sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:274

העיתון היהודי בא במוצהר למלא תפקיד של עוד כמה ריטואלים יהודיים מסורתיים , ובהם הדרשה השבועית , העיון בעל האופי האנתולוגי במשמעות החגים ( בגיליונות "ערב החג ( " ואף לימוד התורה . עיון בעיתון , שהיה מרכיב משמעותי בסדר היום של בן מעמד הבורגנות האירופי , בא על חשבון הזמן שהוקדש ללימוד הטקסט הקאנוני הישן . העיתון החדש מיזג ידיעות פוליטיות וחומר כלכלי עם פרשנות חדשנית לזיקה שבין היהודים בעידן המודרני . בתנועות הפוליטיות החילוניות שצמחו בשלהי המאה ה19– סיפק העיתון התנועתי , בין שהיה עיתון "לאומי" ובין שהוצא על ידי סוציאליסטים יהודיים , טקסטים יהודיים חילוניים שהיו קשורים בתאריכים מסוימים בלוח השנה , והפיץ ריטואלים לאומיים או סוציאליסטיים חלופיים למועדים השונים . אין פלא כי הופעתו של העיתון כחלופה למדידת הזמן המסורתית וכדרך לבילוי זמן בעלת אופי חילוני מובהק עוררה התנגדות לא מעטה בחברה היהודית . בתחילה נדחה המדיום עצמו ( בדומה לנהוג היום בחוגי החרדים בנוגע לטלוויזיה או לאינטרנט . ( לימים אומץ העיתון בידי החוגים המסורתניים , גויס למלחמתם בחילון ואף זכה למקום לגיטימי בסדר הזמנים היהודי . התמורות בתפיסת הזמן הביאו אפוא לחילון המשמעויות שניתנו למקום של השעה , היום , השבוע , החודש והשנה ברצף ההיסטורי . ואולם חילון הזמן היהודי התרחש במקביל גם במישור החברתי . השינוי בדרכי ההתנהגות של היהודים ביחידות הזמן האמורות לא היה רק תוצאה של תמורה רעיונית דווקא ולא נגרם בשל החלטה עקרונית . גם בחברה הטרום מודרנית נהגו אופני בילוי זמן שלא כולם היו מעוגנים עיגון חד–משמעי בעקרונות אמונה או בציוויים הלכתיים . יהודי גרמניה ופולין בראשית העת החדשה בילו את הזמן החופשי שעמד לרשותם ( בשבתות ובחגים ) בשמיעת דרשות בלשון המדוברת , בקריאת ספרות פופולרית , בזמרת שירים וכן במשחקים . כמה מן הטקסטים הנפוצים ביותר ביידיש , שאותם קראו נשים וגברים חסרי השכלה תלמודית , היו סיפורי אבירים מתורגמים מאיטלקית דוגמת ה"בבא בוך . " ואולם במקביל נפוצה בתרבות האשכנזית קריאת ספרי דרוש ומוסר ואנתולוגיות של אגדות ומדרשים . עולה אפוא כי היה זמן שונה לגברים ולנשים . ואולם העיסוקים האלה , אף שחרגו מן הנורמות המוצהרות של האליטה , לא סיכנו את קדושת הזמן היהודי , אלא נסבלו בתוכו . תהליכי האקולטורציה שעברו על היהודים בתפוצות שינו את סדר היום והביאו תמורות בבילוי הזמן . ההשפעות שהיו לסגנון החיים של הבורגנות המרכז אירופית על יהודי גרמניה , למשל , הביאו לקיצור הזמן שהוקדש בבוקר לתפילת שחרית ולמיקוד של הפולחן הדתי ולימוד הטקסטים המסורתיים בסוף השבוע . הסלון הבורגני , שנערכו בו מפגשים ספרותיים , והושמעו בו רסיטלים של בני הבית או של אמנים מקצועיים ונערכו בו משחקי לוח או קלפים , החל להתחרות בחברות הלימוד המסורתיות . את הריטואל של שתיית הקפה השחור בבית המדרש , בין מחזור לימוד הלכה או קבלה אחד למשנהו ( עניין החוזר ומופיע בתקנות חברות לימוד בראשית העת החדשה באיטליה , בגרמניה ובאימפריה העותמאנית ) החליפה שתיית הקפה בקצפת שהוגש בכלים נאים בבית הבורגני החדש . הפילוסוף היהודי משה מנדלסון ניהל בברלין , בירת פרוסיה במחצית השנייה של המאה ה , 18– יחד עם אשתו פרומט , אורח חיים שבו תפס בילוי הזמן הבורגני החדש מקום ניכר . יתרה מזאת , הבורגני היהודי החדש בארצות אירופה ובאגן הים התיכון החל לבלות את ערביו הפנויים בתיאטרון , באופרה , באולם הקונצרטים ובבית הקפה . בילוי הזמן במועדונים , עמוד מתוך לוח שנה עברי לשנת תקנ"א ( 1792-1791 ) המכיל את תאריכיהם ומיקומם של ירידי-סחר . אין זה מקרה שראשוני תנועת ההשכלה בחרו להשתמש בלוח השנה כמדיום תקשורתי להפצת תפיסות זמן חדשות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help