sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:256

משום כך נראתה לרבים ההגירה לארץ–ישראל כייחודית ויוצאת דופן . בין השאר תרמה לכך גם העובדה שההבדל במספר הבאים לארץ לעומת מספר הבאים ליתר ארצות הים ובייחוד לארצות הברית היה כה בולט , עד שרבים הניחו כמעט א–פריורי כי ההגירה לארץ–ישראל היא כולה אידיאולוגית במאפייניה ולא הגירה המ ; נעת במניעים המאפיינים הגירה באופן כללי . צריך אמנם להכיר בעובדה שמספר החלוצים האידיאליסטים בין היהודים שהיגרו לארץ–ישראל היה גבוה ממספרם בכל ארץ הגירה אחרת . עם זאת יש לציין כי שיעורם מכלל אוכלוסיית המהגרים נאמד ב 4 % – בלבד . בתקופת העלייה השנייה , למשל , בשנים , 1914-1904 הגיע מספר החלוצים ל – 1 , 500– מתוך . 35 , 000 וראוי לציין גם שלא כל היהודים שהגיעו לארץ בחרו מרצונם לעלות לארץ–ישראל הענייה במקום לצאת לאמריקה . ניתן לומר כי רוב המהגרים לארץ–ישראל עשו זאת מנימוקים שונים ומגוונים , שלא כולם אידיאולוגיים , ורבים מהם לא היו שונים משל אלה שהגיעו לארצות הברית ולארצות הגירה אחרות . בשנים , 1914-1881 שנות "העלייה הראשונה" ו"העלייה השנייה , " הגיעו לארץ–ישראל כ 60 , 000– יהודים . בדומה להגירה לארצות הברית ולארגנטינה , גם המעבר לארץ–ישראל היה של משפחות שבאו לשם השתקעות – אף כי תחילה היה מגיע ראש המשפחה בגפו , בוחן את תנאי הארץ ואת סיכויי הצלחתו בה , ורק לאחר שהסתדר היה מביא את אשתו וילדיו . הרכב הגילים של יהודים שנכנסו לארץ–ישראל עד מלחמת העולם הראשונה היה במובנים מסוימים דומה להרכב הגילים של מהגרים יהודיים שהגיעו לארצות הברית . רבע מהנכנסים היו ילדים עד גיל , 14 כשיעורם בקרב הנכנסים לארצות הברית . מחצית הנכנסים לארץ–ישראל השתייכו לקבוצת הגיל 50-15 המורכבת בעיקרה מסוחרים זעירים ומבעלי מלאכה . הקבוצה הזאת – בדומה למהגרים שהגיעו לארצות הברית ולארגנטינה – בחרה להתיישב בעיקרה בערים הגדולות : יפו , ירושלים , חברון , ומעטים הגיעו גם לחיפה . עם זאת מספר הבאים לארץ שיצאו להתיישב במושבות בתקופת העלייה השנייה היה גבוה והגיע ל 16 % – מכללם . רבים מהם לא היו חלוצים שביקשו בוקרים יהודים בארגנטינה בשנות ה20- של המאה ה . 20- הברון הירש שם לו למטרה להעביר מאות אלפי יהודים מרוסיה לארגנטינה ולהפוך אותם שם לחקלאים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help