sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:270

מן הלא יהודים נרשמו למוסדות חינוך שמעל לבית הספר היסודי . בנות , גם יהודיות וגם נוצריות , לא קיבלו בגרמניה חינוך תיכוני ולא הותר להן להירשם לאוניברסיטאות רגילות עד לראשית המאה ה . 20– באימפריה הרוסית ובגליציה המשיכו יהודים רבים לתת לילדיהם חינוך מסורתי . לחינוך אידיאלי לבנים נחשב הלימוד בחדר ואחריו ב"ישיבה . " הבנות שזכו לחינוך כלשהו למדו רק את יסודות הקריאה בעברית וביידיש . אף שהדפוסים האלה נשמרו במשפחות רבות , צצו במהלך המאה ה19– הזדמנויות לימוד רבות . ליהודי גליציה היתה גישה לבתי הספר של המדינה כבר בסופה של המאה ה , 18– ואילו המשטר הצארי הקים בתי ספר חילוניים לבנים יהודיים כבר בשנות ה40– של המאה ה . 19– הסמינרים להכשרת מורים ובתי הספר הממלכתיים לרבנים סיפקו לצעירים בני משפחות עניות הזדמנות להימלט מהחיים הקשים שנכונו להם . תנועת ההשכלה היתה חלוצה באמצע המאה בהקמת בתי ספר לבנות יהודיות , מתוך הבנה שהאליטות המסורתיות ישימו לב אליהם הרבה פחות מאשר לבתי ספר לבנים . רק למיעוט הקטן של משפחות יהודיות עשירות היתה גישה לחינוך תיכוני וגבוה לבניהן , ובמידה פחותה גם לבנותיהן . מחמת כוחה של המסורת הדתית והאופי המגדרי של הלימודים בקהילות דתיות מסורתיות החל להסתמן ברבע האחרון של המאה דפוס של נשים העומדות בחזית המאבק לחילונן של משפחות יהודיות . יש די עדות , גם אנקדוטלית וגם סטטיסטית , על משפחות שהיו שולחות את בניהן לחדר ואת בנותיהן לבתי ספר חילוניים מודרניים , גם ממשלתיים וגם פרטיים , או שהביאו הביתה מורים פרטיים לבנותיהם . הפער המגדרי הזה צוין בעיתונות היהודית מן הרבע האחרון של המאה ה , 19– וכותבי מאמרים הטילו ספק במחויבותן של נשים שעברו חינוך חילוני בהעברת הזהות היהודית לצאצאיהן . 1939-1880 תהליך האקולטורציה והחילון נמשך ברחבי העולם היהודי במשך שני דורות לפני מלחמת העולם השנייה . המרכזים העיקריים של החיים היהודיים – מערב אירופה ומרכזה , ארצות הברית ומזרח אירופה – התנסו מכל מקום בתהליך הזה בצורה שאינה אחידה . במערב אירופה ובמרכזה גדל היקפה של הבורגנות וצעירים יהודיים היו מיוצגים כאמור ייצוג לא פרופורציוני בבתי הספר התיכונים ובאוניברסיטאות , ועקב כך – במקצועות החופשיים . גם לגברים היהודיים וגם לנשים היהודיות היתה כעת יותר אינטראקציה עם עמיתיהם הלא יהודיים . גברים פגשו את השווים להם במעמדם בעבודה , ובייחוד בגרמניה , באגודות וולונטאריות ; נשים הצטרפו לאגודות פילנתרופיות לא מפלגתיות . המגמה הזאת הואצה בתקופת מלחמת העולם הראשונה ובתקופה שבין המלחמות , בתוך שיהודים נעשו פעילים יותר בארגונים אזרחיים ופוליטיים . היחסים עם הלא יהודים נטו להיות פורמליים יותר מאשר עם יהודים , אבל היו יוצאים מן הכלל הזה . אין פלא ששיעור נישואי התערובת עלה , וגברים נטו להינשא ללאיהודיות יותר מאשר נשים ללא–יהודים . רוב היהודים , מכל מקום , ככל שרחקו מן היהדות המסורתית , לא התכחשו למוצאם היהודי . ואכן , ריכוזם בערים , גם באירופה וגם באמריקה , הביא לעתים קרובות לקיומה של זהות משותפת המבוססת על ביטויים פוליטיים ותרבותיים משותפים . יהודים לא צפו את הופעתה של האנטישמיות הפוליטית ברבע האחרון של המאה ה , 19– ומוסדותיהם הקהילתיים נאבקו בנמרצות להגנה על זכויות היהודים . אבל שגרת יומם לא נשתנתה הרבה מחמת האנטישמיות הלא סדירה , שנותרה בעיקרה מילולית . הקשיים של המשברים הכלכליים התקופתיים ושל המלחמות , שבהם עם הרחבת ההשכלה שהוקנתה לבנות יהודיות במזרח אירופה , נעשו נשים פעילות בארגונים אזרחיים ופוליטיים . בתמונה : קבוצת נשים צעירות חברות ה"בונד" ברוסיה 1905 ) בקירוב )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help