sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:246

יותר התקבלו חלק מן השינויים הללו גם בקרב קהילות מתפללים שמרניות יותר , והמקור החדשני נשכח מן הלב . מעצם העובדה שבית הכנסת נותר למעשה המקום הציבורי היחידי שבו התמקדה הזהות היהודית , התרחבו תפקידיו החברתיים . לעתים אף נמצא בו את הספרייה הקהילתית ( ולא רק ארון ספרי קודש , כמו שהיה בבית הכנסת הישן . ( בית הכנסת ( ולעתים כמה בתי תפילה של זרמים דתיים שונים , ( בית הספר היהודי , המועדון , מסעדה או בית קפה , חדרי ספורט ובריכת שחייה , נעשו במחצית השנייה של המאה ה20– חלק מקומפלקס המכונה לעתים 'מרכז תרבות יהודי . ' כך הפך בית התפילה למועדון חברתי של קבוצה אתנית–תרבותית . ממקום תפילה ולימוד דתי הוא היה לאתר בילוי . עם צמצום סמכויותיו של השלטון האוטונומי היהודי בידי שלטונות המדינה הריכוזית , עד לביטולו המוחלט של ה"קהל , " תהליך שנמשך והלך מאמצע המאה ה18– ועד לחיסולה של האוטונומיה היהודית באימפריה הרוסית בשנת , 1844 החלו , כאמור , לצמוח ארגונים חברתיים מסוג חדש . מצד אחד , נמשך קיומם של ארגונים שכבר היו קיימים לצדו של ה"קהל" הישן , או שפעלו במסגרתו . מצד אחר , הופיעו ארגונים מסוג חדש לחלוטין , שלא היה להם תקדים בחברה הטרום–מודרנית . באנגליה , צרפת , הולנד וגרמניה , שבהן נעשה בית הכנסת מוקד ההזדהות היהודי הכמעט–בלעדי ( עד להופעת ארגונים חילוניים מודרניים , ( צומצמו החיים היהודיים לפולחן הדתי , מתוך הינתקות מן היסודות הפוליטיים והאתניים , שהיו אופייניים לקהילה הטרום–מודרנית . בארצות מזרח אירופה , לעומת זאת , נטלו העדות החסידיות רבים מתפקודי ה"קהל" שבוטל . תנועת החסידות , שהתפשטה במהירות על פני שטחים נרחבים באזורים שהיו עד סוף המאה ה18– תחת שלטון מלכות פולין–ליטא , יצרה מערך מסועף של עדות מאמינים , שסרו למרות מנהיגים בעלי כריזמה דתית . מנהיגים אלה , ה"צדיקים , " היוו מוקד כוח חברתי וכלכלי שלא היה כפוף באופן פורמלי לרשויות המדינה . כך , שעה שהשלטון נטל מן הקהילה את סמכויותיה , מילאו עדות החסידים בהנהגת ה"צדיקים" תפקידים כלכליים וחברתיים , והמשיכו בפועל לקיים אוטונומיה ששימרה את ליכודה של החברה המסורתית . תפקיד דומה מילאה הישיבה העל–קהילתית הליטאית , שראשיה נטלו על עצמם שורת תפקידים שמילא ה"קהל" קודם לביטולו . ארגון חברתי נוסף , שהתקיים במסגרת הקהילה המסורתית , היה ה"חברה . " חברות לצדקה וללימוד , וכמוהן גם חברות בעלי–מלאכה ופועלים ( המקבילה היהודית של הגילדות והצכים , ( המשיכו להתקיים גם לאחר ביטולה הרשמי של הקהילה . החברות נטלו על עצמן מקצת מן העניינים שהיו קודם בידי הנהגת הקהילה . בווילנה , למשל , המשיכה חברת " הצדקה הגדולה" לעסוק באותם עניינים שבהם עסקו ראשי ה"קהל . " הזיקה בין ה"קהל , " שבוטל בפקודת שלטונות אוסטריה , פרוסיה ורוסיה , לבין העדות החסידיות , הישיבה העל–קהילתית והחברות למיניהן לא היתה רק במישור החברתי והכלכלי . שלושה טיפוסי התארגנות אלה היו חלק מעולם המחשבה המיסטי–אורגניסטי שאפיין את המחשבה הפוליטיתחברתית של החברה המסורתית . החסידים האמינו בקשר העלטבעי הקיים בין נשמות חברי העדה לבין נשמת ה"צדיק ; " הישיבה העל–קהילתית קיבלה את סמכותה מכוח יוקרת האליטה הלמדנית שהחזיקה במפתחות ההלכה ; החברה , בין שעסקה בלימוד ספר מוסר או בקבורת מתים , היתה "חברה קדישא . " וכך היוו שלושת הארגונים , שמילאו בארצות מזרח אירופה את מקום הקהילה הרשמית , מוקד התלכדות חברתית , ששימר את אופייה המסורתי של התפוצה היהודית הגדולה ביותר בעולם בעת החדשה . מסגרות חברתיות חדשות לצדם של הארגונים החברתיים הלא–פורמליים הללו , שהיו בעלי אופי דתי מובהק , החלו להופיע במדינות מזרח אירופה , לקראת אמצע המאה ה , 19– מסגרות חברתיות חדשות , שלא היו להן שורשים במסורת הקורפורטיבית . באופן פרדוקסלי למדי , אותו שלטון שביטל את ה"קהל" באימפריה הרוסית , נזקק לארגונים חלופיים שיקיימו את המגע עם האוכלוסייה היהודית הגדולה . גובי מסים יהודים מיוחדים או נציגים ( ברוסית 'סברשצ'יקי' או 'דפוטטי , ( ' ולצדם ה'רבנים מטעם , ' המשיכו לקיים מנהל יהודי נפרד בחסות המדינה . אפיק נוסף של התלכדות חברתית נוצר בגין הזיקה של סוכני המודרניזציה הוולונטאריים , ובראשם אנשי תנועת ההשכלה במזרח אירופה , אל המדינה . תהליכי האקולטורציה שהתרחשו בקרב האליטות הכלכליות הביאו לא רק לשינוי לשוני ולתמורות בלבוש . יהודים בעלי הון או בעלי מקצועות חופשיים ( רופאים , עורכי דין , ( שאימצו את תרבות המדינה ( רוסית , גרמנית ) או את התרבות הפולנית , ייסדו חברות בעלות סדר יום בלתי–מסורתי בעליל , שחבריהן התכוונו לפעול לשינוי ערכים מקיף בחברה היהודית . חברות אלו , כגון "חברת מפיצי השכלה בין היהודים , " שנוסדה בפטרבורג בשנת , 1863 תמכו ברפורמות חינוכיות ברוח הפרוגרמה המשכילית–אמנסיפציונית , שהיתה משותפת לפילנתרופים ולאישי ציבור ליברליים יהודים ברחבי התפוצה האשכנזית . אולם , בה בעת היו אלו ארגונים חברתיים שטיפחו זהות יהודית שונה ונבדלת מן הזהות הדתית הישנה . אחד ממייסדי החברה , הברון ליאון רוזנטל , כתב על מטרותיה : " תמיד שמענו מפי אישים רמי–מעלה במגענו עמהם טענות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help