sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:266

החברה היהודית באירופה פאולה היימן התקופה המודרנית הביאה עמה תמורות כלכליות , פוליטיות ואינטלקטואליות מרחיקות לכת , ששינו מעיקרן את אורחות החיים של היהודים באירופה , יחד עם אלה של תושביה האחרים . למטרתנו ניתן לראות באמצע המאה ה18– את ראשית המודרניזציה . עצם תהליכיה , ומועדיהם , השתנו בהתאם למקום הגיאוגרפי , לרמת העיור ולשיוך המעמדי והמגדרי . בכללה נעה המודרניזציה מהמערב למזרח ונשתרשה בערים יותר מאשר בכפרים , וצורת ההתנסות בה היתה שונה בגברים מזו שבנשים , ובפועלים מזו שבקרב חברי מעמדות הביניים . תהליכי המודרניזציה גם לא היו שווים באותו מקום . אפילו בגרמניה של שלהי המאה ה , 19– שבה החלה המודרנה לבצבץ יותר ממאה שנים קודם לכן , מעריכים כי 15 % -10 % של האוכלוסייה היהודית המשיכו לדבוק באדיקות במסורת בזמן שהרוב המכריע של היהודים זנחו את היהדות המסורתית למען צורות ליברליות יותר של פולחן דתי , או למען חילוניות גמורה . בפולין ובגליציה כמעט שליש , ואולי יותר , של יהודי המקום עדיין היו שומרי מסורת ערב מלחמת העולם השנייה , בזמן שיהודים חילוניים כבר יצרו ספרות מודרנית בעברית וביידיש והשתתפו בלהיטות בחיים התרבותיים והפוליטיים של החברה הסובבת אותם . ניסיונם של היהודים הורה כי המודרניות מבטיחה להם הזדמנויות להצלחה כלכלית ולהתקבלות בחברה הסובבת . האמנסיפציה , השגת שוויון הזכויות האזרחי , היתה אידיאל רב עוצמה , אף כי הושגה רק בהדרגה במדינות המערב , ורק אחרי מלחמת העולם הראשונה הגיעה למזרח אירופה . מבחינת היהודים פירושה של המודרניות היה שבר האוטוריטה הרבנית בתוך קיצוץ בסמכויות הקהילה הקורפורטיבית , דבר שהביא לבסוף לחילונם של רוב היהודים . במערב אירופה ובמרכזה ביטלו השלטונות בסוף המאה ה18– את ההיתר שניתן לשליטתה של ההלכה ביחסיהם של היהודים בינם לבין עצמם , והרפורמות ביהדות הביאו לצורות שונות של ביטוי דתי . המצב היה בולט אף יותר באמריקה הקולוניאלית ובארצות הברית , שבהן לא היו מעולם קהילות יהודיות קורפורטיביות והחלוקה לכיתות דתיות שונות נעשתה בסופו של דבר לדפוס השולט כמעט בכל יישובי היהודים שם . במזרח אירופה , לעומת זאת , השחיקה בסמכותה של ההלכה היתה הדרגתית יותר ומל ; וה בדרך כלל לא ברפורמה דתית כי אם בשקיעת עניינם של יהודים בפעילות דתית . אידיאולוגיות חילוניות , ובכללן הציונות והסוציאליזם היהודי , החלו להופיע בעשורים האחרונים של המאה ה19– וסיפקו בסיס להזדהות יהודית שאינה דתית . 1880-1780 שינוי חברתי מתחולל כאשר כמה כוחות שונים פועלים בצוותא ומחזקים זה את זה . הרבע האחרון של המאה ה18– היה תקופה שבה הצטרפו יחד רעיונות חדשים ואפשרויות כלכליות חדשות לכלל השלכות מרחיקות לכת על יהודי אירופה . יהודים מעטים במערב , בעיקר בארצות הגרמניות , ניצלו את ניסיונם בסחר ובכספים לצבירת הון רב . הם הכירו בכוחה המושך של החברה הגדולה יותר ( לפחות בקרב האליטות ) וגם בגישה החדשה כלפי יהודים שהוגי הנאורות החלו לפתח . בשורותיהם צמחה התמיכה בסדר חדש של ערכים ושל סטנדרטים הנוגעים בחיי היהודים ; העשירים הם שמימנו את הפרסומים ואת המוסדות שסייעו להפצתם של הרעיונות האלה . גישה חדשה זו נודעה בקרב היהודים בשם "השכלה . " פעיליה של ההשכלה טענו כי היהודים חייבים לסגל להם ידע חילוני ולהיות שותפים בחברה הסובבת . מבחינה סוציולוגית היתה קבוצת ההתייחסות שלהם המעמד העירוני המכובד , ולא האליטות הלמדניות של החברה היהודית המסורתית . מאז כתב הסובלנות של הקיסר ההאבסבורגי יוזף השני ( 1781 ) הם תמכו בתחיקה הממשלתית , שהרחיבה את זכויות היהודים , אבל גם דרשה מהם להתערות בתרבות הרוב , במונחים של שפה , חינוך והתנהגות ציבורית . תנועת ההשכלה היתה תנועה של אליטות , ולא תנועת המונים , אבל היא סיפקה הנהגה חלופית לקהילה היהודית וחזון חדש בנוגע לאופן שעל היהודים לראות את זהותם שלהם ואת יחסיהם עם שכניהם . מנהיגים קהילתיים חילוניים , שסמכותם נבעה מהצלחתם בחברה הכללית או מהישגיהם בהשגת רמה אישית גבוהה של תרבות חילונית , נעשו למנהיגים שהציבו אתגר לסמכותם המסורתית של הרבנים . ההשכלה החלה בגרמניה , אבל עצם הצלחתה הביאה עד העשור הראשון של המאה ה19– לאיבוד זהותה הייחודית . במזרח אירופה תנועת ההשכלה , ככל שהיו שורותיה אמורפיות , היתה בין שנות ה20– לשנות ה70– של המאה ה19– קול רב השפעה למען מודרניזציה . הספרים , המאמרים , כתבי העת ובתי הספר של המשכילים עמדו בחזית "מלחמת התרבות" בין המסורתיות למודרנה . ההבטחה לשוויון פוליטי מלא נתממשה באירופה באטיות . רק כארבעים אלף יהודי צרפת נעשו אזרחים מלאים בזמן הלהט השוויוני של השנים הראשונות למהפכה הצרפתית . במרכז אירופה הושג שוויון הזכויות הפוליטי רק בדילוגים . ליהודים ניתן באימפריה האוסטרו–הונגרית שוויון זכויות אזרחי בשנת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help