sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:264

הכבדות היו זרים לו . כך , למעשה , בהיותו מובדל מבחינה כלכלית מן הפרולטריון הכללי ועסוק בתעשייה הזעירה ובבתי המלאכה , הותש כוחו של בעל המלאכה היהודי ושל הרוכל הנע בשווקים והוא נעשה חסר ערך מבחינה פוליטית ולאומית . מציאות זו העגימה את שגרת חייהם של בעלי המלאכה ושל הסוחרים היהודיים . קשים מנשוא היו גם תנאי המגורים . משפחות רבות נאלצו להתגורר במרתפים צרים או בחדרים אפלוליים באחת הקומות התחתונות של בנייני מגורים בערים הגדולות . דירת המגורים היתה חדר קטן וטחוב ושימשה על פי רוב חדר מיטות , פינת אוכל , מקום מנוחה ובאין ברירה גם מקום משחק לילדים . רבים מהילדים הצעירים נאלצו לסייע בעול הפרנסה . שעות העבודה היומית היו רבות עד מאוד . הן השתרעו בחורף משמונה בבוקר עד חצות הלילה , ובקיץ משש בבוקר עד תשע בערב ולעתים יותר . שכונות המגורים היו מלוכלכות . שררו בהן דוחק , צפיפות , זוהמה וסירחון . מציאות זו מנעה מההורים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר ושיעור האנאלפביתים בחברה היהודית המזרח אירופית – בהשוואה לזה שבחברה היהודית שבמערבה – היה גבוה ביותר . התנאים הירודים שבהם חיו יהודי מזרח אירופה הביאו למחלות מידבקות שונות . הגרענת והשחפת היו מהנפוצות בהן . בבדיקה רפואית שנעשתה למהגרים יהודיים מזרח אירופיים במחנה המעבר באליס איילנד שליד ניו יורק , שער הכניסה לארצות הברית , הוברר שהם סובלים מחולשה גופנית ובריאות לקויה . רובם גם היו נמוכי קומה . גובהם הממוצע של היהודים המזרח אירופיים היה 162 . 1 ס"מ לגברים 152 . 1 ס"מ לנשים , מפשק הזרועות 169 . 1 ס"מ והיקף החזה 81 ס"מ . הם היו נמוכי קומה וצרי גוף מכל העמים באירופה . כמו כן התברר באותה בדיקה כי מערכת השרירים שלהם היתה בלתי מפותחת ורבים מהם היו אנמיים . לעוני הקשה של האוכלוסייה היהודית במזרח אירופה היו השלכות חברתיות – פשיעה גוברת והולכת . מלבד מעשי הנוכלות וגנבות הכיס הפשוטות והבלתי מתוחכמות לכאורה שהיו שכיחים בחברה היהודית , היה שיעור גבוה של נשים יהודיות אשר הידרדרו לזנות , ומספר לא מבוטל של יהודים שעסקו בסחר נשים . בעיר ורשה , למשל , בשנים , 1890-1872 היו כ 23 % – מהזונות ה'חוקיות' הרשומות בעירייה יהודיות . בלודז' בשנים 1904-1902 היו 34 % מהזונות המוכרות לרשויות יהודיות . שיעור היהודים הסרסורים וסוחרי הנשים היה גבוה עוד יותר . מנתונים רשמיים שפורסמו ברוסיה בשנת 1912 על השתייכותם הלאומית של הסרסורים עולה , שמבין 124 שנשפטו או נחשדו במסחר בנשים , 104 היו יהודים . בגליציה היה המצב אף גרוע יותר , מבין 39 סוחרי הנשים שנעצרו 38 היו יהודים . לשם השוואה , מספר היהודים שעסקו בסחר נשים בגרמניה היה קטן למדי . מתוך 182 שהואשמו , רק 19 היו יהודים , כ 10 % – בלבד , אף כי שיעור היהודים בקרב הסוחרים היה גבוה בהרבה משיעורם באוכלוסייה . למרות הנתונים הסטטיסטיים הלא מחמיאים על היקף הפשע והזנות בחברה היהודית , יש לציין שהרוב המוחלט של הציבור היהודי במזרח אירופה היו אנשים הגונים מן השורה . למרות חיי היומיום הקשים וההצלחה המועטה בהתמודדות עם המציאות הכלכלית החדשה , רובם לא נגררו לפשע . מעניינת העובדה שדווקא לאור המצב הכלכלי הקשה התחזק מעמדה של האישה היהודייה . תהליך התיעוש , שחולל תמורות ממשיות במבנה התעסוקתי של היהודים , הביא לשינוי גדול עוד יותר בקרב הנשים היהודיות , שרבות מהן נכנסו למעגל העבודה . הסטטיסטיקות הנוגעות לנשים עובדות בתחום המושב מצביעות על כך שלאישה היה תפקיד חשוב ביותר בכלכלת המשפחה . על פי מפקד האוכלוסין של שנת 21 % , 1897 מהנשים בנות 19-14 שבתחום המושב התפקדו כמועסקות . ואולם , מכיוון שהמפקד לא כלל נשים העובדות בבתי מלאכה קטנים ומשפחתיים ובעסקים זעירים אחרים , היה שיעורן ככל הנראה גבוה יותר והוא נאמד ב . 28 % – המציאות הכלכלית החדשה דחפה נשים יהודיות רבות יותר ויותר להיכנס למעגל העבודה . משפחות יהודיות רבות במזרח אירופה בסוף המאה ה19– ובתחילת המאה ה20– התבססו על זוג מפרנסים . נשים רבות עסקו במסחר , ניהלו עסקי עצים , מכרו תבואה , עזרו בניהול בתי מרזח ואכסניות והקימו דוכנים ארעיים בשוקי העיר כדי למכור את מרכולתן . אחרות השתלבו בתעשייה המתפתחת : טקסטיל , סיגריות , פרחים מלאכותיים . תעשיית הטבק בעיר גרודנו , למשל , היתה אחת התעשיות המפותחות והועסקו בה כאלף איש , רובם נשים וילדים . ואולם מבין כל מלאכות הנשים היתה תעשיית הבגדים הבולטת ביותר . בעשותן את מקום מגוריהן לבית מלאכה הצליחו נשים רבות לשלב בין המחויבות לבית וגידול הילדים לבין פרנסת המשפחה . הנחיצות הכלכלית הביאה את האישה לעמדה בעלת חשיבות בתא המשפחתי , שעמדה בסתירה לדימוי של ה"יידישע מאמע . " הרחיק לכת בקביעתו לגבי מעמד הנשים בחברה היהודית שלום אש , שבספרו על נהרות מנהאטן כתב : "הדאגה לצורכי המשפחה כולה פיתחה ביהודייה נוסף על מסירות ללאקץ גם אופי שולטני . " משום כך , טען , "היה בחיי המשפחה היהודיים משהו מן המשטר המטריארכלי . " עתיד לוט בערפל הריבוי הטבעי וריכוז היהודים בערים הביאו כאמור לתמורות במבנה התעסוקה המקצועי של היהודים ושינו את דמותו של

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help