sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:263

משרות ציבוריות , לחדור לתחום המקצועות החופשיים ואף לעסוק במסחר בינלאומי ובבנקאות . עם זאת , יש לציין , שבצמיחתה של הבורגנות היהודית החדשה אין כדי להעיד על מצבם של כלל היהודים בארצות האיסלאם . מרבית הקהילות היהודיות המשיכו לחיות בדוחק ומצבן הכלכלי לא השתפר , ולעתים אף הידרדר בעקבות ההתפתחות הקפיטליסטית שפגעה במקצועותיהם המסורתיים . מול הצלחתה של יהדות מערב אירופה להתאים את עצמה לתמורות הזמן , מצאה את עצמה יהדות מזרח אירופה באחת מתקופות השפל הקשות שלה . במערב אירופה השכיל הציבור היהודי , שהיו בו לכל היותר כמיליון וחצי נפש , לנצל כל אפשרות שנקרתה בדרכו . ואילו במזרח אירופה נאלצו 7 מיליוני יהודים בקירוב לא רק להתמודד עם מציאות של עוני ולהיאבק על מקורות קיום ופרנסה , אלא גם להתמודד עם אפליה ורדיפות . יתרה מזאת , בניגוד לקיבוץ היהודי המערב אירופי שהיה מפוזר – אם כי בכמות קטנה יחסית – בכמה מדינות במערב אירופה ובמרכזה , הרי רובו הגדול של העם היהודי במזרח אירופה התרכז בשטחה של רוסיה הצארית , מדינה עוינת ליהודים שעשתה ככל יכולתה להצר את צעדיהם . רוסיה הצארית הגבילה את תנועת היהודים והתירה להם להתיישב ב"תחום המושב" בלבד . האזור הזה של תחום המושב נתהווה בסוף המאה ה18– בעקבות חלוקת פולין . הוא הורחב ושונה בתחילת המאה ה19– ומסגרתו הסופית נתקבעה בשנת . 1835 על פי מפקד האוכלוסין שנערך מטעם הממשל הצארי בשנת 1897 נאמד מספר היהודים בתחום המושב ב 5 , 200 , 000– נפש מתוך אוכלוסייה כללית של יותר מ125– מיליון תושבים . כלומר , היהודים היו קצת פחות מ 4 % – מסך האוכלוסייה באימפריה כולה . ואולם כיוון שמקומות מושבם הוגבלו , היה מספרם היחסי בתחום המושב גבוה בהרבה ממספרם היחסי באוכלוסייה הכוללת , והוא עמד על כ . 11 . 6 % – אחרי התהליכים שהתרחשו במערב אירופה בראשית המאה ה , 19– פקדו בסופה תהליכים דומים את החברה הרוסית . בפרק זמן של ארבעים שנה בלבד ( 1900-1860 ) גדלה האוכלוסייה הרוסית מ67– מיליון איש ל126– מיליון , וערב מלחמת העולם הראשונה נאמד מספרה ב171– מיליון . האוכלוסייה היהודית גדלה בשיעורים ניכרים עוד יותר . בשנת 1800 היו באוכלוסייה היהודית בקיסרות הרוסית מיליון נפש בקירוב . לקראת סוף המאה גדל מספרם יותר מפי חמישה . החל בשנות ה70– של המאה ה19– עבר על רוסיה תהליך תיעוש מואץ והוא הביא לעקירתם של מאות אלפי איכרים ממקורות פרנסתם המסורתיים . תופעת העקירה השפיעה גם על היהודים ברוסיה . רבים החלו לנהור לערים הגדולות והמתועשות . עד מהרה הביאה ההגירה הפנימית למציאות קשה ביותר , משלא נמצאה עבודה לאלפי המובטלים בערים , ורבים מצאו את עצמם חיים בדוחק רב . מציאות זו של מאות אלפי עקורים ומובטלים הממתינים לאורך מסילות הברזל לרכבות שיביאו אותם לערים הגדולות , היתה גם מנת חלקה של האוכלוסייה היהודית . מדיניות הממשלה הצארית אשר הגבילה את ישיבתם של יהודים בכפרים וכמוה גם התהליכים הכלכליים הגלובליים שהתרחשו באירופה השפיעו על היהודים . הם הביאו לכך שבסוף המאה ה19– נעשו כ 80 % – מהיהודים ליושבי ערים . קצב הריבוי הטבעי שלהם בערים היה מדהים . בשנים 1914-1881 גדל מספר היהודים באודסה מ25– אלף איש לכ100– אלף בקירוב . האוכלוסייה היהודית של ורשה הוכפלה מ151– אלף בשנת 1890 ל300– אלף בשנת . 1910 מספר יהודי לודז' תפח בשישים שנה ב . 5 , 200 % – מ 3 , 000– איש בשנת 1860 ל156– אלף בשנת . 1920 שינוי המבנה התעסוקתי המעבר מהכפרים והעיירות אל הערים המתועשות גרר אחריו שינויים גדולים באורחות החיים ובמבנה התעסוקתי של היהודים . כ 70 % – מהם עסקו במסחר זעיר . דמות הרוכל הנודד מעיר לעיר ומציע את מרכולתו הפכה לתופעה שכיחה . התחרות עם אוכלוסיית האיכרים המרוששת על מקומות פרנסה רק החמירה את מצבם של היהודים ברוסיה , שבניגוד לאחיהם במערב , לא הצליחו למצוא את מקומם במציאות הכלכלית המתהווה . בתחרות בין הפועלים הלא יהודיים לבין הפועלים היהודיים , שהגיעו לעתים באותה רכבת לעיר , נקלטו הראשונים ביתר קלות בבתי החרושת הגדולים . היהודים נהדפו לאחור , וניסו לקיים את עצמם בדוחק בבתי מלאכה קטנים , צרים ואפלים . היו לכך השלכות חברתיות ופוליטיות הרות גורל . בשעה שרבבות איכרים רוסיים , אוקראיניים ופולניים תלושים מאדמתם נקלטו בתעשיית החרושת הגדולה והמתפתחת ויצרו מעמד פרולטרי חזק , מצאו עצמם היהודים מועסקים בסדנאות האפלות והדחוקות של מינסק , וילנה ויתר כרכי תחום המושב . הפרולטריון היהודי במזרח אירופה נעשה כבר מראשית קיומו לפרולטריון של מלאכה . לא נמצאו בשורותיו פועלים מקצועיים מאוגדים התופסים עמדות מרכזיות בתהליך הייצור הכלכלי . מעמדו של הפועל היהודי בשוק העבודה היה רופף ובלתי יציב . ריכוזו בסדנאות הקטנות , חוסר העבודה המאיים עליו ללא הרף והעדר כל תודעה סוציאליסטית מנעו ממנו את המאבק לשיפור מצבו הכלכלי . הוא נשאר מבודד מבחינה כלכלית והאינטרסים של הפרולטריון המאוגד בתעשיות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help