sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:247

על התבדלות היהודים וקנאותם והתנכרותם לרוסיות , ומכל הצדדים הבטיחו לנו שבחדול ההתבדלות יוטב מצב אחינו ברוסיה וכולנו נהיה אזרחים שווי–זכויות במדינה , לפיכך נתעוררנו לייסד אגודת אנשים משכילים כדי לשרש את המגרעות הנזכרות על ידי הפצת כתב רוסיה ולשונה ושאר לימודים מועילים בין היהודים . " ההתלכדות החברתית סביב רעיונות רפורמיסטיים , אף שהיו בה גילויים ברורים של התנכרות והתרחקות מן הקבוצה האתנית , שימרה את זיקתם של חברי הארגונים החדשים לציבור שאותו ביקשו לתקן , וגם חיזקה את זיהוים כיהודים בעיני הסביבה הלא–יהודית . מוקד התלכדות בלתי–מסורתי מובהק היה העיתונות היהודית החדשה בלשונות הלא–יהודיות . העיתונות היהודית ברוסית ובפולנית , שהחלה להופיע בראשית שנות ה60– של המאה ה , 19– הרחיבה את תחומי ההתלכדות החדשה אל מעבר לארגון הממוסד ויצרה 'קהילה מדומיינת' ( בלשונו של חוקר התנועות הלאומיות בנדיקט אנדרסון , ( שהמירה את הזיקה המסורתית בין היהודים בקהילות השונות בקשר חדש . אין זה מקרה כי רבים מפעילי הארגונים הללו התגלגלו כעבור זמן לאגודות הלאומיות שקמו בעשורים האחרונים של המאה ה . 19– בולט מקרהו של ליאון פינסקר : משכיל יהודי–רוסי , שפעל בשנות ה60– וה70– למען שילובם החברתי והתרבותי של היהודים , הצטיין כרופא במלחמת רוסיה-תורכיה ( 1877 -1876 ) והיה אחד מפעיליה הבולטים של 'חברת מפיצי השכלה . ' בשנת 1882 כתב פינסקר את אחד מחיבורי היסוד של תנועת ' חיבת ציון , ' ושנה לאחר מכן נעשה אחד ממנהיגיה של התנועה החדשה . המעבר מפעילות באגודה פילנתרופית , שחבריה היו אנשי האליטה הכלכלית הרוסיפיקטורית , לתנועה לאומית בעלת עשרות סניפים ברחבי 'תחום המושב , ' היה לא רק מפנה אידיאולוגי . הוא ביטא גם תמורה חברתית . בשנים הסמוכות תיוולד במרכז אירופה ובמזרחה התנועה הפוליטית היהודית המודרנית , אמה–הורתה של המפלגה היהודית . שלב נוסף בתמורה החברתית שעברו מיליוני יהודים היה התגבשותם של ארגונים וולונטאריים פוליטיים שפנו אל שכבות האוכלוסייה הרחבות : המפלגות . המפלגה הפוליטית היהודית היא תופעה חדשה לחלוטין בהיסטוריה החברתית של עם ישראל . בעשור האחרון של המאה ה19– ובראשית המאה ה20– נוסדו עשרות רבות של מפלגות פוליטיות , שתפסו תוך זמן קצר מקום מרכזי בחיי היחיד והחברה . שלא כקהילה המסורתית , שההשתייכות אליה היתה מכוח החוק , ואי אפשר היה לו ליחיד לפרוש ממנה אלא אם המיר את דתו , היתה ההצטרפות למפלגה , או נטישתה של זו , תלויה ברצון היחיד ובבחירתו החופשית . המצע הרעיוני והאינטרס הפוליטי , ולא הקשר המיסטי והשיוך הקורפורטיבי , הם שקבעו את היחסים החברתיים בתוך המפלגה ובין המפלגות השונות . כך היתה המפלגה הפוליטית החדשה לגורם חילון מובהק במובן הסוציולוגי . אולם , למרות האופי החדשני של הארגון החברתי הזה , שלא היה לו כל תקדים בתולדות היהודים , מילאה המפלגה , במידה לא מבוטלת , את תפקיד המוסדות המסורתיים שבוטלו או נעלמו . אף שלכאורה היתה ארגון בעל אופי וולונטארי מובהק , קיבלו המצטרפים על עצמם , מרצונם החופשי , מרות של תקנונים ומצעים ששללו לעתים קרובות ( בעיקר במפלגות הרדיקליות יותר ) את חירות הפרט . יתרה מזאת , בהעדר ביטוי סוציולוגי אחר לזהות היהודית , נעשו המפלגות היהודיות מוקדי זהות חלופיים ל"קהל" הישן . כמה מן המפלגות היהודיות היו חלק ממפלגות רב–אתניות , וההשתייכות אליהן הבליטה את השוני והייחוד של החברים היהודים . המפלגה היהודית , במיוחד המזרח–אירופית , דמתה בהשפעתה על החיים החברתיים להשפעת התנועה החסידית במאה ה : 19– היא הרחיקה את היחיד מן התא המשפחתי והעתיקה את מוקדי מחויבותו אל ארגון וולונטארי על–מקומי . מבחינות רבות דמתה ההזדהות החילונית החדשה עם המפלגה הפוליטית לזיקה הקיימת בין היחיד לבין הקהילה הטרום–מודרנית . היחיד ביטל את עצמו בפני הכלל , חש מחויבות קולקטיבית והעדיף את הקשר המפלגתי על פני התא המשפחתי . יתר על כן , השפעתה של המפלגה על חיי היחיד התרחבה לתחומים רבים , מעבר למצע האידיאולוגי ולמטרות הפוליטיות המשותפות לחבריה . כך , למשל , התערבה המפלגה בחינוך הדור הבא , שלטה במידע שהגיע אל החברים באמצעות העיתון התנועתי והוצאת הספרים המפלגתית , העניקה אשראי והלוותה כספים , הגישה סיוע רפואי וסיעודי באמצעות "קופת החולים" שלה , ואפילו טיפלה לעתים בקבורת חבריה ( כך במפלגת "פועלי ציון . ( " בכל התחומים הללו טיפלו במסגרות הקהילה המסורתית ה"חברות . " המעבר מן ה"חברה קדישא" למפלגה הפוליטית היה , אפוא , עוד גילוי מובהק של חילון המסגרות החברתיות . נוצר חיבור חדש של רעיונות חילוניים מובהקים , בין שהיו לקוחים ממאגר הלאומיות המודרנית , בין שהיו לקוחים ממגוון התורות הסוציאליסטיות , עם ארגון שהחל לתפקד בריק הסוציולוגי שנוצר עם ביטול המשטר הקורפורטיבי . חיבור זה היה אחד מיסודות הזהות הלאומית החדשה , שהתגבשה באירופה המרכזית והמזרחית לקראת סוף המאה ה . 19– אופייה העל–מקומי של המפלגה הפוליטית החדשה , יחד עם המערך התקשורתי החדש שהפעילה ממרכזיה בכרכים הגדולים , זימנו ליחיד היהודי ( שאיבד את תחושת השייכות המסורתית אל הקהילה הדתית ) שייכות חלופית . המפלגה גם הציעה תחליף ( לעתים שלא במודע ושלא במתכוון ) לקשרים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help