sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:277

לשכניו הנוצריים או המוסלמיים , גרמו לביטול מנהגים עתיקים , הביאו לתמורות בשפת הדיבור וגררו אימוץ וחיקוי של מרכיבים שונים מן התרבויות השכנות . המערכות הקורפורטיביות העתיקות ( הקהילה , החברות השונות שבתוך הקהילה והארגונים העל–קהילתיים ) ששימרו את ההוויה המסורתית היו גם המסגרת הסוציולוגית שקיימה את מחזור החיים היהודי . מחזור חייו של היהודי החופשי השתנה שינוי דרמתי בעולם כולו . חיי היומיום של היהודים היו שונים ומגוונים בכל מקום ומקום , מתרבות לתרבות , משפה לשפה , מזמן לזמן . כשם שהגלות היהודית היתה מרובת פנים , כך היו גם חיי היומיום של היהודי . לא רק המקומות והזמנים היו שונים , אלא גם המצב הכלכלי , התנאים של מלחמה ושלום והיציבות של השלטון . אך למרות הגיוון הגדול לפני ההשכלה היה פרו @ על כל המגוון מקצב של הלכי רוח , חוקים , חלומות וזיכרונות שנאגרו במה שנקרא היום המסורת היהודית וההלכה . לוח השנה , תפיסת שעות היום , טקסי המעבר מגיל לגיל , ההתייחסות אל המוות והלידה , חלומות אחרית הימים והגאולה , אלה עוצבו על ידי מערכת קהילתית ומערכת דתית שתמכו האחת באחרת . חלק מהאנשים ומהקבוצות הזדהו הזדהות כה עמוקה עם המסר שהועבר אליהם עד שביקשו לתרגם את כל תנועותיהם ומחוותיהם , את כל שלמדו ועשו , לשפה סגורה של סמלים ותנועות כריקוד שכל התווים שלו כתובים וחוזרים בכוריאוגרפיה ערוכה מראש . לא היה מקום לפריצה אל מעבר לשרשרת נעולה של סמלים , אזכרות , המעידים על אירועים מטפיזיים והיסטוריים שהיו או המסמנים את אלה שיבואו . חיי היומיום של היהודי עוצבו באופן אינטנסיבי כדי לא לשכוח את השפה הזאת . אך זה היה רק קצה אחד של התמונה . חלק אחר בקהילה ובין הקהילות קיבל את השכחה , הבורות , הנתק כעובדה סוציולוגית שיש להתמודד עמה או להסביר אותה . היו גם לא מעט יהודים , בייחוד האמידים והמלומדים שבהם , שהעדיפו לבנות לעצמם שני עולמות , האחד שייך לחיי היומיום החילוניים שלהם והאחר לקטע המסורתי המחבר אותם לקהילה ולאמונה : סוחרים גדולים , בנקאים , רופאים , מצביאים ופילנתרופים שפעלו בקרב הממסד הפוליטי–הדתי של הסביבה , שבעיניהם היה חילוני כי הם סירבו לקבל את מרותו הדתית . הם האמינו כי פעילותם זו מתקיימת בתוך חלל פנוי גדול שנותר לאחר מילוי חובות היומיום לדת וחוקיה . בתוקף ההפרדה הם יצאו למלחמות , עסקו בייעוץ פוליטי ובמסחר , והשתתפו בטקסים . היו נטיות ליצור יומיום טוטלי הכפוף להלכה ולמדר את שני סוגי הפעילות , הדתית והחילונית . כאלה היו "יהודי החצר" בגרמניה , שבמאות ה18-17– חיו בה בעת גם בעולם ההלכה והמיסטיקה של החברה היהודית האשכנזית וגם בתרבות החצר של ימי הבארוק והרוקוקו . "יהודי חצר" דוגמת שמשון ורטהיימר ושמואל אופנהיימר אימצו דרכי התנהגות , אופני בילוי זמן ותחביבים דומים לאלה של בני האצולה במלכויות אירופה , ובה בעת למדו תלמוד , עסקו בדיונים הלכתיים , תמכו בעולים לארץ–ישראל וניהלו ביד רמה עניינים קהילתיים פנימיים . אורח חיים חלופי שתי העמדות הללו השתנו בעולם ההשכלה . ההשכלה הזמינה את היהודים להשתתף בחיי יומיום הבונים את ה 6 דמה החדשה . היא תבעה מן היהודי לבנות לעצמו אורח חיים חלופי לאורח החיים המסורתי . היהודי המסורתי מדד את עצמו על פי אמות מידה שהאמין שהן עוצבו בתוך המסורת . הוא תבע מעצמו לפעול על פי אמות המידה הללו . היהודי המשכיל , לעומתו , החל למדוד את הישגיו וכישלונותיו על פי אמות מידה שהיה לו ברור שהן עוצבו בעולם ההשכלה . הוא ביקש להפנים השכלה לא מעט יהודים , בייחוד האמידים והמלומדים שבהם , העדיפו לבנות לעצמם שני עולמות , האחד שייך לחיי היומיום החילוניים שלהם והאחר לקטע המסורתי המחבר אותם לקהילה ולאמונה . בתמונה : שמשון ורטהיימר , ( 1724-1658 ) היהודי העשיר ביותר בגרמניה בימיו , שימש גם מנהל ענייני הכספים של הקיסרים ההאבסבורגים וגם "רב מדינה" של הונגריה , בוהמיה ומורביה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help