sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:269

הקשרים עם קרובי המשפחה , ולארגן ביקורים הדדיים בין האחים והאחיות ובני הדודים . כשיצאו משפחות לחוף הים או למקום נופש – סימן מובהק לסטטוס הבורגני – הנשים הן שקיבלו עליהן אחריות לפעילות . ואכן , ארגון הפנאי , ובכלל זה אירוח נשיהם של עמיתיהם לעסקים של בעליהן במפגשים פורמליים בשעות אחר הצהריים , נעשה אחד מתפקידיה של אישה ממעמד הביניים . בילוי שעות הפנאי , בדומה לשעות העבודה , היה מובדל על פי המעמד או המוצא האתני ( או הדתי . ( חרף הרטוריקה של האינטגרציה , שביקשה לקדם קשרים קרובים בין יהודים לבין לא יהודים , היו גברים יהודיים באים במגע בעיקר עם גברים יהודיים אחרים הקשורים עמם בקשרי עסקים או בחברות במועדונים . מאליו מסתבר שנשים יהודיות היו מתחברות בעיקר עם נשים יהודיות . רק במקומות דוברי גרמנית כפראג , שבה היו הגרמנים מיעוט , קיבלו בברכה את התחברותם של יהודים עם בני מעמדם הלא יהודיים בכמה מועדונים חברתיים ופוליטיים . ירידתה של האדיקות הדתית שנתלוותה למודרנה התבטאה במערב בהעברה גוברת והולכת של הביטויים הדתיים אל הבית , וכמו כן גם בהקלה בכללי הכשרות ושמירת השבת . נשים יהודיות בורגניות שמרו על יסודות ממה שניתן לכנות יהדות ביתית , שכללה טקסים דתיים שלא הפריעו לחיים החילוניים , כמו שהתפילה בציבור ולימוד התורה הפריעו לכאורה לרוב הגברים היהודיים . ארוחת ליל שבת נותרה מנהג גם בין יהודים שהתערו בתרבות המערב , אף שהיתה מנותקת לגמרי מהתפיסה המסורתית של השבת . שמירת הדת הביתית בידי נשים יהודיות מבליטה את האקולטורציה שלהן בנורמות הבורגניות ; נשים לא יהודיות בנות מעמדן נטו גם הן להיות דתיות יותר מבעליהן . כך היה גם באמריקה של המאה ה : 19– הדת נעשתה יותר ויותר עניין לנשים . ובניגוד לנשים היהודיות במערב אירופה ובמרכזה , שביטאו את דתיותן בעיקר בבית , עלה מספרן של הנשים היהודיות באמריקה , כמו שכנותיהן הנוצריות שמילאו את ספסלי הכנסיות , יותר ויותר על מספר הגברים שהשתתפו בתפילות בבתי כנסת רפורמיים . החיים בבתי היהודים באימפריה הרוסית היו שונים במידה ניכרת מדפוס החיים הבורגני במערב . מספרה העצום יחסית של האוכלוסייה היהודית , וגם ההבדלים האזוריים בדפוסים הדמוגרפיים , עושים כל הכללה למסוכנת . על פי ממצאי מפקדי האוכלוסין , היו באימפריה הרוסית בשנת 1795 יותר ממיליון יהודים , ובשנת 1880 הגיע מספרם ליותר מ4– מיליונים . מה שניתן לומר הוא שהדגם הבורגני של חיי המשפחה השפיע רק על חלק מזערי של יהודי רוסיה . אף כי נישואים בגיל מוקדם התמעטו והלכו במרוצת המאה ה19– בין יהודי רוסיה , היה גיל הנישואים הממוצע שלהם נמוך בחמש שנים מזה של יהודי מערב אירופה ומרכזה . נישואים באמצעות שידוך נשארו דרך מקובלת . לפחות עד המחצית השנייה של המאה עלה פריונן של משפחות יהודיות על זה של כל קבוצת אוכלוסין אחרת ברוסיה האירופית . משפחות יהודי רוסיה היו גדולות ועניות . הנשים חלקו עם הגברים בחובה לתמוך במשפחותיהן הגדולות . היו ש"עזרו" בעסק המשפחתי , שעה שאחרות הועסקו כמוכרות בחנויות או החזיקו דוכני מכירה בשוק . ניהול משק הבית היה רק אחד מתפקידיהן . הדעה שהנשים הן שבירות פשוט לא הלמה את תפקידיהן המעשיים של הנשים היהודיות . במשפחות המסורתיות המשיכו הבעלים לייצג את הסמכות הדתית ואת הפולחן . אף שהנשים היו חיוניות לשמירה על אורח החיים הדתי היומיומי הנוגע לשבתות ולחגים , הן לא נחשבו לאחראיות לאופיו הרוחני של הבית . חוץ מהבית , וחשוב לא פחות ממנו , הכוח החזק ביותר שהשפיע על החבר ; ת של הילדים היהודיים ועל הרגשתם בנוח בתרבות המקיפה אותם היה בית הספר . משנת 1780 ואילך התחוללה מהפכה באופי החינוך היהודי . המנהיגות היהודית שנעשתה מודרנית יותר ויותר עודדה שינוי בעצם התפיסה של מה כל יהודי חייב לדעת כדי לפלס לו דרך בעולם ולהיחשב לבעל השכלה . חינוך חילוני , שהוצע במסגרות חינוכיות שונות , החליף את לימוד העברית והטקסטים הדתיים המסורתיים . יהודים רכשו להם בהדרגה מיומנות בגרמנית , צרפתית , אנגלית . הבנים היו מגיעים לידיעת קרוא וכתוב מהר יותר מן הבנות . ה"חדר" המסורתי נכנע לפיתוייו של הלימוד החילוני ולהופעתם של חוקי חינוך החובה במדינות המערב במרוצת המאה ה . 19– מנהיגים יהודיים שעברו תהליך של מודרניזציה שיתפו פעולה עם המדינות . במקרים של צרפת ושל המדינות הגרמניות , למשל , דרשה המדינה שהמורים יהיו מורשים , וה"מלמדים" המסורתיים לא עמדו בסטנדרטים הממשלתיים . בצרפת היו ה"קונסיסטוארים , " הקהילות היהודיות שזכו להכרת הממשלה , מונעים סעד ממשפחות ששלחו את ילדיהן לבתי ספר שמוריהם המסורתיים היו בהכרח לא מוסמכים . הורים עשירים סיפקו לילדיהם חינוך פרטי , אבל יהודים נטו יותר ויותר לרשום את ילדיהם לבתי ספר יהודיים מודרניים , שהדגישו נושאים חילוניים , או לבתי ספר ציבוריים . במשך עשורים אחדים היו הורים יהודיים מעדיפים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר קהילתיים מודרניים או לבתי ספר פרטיים , כדי למנוע את האפליה שהם חשו לפעמים בבתי הספר הציבוריים . במחצית השנייה של המאה ה19– כבר היו יהודים מיוצגים ייצוג גבוה יותר מחלקם היחסי באוכלוסייה בבתי הספר התיכונים ובאוניברסיטאות בגרמניה : אף כי רק חלק קטן מן הגברים הצעירים היהודיים זכו להשכלה גבוהה , אחוז קטן יותר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help