sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:273

– שהחליף את חלוקת הזמן שנהגה בעולם היווני–רומי ובאימפריה הביזאנטית ( ובארצות האיסלאם עד לדורות האחרונים ) – ניתק את ציון חלקי היממה ממהלך השמש בשמים . עם התפשטות השעונים המכניים באירופה , מן המאה ה16– ואילך , גברה מאוד נוכחות הזמן הנוצרי בסדר היום היהודי . דוגמה מובהקת למתח שהוליד המעבר מן הזמן האסטרונומי השמשי למדידת הזמן על פי השעון המכני ניתן לראות בארץישראל שלפני עידן הציונות . הקהילה האשכנזית בירושלים , שנעשתה למעוז אורתודוקסי מיליטנטי , דבקה בשעון הקדום ") שעה ארצישראלית (" והתקשתה להסתגל ל " שעה האירופית . " היו בה מי שהמשיכו לקבוע את זמני התפילה על פי מצב השמש בשמים , ואף מדדו את הזמן מעת הנץ החמה . שעה , 12 על פי השעון הקדום , היתה שעת הזריחה , וכך חצות היום ( השעה השישית ) לא היתה ליהודים הירושלמיים בזמן שבו הראו השעונים האירופיים את השעה 12 בצהריים . כאומה עירונית שלוח השנה שלה היה קשור בפעילות מסחרית , נחשפו היהודים לנוכחות הזמן הקדוש של שתי הדתות השליטות בשווקים ובירידים . בארצות אירופה היו מועדי הירידים קשורים בלוח השנה הנוצרי , שבו היה לכל יום קדוש או קדושה משלו . מכיוון שהשלטון העצמי היהודי היה קשור בכינוסים " ) התוועדויות ( " שנערכו בימי שוק ויריד ( בדומה לפרלמנטים של מעמדות בחברה הנוצרית , שנקראו לעתים קרובות יום – טאג , ( Tag– צוינו מועדי הכינוסים של "ועד ארבע ארצות" בפולין , או "ועד מדינת ליטא , " בשמות מן הלוח הליטורגי של הכנסייה . יוצא אפוא כי היהודי הטרום–מודרני חי אמנם במסגרת של זמן יהודי דתי , בנוגע לתפילותיו , לחגיו ולמועדיו , אך בכל מה שנוגע לפעילותו הפוליטית והכלכלית היה מחזור השנה שלו חלק מן הזמן הדתי של הנוצרים או המוסלמים . מחזור השנה היהודי המסורתי עוצב מתוך קשר מובהק למועדי השנה החקלאית באגן המזרחי של הים התיכון . ואולם במהלך הדורות נהפך המחזור הזה לסדר החיים של קהילה עירונית מובהקת . כך חגגו יהודים בצפון אירופה את חג העומר , ציינו את קציר השעורים ושמחו בחג האסיף , מועדים שלא היה להם כל קשר לזמן החקלאי של שכניהם האיכרים . בעת החדשה התערערה קדושת הזמן היהודי , במקביל לפריצת הגדרים ולהסרת המחסומים שתחמו את המרחב הגיאוגרפי של הקהילה המסורתית . ביטול הבסיס המשפטי המיוחד של קהילות היהודים במדינות השונות , והשוואת מעמדם החוקי של היהודים לזה של שאר הנתינים , ערערו את מוחלטות מחזור השנה המקודש ושינו את סדר היום , השבוע והחודש . חלוקת הזמנים , העת שהוקדשה לעיסוקים שונים והמשמעות שניתנה לשינויים הללו היו עניין מרכזי בתהליכי האקולטורציה שהתרחשו בחברה היהודית . במרוצת המאה ה19– נתלוו להתפרקות הקורפורציות היהודיות באירופה ובארצות אגן הים התיכון תמורות מופלגות בתפיסת הזמן . ערכי החברה הבורגנית האירופית שהתחרו בתרבות הדתית הטרום–מודרנית גרמו , בין השאר , להחלפת לוח השנה היהודי בלוח האירופי , ולדחיקת "הזמן היהודי" מן המרחב הציבורי אל הבית או אל בית התפילה . התמורה הזאת מתגלית בדרך בוטה ביותר בהתרחבות המטאורית של רשת העיתונים היהודיים שהתרחשה למן שנות ה40– של המאה ה . 19– העיתונים האלה , שכמה מהם היו מעין המשך מורחב ללוח השנה , ציינו בעמוד הקדמי תאריך אירופי , ולצדו תאריך יהודי . את הקשר שבין לוח השנה לעיתון אימצו להם המו"לים היהודיים מדוגמאות מתקופת הנאורות בגרמניה , בצרפת , באנגליה ובארצות הברית שעמדו לנגד עיניהם . לוח השנה כמדיום תקשורתי אין זה מקרה שראשוני תנועת ההשכלה היהודית בחרו להשתמש בלוח השנה , לצדו של העיתון , כמדיום תקשורתי להפצת תפיסות זמן חדשות . יוסף פרל , אחד מחשובי תנועת ההשכלה בגליציה , ערך והוציא בראשית המאה ה19– לוח שנה ושמו "ציר נאמן . " בלוח הזה הטיף , בין השאר , לערכים ברוח האתוס הבורגני המרכז אירופי וחינך את הקוראים לניצול יעיל של הזמן . לנגד עיניו עמד יחסם של החסידים לזמן . על פי תפיסת הזמן המשכילית החדשה , האריכו אלה בתפילה לאין שיעור , טבלו זמן ארוך במקווה ועסקו שעות רבות בפעילות דתית שנראתה למבקריהם המשכילים גורם עיקרי לעוני ולניוון התרבותי של המוני היהודים במזרח אירופה . הקריאה בלוח ובשבועון היתה אפוא סוג של ריטואל חדש , שביטא גישה לא מסורתית לבילוי הזמן , בתוך כדי קריאת טקסטים חתרניים נגד תפיסות הזמן המסורתיות . כך תיאר את החידוש שבעיתון אחד מראשוני המשכילים באימפריה הרוסית , נפתלי הירץ מביחוב , שפרסם קול קורא להוצאת עיתון עברי ראשון בכל מזרח אירופה : ( 1804 ) "אחי , הן רבים אשר אתנו בכל עיר ועיר השוקדים על דלתות השלמות , וגם בעיירות הקטנות . אך המניעה הגדולה העדר הספרים , והעדר הידיעה מהשלמות , כי אין איש מעיר אותם . על כן עלה ברעיוני לקבץ חתימות להדפיס בכל שבוע ושבוע , החידושים הנעשים על פני האדמה , הן מהעתק סיפורי העתים בהמבורג , פטרבורג , ברלין , הדברים היותר הכרחיים וחידושים מספרי החכמה . והנה הסוחר יקרא ענייני המלחמות והמסחר , ואוהבי החכמה יקראו מענייני החכמות ושאר חידושים ... ומזה תתפרסם באומתנו חכמת הדקדוק , מלשונות שונות , חשבון , מדידה , ידיעת גלילות הארץ , חכמת הטבע ושאר עניינים . "

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help