sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:276

התנועה "לקבוע יום טוב וחג לכל חובבי ציון בכל מקומות מושבותיהם ביום א' בחנוכה כל שנה . ביום הזה ידרשו מענייני דיומא ויתאספו כל החברים לברך על כוס מלא [!] לחיי אומתנו העתיקה . " האגודה הלאומית "קדימה" שבווינה שינתה את שם החג לחג המכבים וערכה בו נשפים שבהם הושרו "שירים לאומיים . " בראשית המאה ה20– כבר נחוג חג החנוכה כחג לאומי מרכזי בכל רחבי אירופה ובארצות הברית . מרים ברנשטיין–כהן מספרת בזיכרונותיה על מקום החנוכה בבית ציוני באימפריה הרוסית ( זה היה חג ביתי וציבורי כאחד : ( " חנוכה , חגנו הלאומי , נחגג בביתנו יותר מכל החגים , בשפע אורה ובשמחה רבה . " חג נוסף שזכה להמרה ממועד דתי לטקס חילוני מובהק הוא חג הפסח . לא רק אנשי התנועה הלאומית היהודית עשו שינויים מופלגים במשמעות החג הזה , בתכניו ובטקסיו . הפסח היה מועד חשוב גם בעיני סוציאליסטים יהודיים במזרח אירופה , שערכו "הגדת פסח" בעלת תכנים רדיקליים ונהגו לקרוא ממנה בצוותא במפגשים מחתרתיים . הם הדגישו בעיקר את הצד הסוציאלי שהיה גלום בטקסט המסורתי , השמיטו את קטעי התפילה והצניעו בדרכים שונות את היסודות הלאומיים . בתנועה הציונית , לעומת זאת , חברו יחדיו היסוד הלאומי והיסוד החברתי : חג הפסח הובנה בטקסים ובטקסטים כחג החירות הלאומי . השיבה לארץ–ישראל חיזקה ביותר את זיקותיו של חג החירות הלאומי לטבע הארץ ולנופה . מועדו הקלנדרי של הפסח , על פי הלוח ה B מ B י , בראשית האביב , התחבר אל היסודות הלאומיים והחברתיים . חג האביב החדש נעשה מוקד משותף למפגש בין הלאומיות החילונית לטבע ולאקלים הקשורים בעונות השנה המזרח תיכוניות . חילון מחזור השנה בתרבות הציונית הארצישראלית היה כרוך אפוא בעקירה מן העונות באזורי אקלים שונים . באופן פרדוקסלי הוחזר מחזור השנה הקדום אל חוויית הזמן היהודית בתיווכו של הטקסט הדתי – התנ"ך , המשנה והתלמוד הירושלמי . ואולם עצם מעשה ההחזרה נעשה מתוך עקירת המרכיב הדתי בחוויה זו . לקריאה נוספת : ע' שוחט , "שמות , סמלים והווי בחיבת ציון , " שיבת ציון , ב-ג ( תשי"אתשי"ב ) מחזור החיים במשפחה חילונית מוקי צור התמורות ההיסטוריות שהתחוללו במדינות רבות שבהן חיו היהודים החל באמצע המאה ה18– שינו באופן קיצוני גם את עולמו הפנימי של היהודי . שליטי המדינות הריכוזיות מצד אחד והוגי הדעות של עידן הנאורות האירופית מצד אחר שללו את מסגרות הקיום הבדלניות שהפרידו את היהודים מסביבתם . יהודים לא מעטים הזדהו עם התפיסות הללו והצטרפו לשלילת הקהילה המסורתית . פקידי המדינה הריכוזית , הוגי הדעות שנמנו עם תנועת הנאורות והמשכילים היהודיים הראשונים תמכו בהפרדת מה שזיהו במסורת היהודית כ"רוחני" מן היסודות שראו בהם "מדיניים . " את הדת המטוהרת ממרכיביה הפוליטיים ביקשו לצמצם אל חללו של בית הכנסת , שעה ששאר חייו של היהודי אמורים היו להתנהל במרחב משותף של כלל נתיני המדינה . מאליו מובן כי צמצום נוכחותה הט D טלית של הדת היהודית השפיע על טקסים , שינה את תפיסת הזמן והביא לתמורה ביחס אל המקום . אך גם במה שנותר בתוך החלל שנועד לקיום הפולחן הדתי היו תמורות רבות משמעות . שעה שה"חוץ" נהפך כולו ללא–יהודי ( בשל הסרת המחיצות בין הרחוב היהודי לשאר הרחובות , ( נעשה ה"פנים" למקום שאליו הועתקו מנהגים וטקסים חילוניים ודתיים שנערכו קודם לכן מחוץ לכותלי בית התפילה . מידורה של הדת בתור "עניין רוחני" גרר הפשטה של מושגים שנראו כבעלי השלכות מדיניות וחברתיות . כך , למשל , אירע לאמונה המשיחית , לזיכרון ארץ–ישראל וליחס אל בני אמונות אחרות . ביטול השלטון העצמי היהודי והכפפת חברי הקהילה למשפט המדינה החלישו במידה ניכרת את כוחה של ההלכה . הסרת הסייגים החוקיים והמחסומים הפיזיים שחצצו בין היהודי החגים קיבלו משמעות חדשה , לאומית . בתמונה : לוח שנה המכיל את החגים היהודים שנדפס במחתרת בברית המועצות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help