sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:272

ב . 1881– פוגרומים ואפליה אנטישמית נעשו לקו קבוע בחיים הרוסיים והשפיעו בעיקר על אותם יהודים ששאפו להשכלה גבוהה . וחשוב יותר , הכלכלות של רוסיה , גליציה ורומניה לא יכלו לקיים את האוכלוסייה היהודית הבורגנית . הרבה יותר משני מיליונים מיהודי מזרח אירופה היגרו והשתקעו בארצות הברית , בצרפת , באנגליה ובאפריקה הדרומית , בבורחם מפני העוני יותר מאשר מפני האנטישמיות . מלחמת העולם הראשונה פגעה ביהודי מזרח אירופה בעיקר משום שהם התגוררו בקרבת קווי החזית . בשנים 1921-1917 נוסף גם הטבח שנטבחו יהודים במלחמת האזרחים שבאה בעקבות המהפכה הקומוניסטית . עקב המלחמה נחלקה אוכלוסיית היהודים של האימפריה הרוסית בין משטרים שונים בתכלית זה מזה : פולין וברית המועצות . בעקבות מדיניות לאומנית שהגדירה את היהודים כמסוכנים פוטנציאלית וכזרים תרבותית למדינה הפולנית , הפעילה ממשלתה מדיניות של אפליית אזרחיה היהודיים , אף כי רובם כבר היו מעורים במידה כלשהי בתרבותה . מיעוטם עברו תהליך מלא של פולניזציה , ו 12 % – מהם הכריזו במפקד התושבים של 1931 על פולנית כשפת האם שלהם . אבל גם רובם של אותם 80 % שהכריזו על יידיש כשפת האם שלהם ידעו פולנית , אפילו בתי ספר יהודיים ששפת ההוראה בהם היתה יידיש או עברית חויבו ללמד פולנית , ו 64 % – של הילדים היהודיים בפולין למדו בבתי ספר יסודיים ממשלתיים . למעשה היתה התלת–לשוניות ( יידיש–פולנית–עברית ) מקובלת בין יהודי פולין . רוב יהודי פולין סבלו מקשיים כלכליים , והעוני הוליך בשנים שבין המלחמות לעליית הגיל הממוצע של הנישואים אף יותר מאשר בתקופה כלשהי קודם לכן . צעירים יהודיים בפולין הציגו עצמם לעתים קרובות כדור ללא עתיד . יתר על כן , הפער בין הורים לילדים בכל הנוגע לשמירה על מצוות הדת ולערכים הפוליטיים היה גדול . אף כי לפחות שליש מיהודי פולין היו מסורתיים , נטה הדור צעיר להיות חילוני יותר מדור ההורים . בברית המועצות ניצלו היהודים את הזדמנויות הלימוד ואת הניידות הגיאוגרפית לשיפור מעמדם הכלכלי . יהודים נעו ממקום למקום , השתקעו בערים הגדולות , וקיבלו חינוך חילוני בבתי ספר רגילים ובבתי ספר שבהם לימדו יידיש בפיקוח ממשלתי . אבל רבים מהיהודים שהיו סוחרים זעירים סבלו מאפליה כחברים למעמד מוקע . רבים מהיהודים אימצו בהתלהבות את הקומוניזם , שהכריז על שוויון לכל הקבוצות האתניות , ונעשו פעילי המפלגה ומנהיגיה . העובדה שברית המועצות אסרה לימודי יהדות , יחד עם כל הדתות האחרות , וגם לימוד עברית , נראתה להם כמחיר קטן שיש לשלמו כדי לבנות חברה שוויונית שתיטיב עם בני כל העמים , לרבות היהודים . כשהחלו הטיהורים של סטאלין בשלהי שנות ה , 30– הכירו כמה מהיהודים בחסרונותיה של השיטה הסובייטית , אבל נראה כי בדרך כלל ראו היהודים בעצמם בני מזל על היותם אזרחים סובייטיים . התקופה המודרנית היתה עדה לשינוי תרבותי וכלכלי של חיי היהודים . כל יהודי אירופה ואמריקה , בדומה לרוב יהודי צפון אפריקה והמזרח התיכון ( ר' תהליכי חילון ביהדות המזרח במדור זה , ( ניצבו בפני המודרנה , על הזדמנויותיה הכלכליות ועל אתגרי ההגדרה מחדש של הזהות היהודית והעיצוב מחדש של הפולחן הדתי הכרוכים בה . יהודים החליטו מגוון רחב של החלטות , שהתבססו על שייכותם המעמדית , הרקע המשפחתי שלהם , עיצובם התרבותי ובייחוד התנאים הפוליטיים והכלכליים של החברות שבהן חיו . מראשית התקופה שנדונה כאן לא היו להם דרכים מקובעות למודרניות . הם הגיבו בדרך יצירתית לתנאים המשתנים והיו בונים כל הזמן מחדש את תשובתם לשאלה מה פירוש יהודיותם בעידן המודרני . חילון הזמן ותרבות הפנאי ישראל ברטל הלוח היהודי , שהוא מיזוג בין מניין חודשים י A חי לשנה B מ B ית , קבע עד לעת החדשה את מחזור השנה בקהילות ישראל . ליהודים היה זמן קלנדרי מיוחד משלהם , שהבדילם ממאמיני דתות אחרות והיה עוד מרכיב רב משמעות בעיצוב גבולות המרחב המיוחד שלהם . מחזור השנה היהודי , שהיה חלק ממערך קדושה , ונבע ממצוות התורה בגלגוליהן ההלכתיים , התחבר עם מחזור החיים , מהלך חיי האיש והאישה מלידה ועד מוות . כמחזור השנה , אף מחזור החיים היהודי היה כולו קודש , רצוף ריטואלים וטקסי מעבר שהיו מעוגנים בטקסט הדתי הקאנוני לגווניו ולגרסאותיו . לעומת זאת , היו קהילות היהודים , הן בארצות הנצרות והן במדינות האיסלאם , מוקפות במערכות זמן קדושות מתחרות . נוכחות הזמן הדתי ה " אחר " הומחשה בכל כמה שעות בציון פרקי זמן שלא היה אפשר להתעלם מהם . צלצול פעמוני הכנסייה במועדים קבועים , לציון זמני התפילות , וקריאת המואזין מצריח המסגד חמש פעמים לחמש תפילות המוסלמים היו השעון הטרום–מודרני שחילק את היממה לפרקי זמן קבועים . הופעת השעון המכני בארצות אירופה עוד החריפה את חוויית הזמן ה " אחר " בקרב המיעוט היהודי הקטן . השעון " האירופי"

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help