sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:251

את עצמה בפרק זמן של פחות מחמישים שנה ובשנת 1845 מנתה יותר מ8– מיליוני נפש . הרעב הכבד שנוצר באי במחצית השנייה של המאה ה19– הביא להגירת המוני אירים אל ארצות הברית . ברוסיה הצארית גדלה האוכלוסייה מ67– מיליון איש באמצע המאה ה19– ל171– מיליון ערב מלחמת העולם הראשונה . האוכלוסייה היהודית בעולם צמחה בשיעורים ניכרים עוד יותר . מ 2 . 5– מיליונים יהודים בראשית המאה ה19– הגיע מספרם ערב מלחמת העולם השנייה עד ליותר מ15– מיליון איש . הגידול הזה , של פי שישה ויותר , השפיע השפעה כבירה על כל תחומי החיים היהודיים . ברוסיה עצמה גדל מספר היהודים פי חמישה . ממיליון נפש בשנת 1800 ליותר מ5– מיליונים בראשית המאה ה . 20– יהדות גליציה גדלה גם היא בשיעורים ניכרים , מ 250 , 000– נפש לערך בראשית המאה ה19– לכ 870 , 000– בשנת . 1910 הריבוי הטבעי יצר עודפי אוכלוסין שלא יכלו להיקלט במערך הכלכלי בארצות מושבם ואילץ את ההמונים לעזוב ולחפש מקורות קיום בארצות אחרות . העוני הכבד שהיתה שרויה בו החברה היהודית היה גורם נוסף שהביא להגירה היהודית הגדולה . אך עם זאת יש לציין ולומר שלא היה בעוני בלבד כדי להביא לתהליך ההגירה המונית של 2 . 5 מיליונים יהודים . יהודי מזרח אירופה סבלו במשך כל המאה ה19– גם מאפליה . אבל מעניין , שחרף המצב הקשה והבלתי נסבל במזרח , החלה ההגירה היהודית בראשית המאה ה – 19– כמו ההגירה הכללית – דווקא במערב אירופה ובמרכזה , אזורים שהחלו לעבור תהליך מואץ של מודרניזציה ועיור . השימוש במכונות ובשיטות ייצור בהמון הביא לעקירתם של אנשים רבים ממקורות פרנסתם המסורתיים והיה למעשה הגורם העיקרי להגירה אל המדינות שמעבר לים . תחילה החלה הגירה פנימית מהכפר אל העיר , וכשלא נמצאה עבודה בערים החל שלב המעבר אל הארצות שמעבר לים . תהליך דומה התרחש גם בחברה היהודית . במזרח אירופה החל תהליך התיעוש רק בראשית שנות ה70– של המאה ה19– ומכאן גם ה"פיגור" בהגירה בהשוואה למערב אירופה . למקורות הפרנסה המובהקים של היהודים – הרוכלות והמלאכה – לא נמצא דורש בערים . התעשייה העירונית המתפתחת לא היתה יכולה לקלוט לתוכה את אלפי מבקשי העבודה החדשים . רבים מצאו את עצמם חיים בדוחק ובעוני . משאפסה כל תקווה , החלה הנדידה היהודית ההמונית . מניע נוסף ובעל חשיבות רבה להגירה ההמונית – ובכללה גם היהודית – היה השיפור הניכר באמצעי התחבורה ההמוניים . במהלך המאה ה19– החלו לסלול בקצב הולך וגובר מסילות ברזל שחיברו עיירות קטנות ונידחות לערים הגדולות . תשתית מסילות הברזל החדשה , שדמתה לרשת קורי עכביש שנטוותה על פני יבשת אירופה , חיברה לא רק בין ערים אלא גם בין מדינות . בזכות השינוי הזה יכלו המהגרים להגיע לנמלי המוצא ללא קושי ובמהירות רבה . התפתחות טכנולוגית נוספת היתה המעבר ההדרגתי מאוניות מפרש לאוניות קיטור . עד אמצע המאה ה19– חצו המהגרים את האוקיינוס באוניות מפרש . ההפלגה הזאת , שנמשכה כארבעים יום , היתה מסוכנת ובמהלכה היו נתונים המהגרים לא מעט לחסדי מזג האוויר . מהמחצית השנייה של המאה ה19– החלו להיבנות אוניות קיטור שגרמו למהפכה של ממש בתחום התחבורה הימית . מעתה יכלו המהגרים לחצות את האוקיינוס בבטחה בפרק זמן של כ12– יום . החלפת אוניות המפרש באוניות קיטור הביאה לחיסכון של 70 % בזמן ההפלגה . התחרות בין חברות הספנות על לב המהגרים הביאה לבניית אוניות גדולות , מהירות ומשופרות יותר , וגם להורדת מחירים ניכרת . עלות המסע נעשתה שווה לכל נפש . ה ' טיטאניק ' היא הדוגמה הידועה ביותר לאונייה שגילמה את שיא ה 6 דמה בתחום התחבורה הימית . האונייה הזאת הובילה במחלקה הראשונה , במסע הבכורה שלה ב1912– שהסתיים באסון טביעה נורא , עשירים ושועי עולם , אבל גם מאות מהגרים צפופים ודחוקים במחלקה השלישית , שרובם טבעו . הפוטנציאל הכלכלי בהגירה חצייתם של מיליונים מבני אירופה את האוקיינוס נעשתה לעסק כלכלי מצליח שהכניס בכל שנה הון עתק למדינות שעסקו בשילוח המהגרים . המדינה הראשונה שהבינה את הפוטנציאל הכלכלי הגלום בהגירת ההמונים היתה גרמניה . בשנים 1934 -1850 היגרו דרך נמל המבורג לארצות שמעבר לים מיליונים רבים של נוסעים , רובם לארצות הברית של אמריקה . חברת הספנות , Hamburg American Line שבבעלות איל הספנות הגרמני היהודי אלברט באלין , היתה אחת הראשונות שפתחו קווי תחבורה סדירים וטיפלה בכל הסדרי הנסיעה של המהגרים . אם נכפיל את מספר המהגרים שהפליגו מנמל המבורג במחיר כרטיס ההפלגה שעלותו בשנת 1910 היתה 150 מארק , נמצא כי ב84– שנות ההגירה נכנסו לקופת המדינה הגרמנית 750 מיליון מארק . והסכום הזה אינו כולל את ההוצאות שהוציאו המהגרים בדרך , לכרטיסי רכבת , חציית גבולות , אכסניות , אוכל וההוצאות שהוציאו בתקופת ההמתנה בנמל עד ליציאת האונייה . ואולם כל הגורמים האלה שחברו יחדיו לא יכלו להביא להגירת המונים לולא היה מי שמוכן לקלוט את מיליוני המהגרים . עד מלחמת העולם הראשונה לא ערמו ארצות היעד קשיים מיוחדים על המהגרים ושעריהן היו פתוחים לפניהם . בניגוד לימינו , שהמהגר נדרש לדרכון ולאשרת כניסה לארץ היעד , לא היה באותה התקופה צורך במסמכים האלה . המהגר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help