sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:252

נדרש רק להוכיח כי מצב בריאותו תקין וכי יש בידו כרטיס הפלגה באונייה וסכום כסף מינימלי שאותו היה צריך להציג לפקיד ההגירה המקומי . השילוב הנדיר הזה בין מיליוני המהגרים המבקשים לצאת מארצות מוצאם לבין פוטנציאל תחבורה המנייד אותם לקצה העולם , לבין ארצות רחוקות המעונינות לקלוט את המהגרים , לא חזר עוד על עצמו בהיסטוריה המודרנית . את חלון ההזדמנויות הזה שבין שנת 1870 לשנת 1914 ניצלו היהודים עד תום . מלבד הסיבות האלה , שהשפיעו יותר מכול על ההגירה היהודית , היה משקל גם לפרעות , לרדיפות השלטון , למלחמת רוסיה-יפן ולמהפכת . 1905 יחד עם זאת אין לראות באלה יותר מגורמים מאיצים ומזרזים את תהליך ההגירה . הניסיון לבחון את דפוסי ההגירה ב"תחום המושב" – האזור שממנו יצאה מרבית ההגירה היהודית – מלמד כי השיעור הגבוה ביותר של ההגירה היהודית היה מצפון–מערב לתחום המושב , אזור שכמעט לא היו בו פוגרומים אך המצוקה הכלכלית בו היתה קשה ביותר בהשוואה לאזורים אחרים . לעומת זאת , בדרום תחום המושב היה שיעור ההגירה נמוך ביותר , אף שהיה זה אזור מוכה פוגרומים . יתר על כן , בגליציה ( שבתחום הקיסרות האוסטרית ) לא היו פוגרומים , וליהודים שם היה שוויון זכויות מלא . כל המקצועות – אפילו הפקידות הממשלתית – היו פתוחים לפניהם . ולמרות זאת שיעור היהודים שהיגרו משם היה גבוה משיעורם באוכלוסייה . בשנים 1910-1901 היו יהודי גליציה 11 % מכלל האוכלוסייה , ואילו שיעור ההגירה היהודית מכלל ההגירה מגליציה נאמד ב . 18 % – בהגירה היהודית יש אפוא לראות חלק בלתי נפרד מגל ההגירה ההמוני באותה תקופה , אך היו לה בכל זאת כמה קווי אופי וסימני היכר מובהקים . ראשית , שיעור המהגרים מבין היהודים היה גבוה גם ביחס לשיעורם באוכלוסייה וגם ביחס לשיעור המהגרים באוכלוסייה הכללית . מבין כ60– מיליון המהגרים שהיגרו מאירופה בשנים 4 , 1946-1840 מיליונים היו יהודים . יותר מ 6 % – מכלל ההגירה הכללית . לעומת זאת שיעור היהודים באוכלוסייה הכללית היה . 2 % -1 . 5 % בראשית המאה ה20– היה שיעור המהגרים היהודיים גבוה עוד יותר . באוכלוסיית היהודים היו באותה תקופה כ 10 . 5– מיליון נפש ברחבי העולם . בשנים 1925-1900 היגרו חמישית ממספרם באירופה ( 20 . 6 % ) אל ארצות יעד שונות . לעומת זאת , שיעור ההגירה האיטלקית , שהיתה מהגבוהות באותה העת , נאמד רק בכ 11 . 3 % – מאוכלוסייה של 32 מיליון איטלקים . האופי המשפחתי של ההגירה היהודית היה סימן היכר נוסף . בקרב המהגרים מעמי אירופה היגר בדרך כלל ראש המשפחה בגפו , ולאחר שחסך די כסף חזר לארץ המוצא או הביא את בני משפחתו לארץ ההגירה . הגירת היהודים היתה בעלת אופי משפחתי שונה . לרוב הגיע המהגר היהודי מלכתחילה עם אשתו וילדיו , ואם היגר לבדו , הצטרפו אליו אשתו וילדיו זמן קצר לאחר מכן . מכאן השיעור הגבוה של אוכלוסיית נשים וילדים בהגירה היהודית . השיעור הממוצע של הנשים בהגירה היהודית הגיע ל , 44 % – ושל ילדים בני פחות מ14– ל . 25 % – לשם השוואה : שיעור הנשים האיטלקיות שהיגרו לארצות הברית נאמד ב 23 % – בלבד , ובקרב הפולניות והליטאיות הוא היה כ . 33 % – שיעור הילדים הממוצע בקרב המהגרים הלא יהודים לארצות הברית נאמד ב 9 % – בלבד . הנתונים האלה מוכיחים כי ההגירה היהודית – בניגוד לכללית – היתה לצמיתות , מתוך כוונה להשתקע בארץ החדשה . קו אופייני שלישי בקרב היהודים היה האחוז הקטן של השבים לארץ המוצא , שהיה נמוך במידה ניכרת מזה שבבני עמים אחרים . בשנים 1924-1908 חזרו מארצות הברית לארץ המוצא 33 . 6 % בממוצע מכלל הנכנסים , ומקרב היהודים – בתקופת גל ההגירה הרביעי ( של ראשית המאה ה 5 . 2 % – ( 20– בלבד . הסיבה להבדל הענקי נעוצה בעצם הדבר שהמהגרים היהודיים , בניגוד לאחרים , השתייכו לעם ללא מודעת פרסום משנת 1913 של חברת האוניות המבורג-אמריקה – הגירתם של מיליונים מאירופה לאמריקה נעשתה לעסק כלכלי מצליח שהכניס בכל שנה הון עתק למדינות שדרכן עברו מהגרים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help