sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:261

השוואת מעמדם החוקי והמשפטי לזה של יתר חלקי האוכלוסייה האירופית העניקה ליהודים חופש תנועה בלתי מוגבל . בהדרגה החלו היהודים להתרכז בכרכים הגדולים של מערב אירופה כדוגמת ברלין , וינה , בודפשט , לונדון ופריז ולנצל עד תום את האפשרויות הכלכליות השונות שהיו חסומות בפניהם עד אותה העת . התעיירותם של היהודים היתה בשיעורים גבוהים יותר מהתעיירותה של האוכלוסייה הכללית . בגרמניה , למשל , ישבו בערים בשנת 1871 פחות מ 20 % – מיהודי גרמניה . בשנת 1910 כבר עלה שיעורם לכדי , 58 % וב1933– צמח ל . 67 % – לעומת זאת רק 5 % מכלל האוכלוסייה הגרמנית ישבו בשנת 1871 בערים הגדולות , ובשנת 27 % 1933 בלבד . בד בבד עם שיפור מצבם המשפטי פתחה לפני יהודי מערב אירופה הנסיקה התעשייתית של המאה ה19– הזדמנויות כלכליות חדשות ואותן הם היטיבו לנצל . העובדה שהם עסקו בתקופה הטרום–אמנסיפטורית במסחר והיו בעלי הון ראשוני , זימנה להם הזדמנויות כלכליות טובות מבכל זמן ועודדה ניעות חברתית שלא ידעו כמותה . בסוף המאה ה19– כבר היתה רוב רובה של האוכלוסייה היהודית המערב אירופית שקועה בתעשייה ובמסחר . אמנם העיסוק היהודי במסחר לא היה תופעה חדשה הראויה לציון מיוחד , אך בעקבות תהליך התיעוש ופתיחתם של שווקים חדשים התרחב היקפו לבלי הכר . גם דרכי התנהלותו השתנו מן הקצה אל הקצה . כך החל להיעלם , בתהליך הדרגתי , במערב אירופה , התגרן היהודי המחזר על הפתחים . במקומו צץ ועלה סוחר יהודי מודרני שהתאים את עצמו לתנאי השוק החדשים . התמורות הכלכליות האלה חוללו שינויים במבנה החברה היהודית במערב אירופה . הן היו מרחיקות לכת כי שוק העבודה עבר הסבה . בחברה היהודית הלכה והתגבשה שכבה רחבה למדי של בעלי הון , יזמים , סוחרים גדולים , בעלי חנויות ובעלי מקצועות חופשיים , שהיטיבה להתאים את עצמה למבנה המקצועי–התעשייתי של הזמן החדש . כך למשל נעשו תעשיות הטקסטיל , הביגוד והמזון , שהתפתחו עקב תהליך העיור ועקב הגידול הדמוגרפי , לתעשיות שהיו רובן בידיים יהודיות . כמעט שלושה רבעים מכלל המפרנסים ביהדות גרמניה , בתחום התעשייה , עסקו בענפי המזון וההלבשה . בייצור מלבושים מוכנים בגדלים סטנדרטיים , של הלבשה תחתונה ושל נעליים ופרוות , נעשו יהודים לשליטים כמעט יחידים . מלבד תעשיית הטקסטיל והביגוד תרמו היהודים את תרומתם גם לתעשיית העורות , הדפוס והחשמל . היזם היהודי אמיל רתנאו הקים בשנת 1887 את התאגיד הגדול של חברת החשמל הכללית . ( AEG ) מפעל ענק אחר בבעלות יהודית היה בית החרושת לייצור מכונות ונשק בבעלות לודוויג לווה . ( Loewe ) מבין כל ענפי המסחר שהחזיקו בהם היהודים היה מעמדם בעסקי הבנקאות איתן במיוחד . משנעשו הבנקים לגורם מרכזי בהתפתחות המערך הכלכלי בראשית המאה ה , 19– תפסו היהודים מקום נכבד בצמרת הבנקאות האירופית . בשנת 1882 היו 43 % מבעלי הבנקים ומוסדות האשראי בפרוסיה בבעלות יהודית . הידוע בין הבנקאים היהודיים היה בית רוטשילד , שהפך במרוצת המאה ה19– לשם נרדף לעוצמה פיננסית ללא מתחרים . ענפים של המשפחה התמקמו בכל מיני בירות באירופה ועסקיהם התפשטו לתחומים שונים כגון סלילת מסילות ברזל , נפט , מכרות ותעשייה כבדה . גם בתחום המקצועות החופשיים נחלו היהודים שבמערב אירופה הצלחה מרובה . הכניסה לאוניברסיטאות לאחר שנים של דיכוי והצרת צעדים הצטרפה למסורת ארוכת שנים הרואה בלימוד ערך עליון ואפשרה להם לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בהם . ואכן שיעור היהודים באוניברסיטאות ובמקצועות החופשיים היה גבוה במידה ניכרת משיעורם באוכלוסייה הכללית . בגרמניה , לדוגמה , היה מספר היהודים 1 % בלבד מכלל האוכלוסייה , אך במקצועות החופשיים היה שיעורם גדול פי שבעה . מכיוון שבארצות שונות במערב אירופה המשיך השירות הממשלתי , למרות האמנסיפציה , להיות סגור בפני היהודים , לא היה להם מנוס אלא להיות לרופאים , עורכי דין , משפטנים ועיתונאים עצמאיים . העובדה שיהודים החזיקו במשרות כה בולטות מבחינה פוליטית וציבורית הביאה להתגבשות שכבה רחבה של אינטליגנציה יהודית . לשכבה הזאת היתה השפעה רבה בחיי הרוח ובדעת הקהל – בעיקר בעיתונות . בצרפת תרמו היהודים תרומה רבה לביסוס העיתונות העממית . בגרמניה ובאנגליה יסדו היהודים את סוכנויות הידיעות וולף ורויטרס . השתלבותם המוצלחת במציאות הכלכלית החדשה הפכה את יהודי מערב אירופה לקהילה עשירה , מבוססת ומעורה בחברה . המהירות שבה השתלבו היהודים כנושאי משרות בכירות בכלכלה , בתרבות ואף בפוליטיקה יצרה לא אחת קרע בין העולם החדש שבו ניסו להשתלב לבין העולם הישן שממנו יצאו . עם זאת יש לציין שהרוב הגדול של הציבור היהודי במערב אירופה ובמרכזה נשאר נאמן למוצאו ברמות הזדהות כלשהן . אמנם היו שבחרו להתבולל ולנתק כל קשר עם יהדותם , אך רבים , כמו משפחת הרצל , דרייפוס , צווייג ( ועוד רבות אחרות , ( אף על פי שהגיעו לרמת התערות גבוהה ביותר בחברה הסובבת והיו על סף התבוללות , מעולם – גם אם היו קרובים לכך – לא חצו את הקווים ולא איבדו את זהותם הבסיסית . שינוי חיי היומיום השתלבותם הכלכלית והחברתית של היהודים בחברה האירופית שינתה לבלי הכר גם את חיי היומיום ותרבות הפנאי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help