sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:257

לעבד את אדמות האיכרים , אלא דווקא בעלי מלאכה ורוכלים שלא מצאו עבודה בערים הגדולות וניסו את מזלם במושבות . בשני מובנים נבדלה ההגירה לארץ–ישראל מההגירה לאמריקה . האחד , רבע מהנכנסים לארץ–ישראל היו אוכלוסייה מבוגרת מעל גיל 50 בעוד שרק 6 % השתייכו לקבוצת הגיל הזאת מהנכנסים לארצות הברית . האחר , שיעור העוזבים את הארץ . את ארצות הברית עזבו בשנות ההגירה הראשונות כ 20 % – מהמהגרים ובשנים המאוחרות כ 5 % – בלבד . שיעור עולי " העלייה הראשונה " שעזבו את ארץ–ישראל בראשית המאה ה20– היה עצום ונאמד ב . 80 % -75 % – בשנים 1914-1912 פחתה כמות העוזבים ועמדה על 50 % בלבד . ניתוח פרופיל העוזבים מלמד כי החלוצים שבאו לארץ–ישראל מתוך אידיאולוגיה ואמונה בחזון הציוני הם שמיהרו לעזוב אותה . האידיאולוגיה שהביאה אותם היא שהוציאה אותם . השבר שנוצר בעקבות המפגש הראשוני עם הארץ יצר ברבים מהם ספק בדבר יכולתם לעמוד באתגר שהציבו לעצמם . הם עזבו בתחושת כישלון , אך אולי גם בהקלה בשל החזרה לחיים " נורמליים . " ציפיותיהם של המהגרים שהאידיאולוגיה לא היתה הגורם המרכזי בשיקוליהם אם לבוא לארץ , לא היו גבוהות . הם לא ביקשו לברוא דמות של יהודי חדש , כי אם לשפר את מצבם הכלכלי . ולפיכך מי שמצא עבודה לא מצא לנכון לטלטל את משפחתו מחדש והשתקע בארץ . סיפור עקירתן של מאות אלפי משפחות יהודיות מהשליש האחרון של המאה ה19– ועד פרוץ מלחמת העולם הראשונה היה אחת הסוגיות הבוערות שהעסיקו את העולם היהודי באותה תקופה . שתי שאלות מרכזיות זכו לתשומת לב ציבורית ולדיון רחב ומעמיק : האחת , האם להגר אל אחת הארצות הרחוקות שמעבר לים או להישאר ולחיות בארץ המוצא למרות הקשיים הכרוכים בכך . האחרת היתה לא פחות מסובכת : לאן כדאי להגר ? ניתן לומר בלי שמץ של הגזמה , שכמעט לא היה אדם בחברה היהודית המזרח אירופית של סוף המאה ה19– וראשית המאה ה20– שלא התחבט בדרך זו או אחרת באחת משתי הדילמות . הכרעתם ההיסטורית של מאות אלפי יהודים לנטוש את ארצות מוצאם ולהגר חוללה בפרק זמן של ארבעה עשורים בלבד את אחת המהפכות החשובות והשקטות בחיי העם היהודי . היא היתה חשובה , כי תוצאות ההחלטה ההיסטורית להגר הביאו לשינוי יסודי וקיצוני בכל אורחות חייו של העם היהודי . היא היתה שקטה כי מחוללה היה היהודי המזרח אירופי המסורתי ' מן השורה , ' שבהחלטתו האישית הסובייקטיבית שינה את גורל העם היהודי כולו . זאת ועוד , שלא כדרך המהפכות ה " קלאסיות " רוויות הדם שהפילו חללים רבים בדרכן והונהגו בידי מנהיגים שסחפו אחריהם המונים , הונהגה המהפכה השקטה הזו בידי המהגר היחיד שעמד במרכזה של הנדידה היהודית הגדולה , והוא שחולל בסופו של דבר את השינוי ההיסטורי . מלחמת העולם הראשונה שפרצה בקיץ 1914 קטעה באופן דרמתי את ההגירה אל הארצות שמעבר לים . ההגירה לארצות הברית אמנם לא פסקה לחלוטין בשנות המלחמה , אך קטנה במידה ניכרת . במהלך ארבע שנות מלחמת העולם הגיעו לארצות הברית 62 , 000 מהגרים יהודיים . מתום המלחמה התחדש זרם ההגירה . בשנת 1921 לבדה נכנסו לנמל ניו יורק כ 120 , 000– יהודים . ואולם מיד לאחר מכן הסתמנה אצל שלטונות ארצות הברית ובכמה מארצות אירופה המערבית מגמה לצמצם את ממדי ההגירה . בארצות הברית נקבעו בשנים 1921 ו1924– חוקי הגבלה , שנתבססו על מכסות "לאומיות , " כלומר מכסה שונה לכל אחת מהארצות שמהן הגיעו המהגרים , שהפלתה לרעה את הארצות העיקריות שמהן באו היהודים והפחיתה במידה ניכרת את מספר הרשאים להיכנס . חלקה של ארץ–ישראל עולה בשלב הזה החל לעלות חלקה של ארץ–ישראל כארץ הקולטת הגירה המונית . גורמי הדחיפה בארצות המוצא של היהודים התעצמו והחריפו בשנות ה20– וה . 30– בשלהי מלחמת העולם הראשונה ובמהלך מלחמת האזרחים שפרצה ברוסיה בין ה"לבנים" ל"אדומים , " נרצחו באוקראינה על פי ההערכה למעלה ממאה אלף יהודים . בפולין נקטה ממשלתו של ולדיסלב גראבסקי בשנים 1925-1924 צעדים קיצוניים לבלימת האינפלציה . אחד האמצעים האלה היה העלאה ניכרת במסים שהוטלו על מעמד הסוחרים , שרבים מהם היו יהודים . הסוחרים היהודיים שחששו מפני חורבן כלכלי החלו לראות בארץישראל מפלט אפשרי ורבים מהם היגרו אז לארץ . בשנות ה30– החל לרחף באירופה צלו של היטלר , האנטישמיות גברה ורדיפת יהודים נעשתה שגרה . אף שבמשך כל השנים האלה לא פסקה עלייתם של חלוצים שביקשו להתיישב בקיבוצים ובמושבים , הרי הגידול הניכר במספר היהודים שהגיעו לארץישראל ניזון בשנים ההן , הרבה יותר מאשר מתרומתה של ההסברה הציונית , מן הדחף שנדחפו יהודים באירופה לברוח ממנה ולהציל את נפשם . אף כי ארץ–ישראל היתה לרבים מהמהגרים של שנות ה20– וה30– מעין ברירת מחדל , שינתה ההגירה אליה את דמותו של היישוב היהודי בארץ לבלי הכר . בתום מלחמת העולם הראשונה מנה היישוב היהודי כ 60 , 000– איש בלבד . בשנת 1929 הגיע מספר היהודים לכ , 180 , 000– ובשנת 1939 היו ביישוב כמעט חצי מיליון . אוכלוסיית המהגרים זאת היא שהצמיחה מתוכה ויצרה בסופו של דבר את התשתית הדמוגרפית והכלכלית של היישוב , שעל בסיסה צמחה שכבת ההנהגה . בארץ התרחש תהליך שלא היה כמוהו בארצות אחרות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help