל היהודי מבקש את ההיסטוריה , את מה שהיה , הוא מבקש לרשום את פרטי הדברים או להסבירם באופן כזה שיישמרו במוזיאון . היהודי המשכיל חי בחיי יומיום חדשים ומצייר את המסורת , אוסף אותה , מסביר את חוכמתה , מקטלג אותה ומקליט . אך הוא מחפש בה גיבורים חדשים . מתאמן באורח החיים החדש אך חש כי לא תמיד הוא מצליח . הוא משתנה אך אף פעם לא מספיק . המעבר לאורח חיים הפורץ את גדר ההלכה נעשה המוני אצל פועלים יהודיים ואצל מהגרים . אלה גם אלה איבדו את הסמכות של המוסדות המסורתיים . חיי הפרנסה קשים מדי , הנדודים ממקום למקום בעקבות גירוש ובריחה חושפים את היהודי לחללים שבהם אין הוא מוצא הד לעולמות שנחרבו לנגד עיניו . שירותו בצבא וצאתו למלחמה במגויסים יהודיים לצבאות האויב , ואמונתו בשלום , שלה הוא יכול להתמסר כמדינאי , כל אלה פתחו עולמות . ההבנות הסוציאליסטיות למצבו של היהודי לא נתנו גיבוי לפרשנות המסורתית ושמו דגש במבחנים חדשים של היומיום . העבודה , התארגנות הפועל , הפוליטיקה של הפועלים , חג העבודה ופירוש פסח כחג החירות מעבדות , עצרות עם ורטוריקה של מנהיגים תפסו את מקומם של ערכים ישנים . צעירים ראו בכניסה לעבודת כפיים אמת מידה ליכולתם לעצב אורח חיים נכון ואמיתי . צעירים יהודיים בוגרי ישיבות החלו לנסות כוחם באורח חיים של פועלים . כשחלמו על הגאולה חשבו על תיקון האנושות . אמנם המסורת פלשה לא פעם לחלומם המופשט . כאשר חיו באינטנסיביות רבה את המהפכה , הם חלמו עליה בשפה מסורתית כשם שהאדם המסורתי מצא עצמו חולם על אחרית ימים אנושית . בחיי היומיום היה המהפכן היהודי מנותק מהוריו , מחובר לחוג בעלי הסוד היודעים את כיוון ההיסטוריה ואת דרכי המהפכה . הוא עמד למבחן יומיומי אם ייתפס בידי המשטרה החשאית . הפילנתרופיה היהודית החשאית היתה צריכה לארגן עזרה לו ולמשפחתו . מעגל החברים המשותפים לרעיון ולמפלגה החליף במידה רבה את מרות המשפחה . הוא קבע את סדר היום , את העיתון הנקרא , את השירים המושרים . בידי המעגל לפרש את המסורת או לנפץ אותה . בצד המהפכן היהודי הטביע את חותמו על חיי היומיום החדשים גם המהגר היהודי . הוא תבע מעצמו ללמוד במהירות את סגנון החיים של הארץ החדשה . הוא " יסתדר " טוב יותר אם ילמד לשכוח את אורח החיים והיומיום משם . אם ילמד את עצמו את שפת המקום החדש שאיננה שפת הקודש או שפת המהפכה . היהודי המהגר נתבע לדעתו לוותר על תרבותו המסורתית . לדבר אם אפשר " בלי מבטא " ולשדר את יכולתו להזדהות עם הקונפורמיות הנהוגה במקומו החדש . ואולם , יחד עם זאת , המהגר שביקש להשיל מעליו את המנהגים הנושנים מן " הארץ הישנה , " להיפטר מן השפה המגוחכת בעיניו שבה דיבר ולהמיר את הלבוש הישן בבגד מוכן שיוצר על פי האופנה האחרונה של ניו יורק – היה מוכה געגועים למקום שממנו בא . התרבות היהודית–האמריקנית , שנוצרה מן המיזוג הדיאלקטי של רצון להשתלב בשלמות ב " אורח החיים האמריקני " עם חוסר היכולת להינתק מן המורשת , הולידה מחזור חיים יהודי היברידי . דוגמה מובהקת למיזוג הזה , שעליו פעלו כוחות השוק הקפיטליסטי , נטיית המהגרים ( או העדר אפשרויות אחרות ) לקיים מסגרות חברתיות שבהן לא נחשפו אלא בצורה חלקית להשפעות החברה הסובבת , ניתן לראות בפרסומות בלשון יידיש שפנו אל מאות אלפי המהגרים . מודעות הפרסומת האלה , שגדשו את העיתונות היהודית , נכתבו ביידיש עמוסה בניבים אמריקניים . הן הציעו ליהודי המזרח אירופי להשליך את בגדי המהגר ולהתלבש כאמריקני לכל דבר . או , כפי שכינו זאת בפזמון שהיה פופולרי בין מהגרים דוברי יידיש מראשית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help