sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:275

בחבורות קריאה ובמסדרים יהודיים למיניהם החליף את הפעילות החברתית בקורפורציה הטרום–מודרנית . אף כאן אימצו להם היהודים מן הסביבה האירופית ( ביבשת אירופה , בעולם החדש ובארצות אגן הים התיכון שאליהן חדרה השפעת המעצמות הקולוניאליות ) דרכי בילוי לא מסורתיות . בשלהי המאה ה19– התרחבה פעילות לא מסורתית דומה ונעשתה להמונית עם הופעתן של תנועות ומפלגות פוליטיות . אספת סניף המפלגה היהודית , "פעולה" בתנועת הנוער , ספורט והתעמלות , טיול בחיק הטבע , קריאת ספרים ועיתונים במועדון או חגיגת אירוע שאיננו מופיע בלוח היהודי הדתי – כל אלה היו חלק מזמן יהודי חדש וחסר תקדים . לכתוב מחדש את "הזמן הלאומי" התנועה הלאומית היהודית , כמוה כתנועות לאומיות מקבילות שעלו באירופה מראשית המאה ה , 19– פעלה בכוונה , ושלא בכוונה , ל"הלאמת" הזמן הדתי . מאחר שתבעה לעצמה את הטקסט היהודי המסורתי , וביקשה לא לבטלו , אלא לכתוב אותו מחדש ברוח הלאומית , היה בעשייה התרבותית הזאת יסוד מובהק של חילון . עיצוב "הזמן הלאומי" התבצע בתנועה הלאומית היהודית הן במחזור המועדים השנתי והן במחזור החיים היהודי . כך , למשל , עלו במאה ה20– חגים לאומיים וימי זיכרון שלא היה להם זכר בעולמה הדתי של החברה הטרום–לאומית . "יום תל–חי , " שצוין בארץ–ישראל בתקופת המנדט הבריטי ובראשית ימי המדינה בי"א באדר , שלושה ימים לפני חג הפורים , יוחד לגבורת מגינים עבריים שלא נסוגו מנקודה מבודדת בגליל העליון המזרחי . ביום הזה עלו חניכי תנועות נוער בעלות אופי חילוני מיליטנטי לקברם של הנופלים בקרב כושל . בבתי הספר נערכו מפגני התעמלות ותחרויות ספורט ובוצעו "מסכתות" ( הצגות ששולבו בהן קטעי קריאה , זמרה , נגינה ומחול ) שהתמקדו בדמות העברי החדש , עובד האדמה הלוחם , שהוא ניגודו הגמור של היהודי הגלותי שומר המצוות . ימי זיכרון דומים ששובצו במחזור השנה היהודי היו כ' בתמוז , יום פטירתו של בנימין זאב הרצל , וכ"א בתמוז , יום פטירתו של חיים נחמן ביאליק . הראשון אבי הציונות המדינית , שחזה ליהודים ישות פוליטית אוטופית , שבה תשרור הפרדה מוחלטת בין דת למדינה . השני משורר ששורות מיצירתו נעשו לסיסמאות לאומיות בעלות עוצמה מגייסת . דמותם של אלה , שני אישים שיוחסו להם תכונות של נביאים חילוניים – מדינאי חופשי באמונותיו ומשורר שביקש לברוא תרבות לאומית חדשנית , באה להחליף בלוח השנה את ה"יארצייט" ( יום השנה ) המסורתי של רבנים , למדנים וצדיקים חסידיים . ואולם ייתכן כי יציקת תוכן חילוני חדש לחגים המסורתיים המקודשים היתה מעשה רדיקלי באופיו הרבה יותר מהוספת מועדים וימי זיכרון שלא היה להם יסוד ב"זמן היהודי" הדתי . עשייה כזאת במחזור השנה הישן קדמה לציונות והתקיימה גם בתנועות יהודיות אחרות , שהיו רחוקות ממנה . ניתן לומר כי כבר התנועה השבתאית יצקה , עוד במחצית השנייה של המאה ה , 17– תכנים חדשים ולא–מסורתיים בעליל אל כמה מן החגים . אכן , לא מעשה של חילון עשו מאמיני שבתי צבי כשקבעו "סדר" לט"ו בשבט , או כאשר הפכו את צום תשעה באב , זכר לחורבן בית המקדש , ליום של שמחה . אך עצם החידושים הללו דמו במהותם המבנית ובהשפעותיהם החברתיות לאופי החתרני של חידושי הציונים והסוציאליסטים היהודיים במאה ה . 20– ראשוני תנועת חיבת ציון העניקו משמעות חדשה , לאומית מובהקת , לחג החנוכה . חג זה היה משני לחלוטין במחזור השנה המסורתי . גבורת המכבים , המאבק על עצמאות מדינית והמרד בכובשים הסלווקיים ובתרבותם לא היו עיקר בחג , שצוין בעדות ישראל השונות בהדלקת נרות "על הנסים" לזכר טיהור המקדש מן העבודה הזרה שהונהגה בו . טיגנו לביבות בשמן , חילקו " מעות חנוכה" לילדים ושיחקו משחקי מזל , בסביבון ( דריידל ביידיש . ( בתנועה הלאומית המודרנית שונה לחלוטין אופיו של החג . עוד בשנת 1885 הוצע בפני צירי ועידת קטוביץ של תחריט של משה מנדלסון המארח בביתו לשתיית קפה את לסינג ואת לאוואטר . אשתו פרומט נראית בפתח ה"סלון" עם הקפה המוגש בכלים נאים , כיאה לבית בורגני

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help