sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:268

את החלוקה המגדרית שהיתה אופיינית למעמדות הביניים במאה ה . 19– על פי הפרדיגמה הבורגנית , היו הגברים אחראים לה @ תכרות למחיית המשפחה ולהתמודדות עם העניינים הפוליטיים הציבוריים ; הם בילו את יומם מחוץ לבית בעיסוקיהם המסחריים ואת ערביהם מדי פעם בפעם במועדוניהם . נשותיהם היו אחראיות לתפקודו היעיל של משק הבית ולחינוך האופי של הילדים . האם , אף שהיה עליה לפעמים לקרוא לעזרה את האוטוריטה הסופית של האב , היא שהפעילה את המשמעת הקפדנית כלפי הילדים , שציפו מהם להתנהג היטב כסימן למכובדותו של הבית הבורגני . הגישה המקובלת היתה שנשים וגברים נבדלים זה מזה בעצם טבעם , ולפיכך מוטלים עליהם תפקידים חברתיים שונים . הגברים חזקים גופנית ונחושים נפשית שעה שהנשים חלשות גופנית ורגשניות , אך הן היו מקור של כוח רוחני . ספרי תפילה יהודיים מודרניים , שנכתבו בלשון הדיבור לשימוש ביתי והיו די פופולריים באירופה מאמצע המאה ה19– עד לראשית המאה ה , 20– הבהירו היטב את ההבדל בין המינים . שוב לא שאבו הגברים את סמכותם מגישתם הבלבדית לטקסטים היהודיים ; שוב לא הוכרו הנשים כשותפות חיוניות לעסקים . ואכן , אחד ממאפייניו של הבית הבורגני הוא שנשיו אינן משתתפות בעבודת הבעלים ובעולם העסקים שלהם . אמנם החלוקה בין הפרטי לציבורי לא היתה ברורה וחותכת כמו שהדברים מוצגים תיאורטית . הגברים שמרו בידיהם את השליטה באמצעות חוכמתם העדיפה לכאורה , הרציונליות שלהם והתלות הכלכלית של כל בני המשפחה בהם , הנשים נכנסו למעגל הציבורי באמצעות הצדקה המאורגנת ודאגתן לענייני החינוך . יתר על כן , מחקרים היסטוריים הראו כי משפחות שהיו להוטות לעמוד בסטנדרטים הבורגניים , אבל היו נתונות בקשיים כספיים , הסוו את נוכחותן המתמדת של נשים כ"עוזרות משפחה" בעסקי בעליהן . במחצית השנייה של המאה ה19– נעשתה המשפחה הבורגנית דגם לכל היהודים כמעט במערב אירופה ובמרכזה וגם בארצות הברית , ומציאות חיים למספר גדל והולך שלהם . כבר בשלהי המאה ה18– נזנח דפוס הנישואים המוקדמים כלא מציאותי בשל התנאים הכלכליים והמגבלות הפוליטיות ; בתקופה המודרנית המשיכו יהודים להינשא באיחור ( כלומר , הנשים באמצע שנות העשרים שלהן , והגברים לקראת סוף שנות העשרים ) מחמת שאיפותיהם הבורגניות שהכירו ביציבות הכספית כדרישה מוקדמת לנישואים . שיקולים כלכליים המשיכו למלא תפקיד בנישואים , אבל קיומו של קשר לפני החתונה בין הנישאים נעשה לנורמה , וציפו שאהבה תמלא תפקיד כלשהו בזיווג . סיומן , או צמצומן , של המגבלות על יהודים לא רק אפשר להם להגר אל הערים , אלא סייע בידם במציאת מקומות מגורים נוחים יותר . בתקופה המודרנית נעשתה המשפחה הגרעינית לדפוס העיקרי של החיים היהודיים . יתרה מזאת , נעשה סביר יותר שמתבגרים ימשיכו לגור בבית הוריהם , ולא יישלחו למקום אחר , ללמוד מקצוע או להיעשות למשרתים , כמו בזמנים הטרום–מודרניים . משקי הבית היהודיים , מכל מקום , קטנו רק בהדרגה במאה ה19– לעומת המאה ה . 18– אף כי היהודים החלו לפקח על הילודה מוקדם יותר מעירוניים אחרים בגרמניה , וצעדו בד בבד עם שכניהם הצרפתים שמשפחותיהם היו קטנות משל כל תושבי מערב אירופה בראשית המאה ה , 19– נותרו המשפחות היהודיות גדולות עד סמוך למאה ה . 20– ניהול משק הבית גזל הרבה מזמנה של אישה יהודייה ממעמד הביניים . בצד מחויבותה להבטיח את הניקיון והסדר היה עליה לתכנן את כל התפריטים לשלוש ארוחות לפחות ביום ולהשגיח על ביצועם . נשים היו צריכות גם לפקח על המשרתים והמשרתות , לפחות שרת אחד נחשב חיוני לכל מי שהיו לו יומרות בורגניות . האמהות לימדו את הילדים להתפלל והשגיחו על לימודי הקריאה שלהם , והיו אחראיות לנימה המוסרית והתרבותית של הבית . עליהן הוטל גם לשמור על משפחת שילד עם האומנת וילדה לא מזוהה , לייפציג . 1901 במחצית השנייה של המאה ה19- נעשתה המשפחה הבורגנית דגם ליהודים רבים במערב אירופה ובמרכזה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help