sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:248

בין–קהילתיים שהתקיימו בעידן הטרום–מודרני . המוני המהגרים היהודים ממזרח אירופה יצרו באמצעות המפלגות הפוליטיות הרדיקליות רשת הזדהות בינלאומית , שהיתה חלק בלתי–נפרד מן התנועה הלאומית המודרנית . כך הפכו סניפי ה"בונד" באנגליה , צרפת וארצות הברית , ובשאר מוקדי הגירה גדולים , סניפים של ישות אתנית–תרבותית–לשונית אחת ; כמותם היו סניפי מפלגת "פועלי ציון . " אפילו הקומוניסטים היהודים , שחלקם היו חברי מפלגות ציוניות לשעבר , או שהיו יוצאי ה"בונד , " היוו חלק מאותה רשת חברתית בינלאומית . לעתים עמדה ההזדהות החברתית בסתירה לרעיונות המוצהרים של המפלגה הרדיקלית , בשל היותה גורם ששימר זהות ייחודית של החברים היהודים , שעה שייחוד כזה הוקע ונשלל מבחינה אידיאולוגית . ההתארגנות המפלגתית הפכה בראשית המאה ה20– לעניין מרכזי כל כך בחברה היהודית , עד שגם בחוגי האורתודוקסיה הועתק המודל הארגוני החדש . בשנת 1912 קמה "אגודת ישראל , " מפלגה פוליטית חרדית , שאימצה את דפוס הארגון הפוליטי–חברתי המודרני אל מול המהפך הארגוני שעבר העולם היהודי בתוך פחות משני עשורים . אולם , שלא כמפלגות החילוניות , שהיו בעלות מצע רעיוני חדשני , היתה המפלגה האורתודוקסית בעלת מסר מסורתני מובהק . אך לא רק המסר המוצהר היה שימור המסורת . יסודות מן הקורפורציה הטרום–מודרנית נמזגו אל תוך הצביון הסוציולוגי של הארגון החדש . "אגודת ישראל" חיברה חצרות חסידיות על אופיין החברתי המיוחד ורבנים ראשי ישיבות . זאת ועוד , הסמכות העליונה בכל מה שנוגע לאמונות ולרעיונות לא היתה בידי החברים או בידי נציגיהם בוועד מרכזי נבחר , אלא הופקדה בידי רבנים . באופן פרדוקסלי אירע בארגון החרדי הפוליטי החדש מה שאירע בקרב ארגונים יהודיים בלתי–מסורתיים עם ביטולה של הקורפורציה המסורתית : הרבנים קיבלו סמכויות ותפקידים שכלל לא היו להם בעולם הטרום–מודרני . סוג אחר של ארגון וולנטארי ה " לאנדסמנשפטים " של המוני המהגרים היהודים , שנעו מארצות מזרח אירופה ומקהילות אגן הים התיכון למדינות מערב אירופה ולארצות שמעבר לים , יצרו סוג אחר של ארגון וולונטארי , שתפס מקום חשוב כמוקד של הזדהות חברתית ושימור זהות יהודית בתוך תהליכי אקולטורציה נמרצים . יוצאי ערים ועיירות , שהיגרו במאות ה19– וה20– ממרכז אירופה וממזרחה ליעדים במערב אירופה ואל מעבר לים , ייסדו במולדת החדשה אגודות , מועדונים וחברות , שכונו בשם ' לאנדסמנשפט ' ( לאנדסמן , ביידיש : יוצא אותו מקום . ( בשונה מן המפלגה הפוליטית היהודית , לא היה הלאנדסמנשפט , ביסודו , ארגון רעיוני או פוליטי , אף שבתקנונים של אגודות כאלה ניתן למצוא הצהרות אידיאולוגיות , ובמגוון תפקידיו הוזכרו גם מטרות פוליטיות . הדבק המחבר בין אנשי הלאנדסמנשפט היה בעיקרו הקשר הישן שנמשך מן העולם האירופי או הים–תיכוני , שנשאר מאחור . סוג אחר של לאנדסמנשפטים היה קשור בהשפעתם של האיגודים המקצועיים , ואליהם הצטרפו עשרות אלפים מן המהגרים שהיו פועלים בדור הראשון להגירתם . כך , למשל , היו לארגון העובדים היהודי האמריקני , ה ' ארבעטער רינג , ' סניפים בערים הגדולות של ארצות הברית , שבהם היו חברים יוצאי עיר או עיירה מסוימת . בספר טויזנט יאר פינסק ( אלף שנות פינסק ) שראה אור בניו–יורק בשנת , 1941 מתואר הסניף הפינסקאי מס ' 210 של ה ' ארבעטער רינג ' במלים הבאות : " הסניף הפינסקאי הוא חוליה בשלשלת המלוכדת של אגודות , המרכיבות את תנועת העם הרדיקלית הגדולה ובעלת הנוכחות המרשימה – ה ' ארבעטער רינג ' [ ... ] התמיכה בחברים בעת מחלה ומצוקה נותרה המטרה העיקרית של הארגון . אולם ה ' ארבעטער רינג ' נבדל מאגודות אחרות באופיו הסוציאליסטי המובהק , ביחסו החיובי לתרבות היהודית המודרנית ובתמיכתו הפעילה בתנועות מתקדמות יהודיות וכלליות . " כאן מתגלה החיבור רב–המשמעות , שלא נחקר עד היום לעומק , בין הארגון הפוליטי–רדיקלי החדשני ( דמוי המפלגה ) לבין אגודת המהגרים הוולונטארית . בארגונים כאלה נוצרו חיבורים שנראו בזמנם בלתיאפשריים מן ההיבט האידיאולוגי והפוליטי הטהור . כך , למשל , תמכו אנשי ארגון יוצאי פינסק הנ"ל ב"בונד" האנטי–ציוני בפינסק , וממש באותה עת גייסו כספים לתמיכה בחלוצים יוצאי פינסק שהתיישבו בארץ–ישראל בתקופת העלייה הרביעית . כך או אחרת , אגודות יוצאי הערים והעיירות שקמו בארצות ההגירה החדשות היו גורם מלכד ששימר כמה ממאפייני הקשר הקורפורטיבי המסורתי אל מול כוחו המצמית של הסדר הקפיטליסטי המנוכר . תיאור ציורי שתיאר הסופר שלום עליכם את חיי המהגרים היהודים בניו–יורק בראשית המאה ה20– מלמד רבות על המקום שמילא הלאנדסמנשפט בחיי המהגרים . מצד אחד , היה בית הכנסת מקום מפגש ששימר את הקשרים החברתיים ( והמשפחתיים ) בין בני המקום הישן : "יש בניו–יורק , ברוך השם , בתי כנסת כמעט בכל רחוב [ ... ] בית הכנסת הוא באמת שלנו . כלומר , היהודים המתפללים שם הם כולם מן העיירה שלנו . קוראים לו בשם 'כל ישראל אנשי קסרילעווקע' או 'בית הכנסת הכתריאלי . ' ראינו שם מכרים רבים מעירנו . " מן הצד האחר , אפשר הלאנדסמנשפט למהגרים השתלבות קלה יותר בעולם החדש . בין היתר על ידי קליטתם בשיטות המסחר של העידן הקפיטליסטי : "הפרעזידענט [ הגבאי ] של בית הכנסת שלנו הוא אחד מבעלי 'החברה הלאומית לנקניקים . ' הצליחה אמא לשכנע

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help