sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:267

, 1867 באיטליה המאוחדת ב1870– ( התהליך עצמו החל בשנת , ( 1848 ובגרמניה המאוחדת ב . 1871– מקובל שהאמנסיפציה של היהודים באנגליה החלה בשנת , 1858 כשהותר להם לשבת בפרלמנט בלי להישבע "באמונת האמת של נוצרי . " ליהודים הותר להתקבל ללימודים באוניברסיטאות של אוקספורד וקיימברידג' רק בשנות ה . 70– מכל מקום , רוב היהודים כבר הוטמעו לגמרי בתרבות האנגלית וזכו לזכויות כלכליות עשורים אחדים קודם לכן . באימפריה הרוסית נעשתה התפיסה המערבית של שוויון זכויות אזרחי למציאות רק אחרי נפילת המשטר הצארי במהפכה הרוסית הראשונה של פברואר . 1917 השינויים הפוליטיים לא מילאו אפוא תפקיד מכריע בשינויים החברתיים שעברו על היהודים בתקופה המודרנית . המנהיגים הלא דתיים של הקהילות היהודיות ראו את ההיבט החשוב ביותר של השינוי במעמד הפוליטי של היהודים בהסרת ההגבלות על פעילותם הכלכלית . רוב יהודי צרפת בזמן המהפכה , למשל , ראו בהסרת המיסוי המפלה ובזכות לנוע לכל מקום בחופשיות בחיפוש סיכויים כלכליים משופרים את האמנסיפציה האמיתית . בדומה לכך , במרכז אירופה , שעה שהאינטלקטואלים והפעילים המשיכו לתבוע אמנסיפציה של היהודים , נתן להם הגידול בהזדמנויות הכלכליות פיצוי נאות על השתמרות מעמדם כאזרחים ממדרגה שנייה . גם באימפריה הרוסית העריכו את מדיניות הממשלה כלפי היהודים לא במונחים של אידיאלים מופשטים , אלא במידה שיהודי "תחום המושב , " אותם עשרה מחוזות במערבה של רוסיה , הורשו לקיים ולהרחיב את פעולותיהם הכלכליות ולהמשיך בשגרת חייהם בלא הפרעה מצד הממשלה . ליהודים השאפתנים והעשירים יותר היתה הרשות לצאת מתחום המושב ללימודים או לקידום עיסוקיהם המקצועיים מודד עיקרי להערכת מדיניות הממשלה . ההגירה , תחילה לערים שבתוך אזורי הארץ , ואחר כך אל מחוץ לארץ , תרמה בעצם לשחיקתה של המסורת אצל היהודים המודרניים . הקשרים העדינים בין קרובי משפחה , והלכידות של מקומות המושב ששמרו על דפוסי ההתנהגות המקובלים , נקרעו מעצם עזיבת הבית . בראשיתה של התקופה המודרנית במערב היו רוב היהודים מוצאים את פרנסתם הזעומה בעיקר בצורה כלשהי של מסחר זעיר . רבים מהגברים היו רוכלים נודדים שנשאו את סחורתם בשקים על גבם . הם נעדרו מן הבית לעתים קרובות במרבית ימי השבוע , כשהם נודדים בטריטוריה שלהם וחוזרים הביתה לשבת . היו סוחרים יהודיים שנעדרו מהבית תקופות ממושכות יותר והניחו לנשיהם לקיים את כלכלת המשפחה בתקופת העדרם . יהודים שהתגוררו באזורי הכפר היו מעורבים עמוק בסחר הבקר ובמידה פחותה מכך בסחר המכניס יותר בסוסים ובמוצרים חקלאיים . היו רוכלים וסוחרי בהמות ששילבו בסחרם גם עסקי הלוואת כספים , ולעתים קרובות שימשו מקור מימון יחיד ללקוחותיהם האיכרים . גם נשים הלוו כספים בריבית . חלק קטן יותר של האוכלוסייה היהודית היו בעלי מלאכה – חייטים , סנדלרים , פחחים . וכמו ברוב החברות הטרוםתעשייתיות , תרמו נשים לכלכלת המשפחה בסיוע לעסק המשפחתי , גם כשלא נעדרו בעליהם מהבית , יחד עם ניהול משק הבית . הרוכלות המשיכה לשמש התעסוקה העיקרית של יהודי מחצית המאה ה , 19– בארצות הברית כבמערב אירופה ומרכזה . אבל יהודים רבים הצליחו בכל אופן לצבור הון מספיק לפתוח חנויות קמעונאיות , והיו שהקימו עסקים גדולים של מסחר קמעונאי וסיטונאי . היהודים היו בנויים היטב להפיק יתרון מן התנאים של הקפיטליזם המוקדם : הם לא היו קשורים לאדמה ולא לחוקים המגבילים של הגילדות ; הם הבינו כיצד פועלת כלכלת הכסף ; והם היו מוכנים ליטול סיכונים . היהודים בגרמניה למשל , שבראשית המאה שילמו פחות מסים משכניהם הלא יהודים מחמת עוניים היחסי , שילמו ברבע האחרון של המאה יותר מסים לעומת שכניהם הלא יהודים . האימפריה הרוסית הדביקה באיחור את ההתפתחות הקפיטליסטית של אירופה המודרנית . בתוך תחום המושב , עד לשחרור הצמיתים בשנת , 1861 שימשו היהודים מתווכים בין הצמיתים לבין הצרכנים העירוניים , כשהיו מביאים את התוצרים החקלאיים של הצמיתים אל השוק ומוכרים להם עצמם מוצרים תעשייתיים . בכפרים שימשו היהודים ברובה של התקופה בעלי מסבאות והחזיקו במונופול של מכירת האלכוהול . מסחר זעיר ומלאכה היו העיסוק הרווח ביותר בין היהודים באימפריה הרוסית וגם בגליציה . רובם המכריע של היהודים מצאו פרנסתם בדוחק בשטח הכלכלי המוגבל של תחום המושב . נדרשה פעילותם של הבעל והאישה גם יחד כדי לקיים את המשפחה , שנותרה טרום–מודרנית במבנה הכלכלי . הגבלות ממשלתיות הוסיפו לקיפאון הכלכלי . אף כי יהודים עברו תהליך של עיור באותן שנים , ונעשו בערים רבות של תחום המושב למרכיב הדומיננטי , הם לא זכו לניידות הכלכלית שאפיינה את חייהם של היהודים במערב אירופה ובארצות הברית . רק אחוז זעיר של יהודי רוסיה , שזכו למה שאחד מן ההיסטוריונים כינה מדיניות של "אינטגרציה סלקטיבית , " הצליחו להגיע למעמד מיוחד , שכלל גם את הזכות לדור מחוץ לתחום המושב , כסוחרים מן המדרגה הראשונה או כבעלי מקצועות חופשיים . השינוי בעיסוקיהם הכלכליים של גברים יהודיים במערב והצלחתם הכלכלית הגדלה והולכת חוללו שינויים במשקי הבית ובמשפחות של היהודים . יהודים שראו בשילוב החלקי בחברה הסובבת ע ? ך , ושאפו להשיג מעמד בורגני , אימצו להם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help