sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:255

אוהיו . המהגרים היהודיים לעומת זאת התיישבו בערי החוף המזרחי והשתלבו בתעשיית הלבוש . המבנה המקצועי שלהם תאם לדרישות השוק האמריקני ככפפה ליד . מכיוון שהיסוד החקלאי של המהגרים היהודיים היה קטן מאוד ומרביתם היו יושבי ערים ובעלי מלאכה , הצליחו היהודים להשתלב בג'ונגל האורבני הניו יורקי ביתר קלות ולטפס במעלה ההייררכיה החברתית . יחד עם מיליוני המהגרים היהודיים קשי היום שהגיעו לארצות הברית באה גם קבוצה קטנה ובלתי מייצגת של צעירים אידיאליסטיים שאמריקה היתה בשבילם מעין מעבדת ניסוי חברתית . הידועה מבין הקבוצות שראו באמריקה כר נוח להבראת החברה היהודית ולהפיכתה לעם עובד אדמה היתה אגודת 'עם עולם . ' בראשית שנות ה80– של המאה ה19– החלו חבריה וקבוצות שהושפעו ממנה להקים מושבות חקלאיות בלואיזיאנה , דאקוטה הדרומית , אורגון ומישיגן . המושבות האלה לא החזיקו מעמד זמן רב והתפרקו עד מהרה . הסיבות להתפרקותן היו נעוצות באכזבה ובמרירות שהצטברו בלב המייסדים . המריבות הפנימיות והשעמום חיסלו בהדרגה את הלהט האידיאולוגי . יוזמה ארגונית אחרת ליישוב יהודים על אדמת ארצות הברית היתה 'תוכנית גאלווסטון . ' התוכנית הזאת היתה תוצר של מפגש אינטרסים בין ישראל זנגוויל – נשיא ההסתדרות הטריטוריאליסטית היהודית ( יט"א ) – ( ר' ערך טריטוריאליזם במדור תנועות לאומיות וחברתיות ) והבנקאי היהודי יעקב שיף , שהוטרד מהריכוז הגדול של המהגרים היהודיים בניו יורק , והעניין עורר בו דאגה רבה . 'תוכנית גאלווסטון' ביקשה להטות את ההגירה היהודית מהערים הצפופות במזרח ארצות הברית ( ניו יורק , פילדלפיה ובוסטון ) שהיצע העבודה בהן נמוך , ולהפנות אותה למקומות שהביקוש לידיים עובדות בהם גבוה . במהלך השנים 1914-1907 נשלחו באמצעות ההסתדרות הטריטוריאליסטית כ 10 , 000– מהגרים לנמל גאלווסטון בטקסס . עם זאת יש לציין כי המהגרים שלקחו חלק בתוכנית גאלווסטון – בדומה לחברי 'עם עולם' – היו מיעוט קטן ומבוטל בזרם הגדול של המהגרים היהודיים שהגיע לאמריקה , שלא באמצעות ארגון מכוון . ארץ יעד נוספת שהגיעו המהגרים אליה במספרים גבוהים יחסית היתה הרפובליקה הארגנטינאית . ההגירה לארץ זו נבדלה מההגירה לארצות הברית בשני היבטים מרכזיים : האחד – תהליך ההגירה היה מונע מראשיתו על ידי ארגונים יהודיים בינלאומיים ; ההיבט האחר היה רבגוניות ארצות המוצא . חוץ מהמהגרים המזרח אירופיים שהגיעו לארגנטינה היתה גם הגירה של יהודים מסוריה ( בעיקר ממחוזות חלב ודמשק , ( תורכיה , מרוקו ומדינות הבלקאן . הגירתם של יהודים לארגנטינה התאפשרה בעקבות שני תהליכים בלתי תלויים שהתרחשו בשני קצווי כדור הארץ . בשנת 1881 השלימה הממשלה הפדרלית הארגנטינאית את כיבוש שטחי האינדיאנים . בתום מסע הכיבוש עברו לרשות הממשלה שטחים נרחבים ששינו לבלי הכר את דמותה ומבנה של המדינה הענקית . אכלוס הטריטוריות החדשות והשוממות היה למטרה מרכזית של הממשל הארגנטינאי . הצורך הדחוף בעובדים ובמתיישבים הביא להקמת מחלקת הגירה שתפקידיה היו לנהל באירופה תעמולה למען הגירה לארגנטינה ולדאוג ליבוא מהגרים ולסיוע בקליטתם . ובין יהודי מזרח אירופה התרחש , כאמור לעיל , תהליך שהאיץ את ההגירה אל הארצות שמעבר לים . שני התהליכים האלה של "היצע וביקוש , " שהתרחשו במקרה בזמן אחד במקומות שונים , העלו בפילנתרופ היהודי הברון מוריס דה הירש את רעיון יישובם של יהודי מזרח אירופה בארגנטינה , שבה , הוא העריך , טמון הפוטנציאל הגדול ביותר לעם היהודי . " החברה להתיישבות יהודית" לשם מימוש רעיונו ייסד הירש באוגוסט 1891 את "החברה להתיישבות יהודית" ( יק"א , ( שאחת ממטרותיה המרכזיות היתה הוצאתם של מאות אלפי יהודים מרוסיה והפיכתם לחקלאים . הדבר היה אמור להוכיח לעולם כי היהודים הם עם פרודוקטיבי . ההון שהשקיע הברון הירש במאמציו האלה היה רב . הוא קנה אדמות במיליוני ליש"ט , הקים מושבות , בנה בתי ספר ותשתיות ושכר פקידים שילמדו את המתיישבים היהודיים כיצד לעבד את האדמה . 'אם המושבות' בארגנטינה היתה מוזסוויל ( כפר משה , ( שנוסדה בכספו של הברון הירש בשנת . 1890 אחריה נוסדו המושבות מאוריסיו , ( 1891 ) קלרה ( 1892 ) סן אנטוניו ( 1892 ) ורבות אחרות . בראשית המאה ה20– הגיע מספר החקלאים היהודיים בארגנטינה ל 7 , 000– נפש , שעיבדו מאות אלפי דונמים באזור אנטרה ריוס שבפמפה הלחה . מפעל ההתיישבות החקלאית של הברון הירש לא היה סיפור הצלחה גדול , אך הוא גרם לכך שבדרום אמריקה בכלל ובארגנטינה בפרט התיישבו יהודים במספרים גדלים והולכים . מראשית המאה ה20– ועד פרוץ מלחמת העולם הראשונה היגרו לארגנטינה כ 85 , 000– מהגרים יהודיים ורובם המכריע התרכזו בבואנוס איירס . הקיבוץ היהודי הזה , שנוצר רק בזכות יוזמת ההתיישבות של הברון הירש , היה הבסיס לקליטה של יותר מ 120 , 000– יהודים במהלך שנות ה20– וה . 30– בין כל ארצות היעד שאליהן הגיעו המהגרים היהודיים בתקופת ההגירה הגדולה היתה ארץ–ישראל היחידה שההגירה אליה נתפסה בתודעה היהודית כעלייה מטעמים אידיאולוגיים .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help