sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:245

האימפריאלי . הזהות היהודית , שנשענה עד כה על ארגון חברתי דמוי משפחה מורחבת , שנהנה מהכרת השלטונות והיה בעל כוח כפייה , נעשתה מופשטת וחסרת עיגון במציאות היומיומית . ההזדהות עם המדינה באה לידי ביטוי בזניחת הלשונות המדוברות ( ורנאקולרים ) של היהודים ובאימוץ הלשון המועדפת על השלטון ; בהזדהות מוחצנת עם מדיניות השליטים ובהצטרפות אל השיח המשותף למדינה ולנתיניה . התנגדות לכל אלה , כזו שהיתה בקרב חוגים רחבים בחברה היהודית באימפריה הרוסית באמצע המאה ה , 19– ביטאה את רתיעת המתנגדים מן הוויתור על סממני הזהות הדתית–קורפורטיבית הישנה . צורת הזדהות נוספת עם המדינה הריכוזית הופיעה עם לידת הלאומיות היהודית . כאן אמורה היתה מדינה של יהודים לרשת את מקומה של הקורפורציה הישנה . יתרה מזאת , במדינה יהודית מסוג מסוים עשויים היו להתחבר מחדש כל אותם המרכיבים הדתיים , החברתיים והאתניים של הזהות היהודית הקורפורטיבית . המתח בין שלושת היסודות הנזכרים , המאפיין עד עצם היום הזה את החברה הישראלית ומשפיע ביותר על החיים הפוליטיים בישראל , אינו אלא תוצאה נוספת , ומרוחקת למדי בזמן , של הסרת החסות הקורפורטיבית מן היחיד היהודי . הלחץ מצד שלטונות המדינה הריכוזית הביא לביטול ה"קהל , " על שיטת הבחירות של בעלי התפקידים שבו , שיטה שהיתה דומה בקווים כלליים לנהוג בארגונים קורפורטיביים מקבילים בחברות הסובבות . אולם לא כל המוסדות והתפקידים שהתקיימו עד לביטול האוטונומיה היהודית נעלמו מן החיים היהודיים . כיוון שתפקודי ה"קהל , " שנגעו לכל תחומי החיים , צומצמו בהוויה המודרנית למה שהוגדר "פולחן דתי , " קמו במקרים רבים ארגונים חדשים , שכל עיסוקם היה אך ורק בענייני דת . יתרה מזאת , תפקידים ומוסדות , ובראשם הרב ובית הכנסת , שינו את מעמדם וזכו ליוקרה ולהשפעה שלא היתה להם כלל בחברה המסורתית . הרב , שהיה בקהילה האוטונומית הישנה אחד משכירי ה"קהל" ולא מילא , בדרך כלל , תפקידי ניהול והנהגה , נעשה עם ביטול הקורפורציה היהודית לדמות מרכזית בחיי החברה והחל למלא מגוון תפקידים שלא היו לו כלל בעבר . ממומחה קהילתי לפרשנות ההלכה , מה שהיה בעצם תפקידו העיקרי בקהילה הישנה , נעשה להוגה דעות , מטיף , פוליטיקאי או מנהיג מפלגה פוליטית . במערב אירופה ובגרמניה חלה גם תמורה בהכשרתו המקצועית ובהשכלתו של הרב . רבנים לא מעטים רכשו השכלה אקדמית והיו בעלי ידע נרחב בתרבויות הסביבה הלא–יהודית . אין זה מקרה שתנועת התיקונים בדת , שהתעוררה בגרמניה בראשית המאה ה , 19– היתה קשורה בחבורה של רבנים מודרנים שנתנו משמעות חדשנית למשרת הרבנות . במדינות מרכז אירופה ומזרחה ראו השלטונות ברב פקיד של המדינה , וביקשו להטיל עליו תפקידי רישום לידות ופטירות , ופיקוח מטעם הרשות על העדה הדתית היהודית . רבנות ממשלתית נוסדה במלכות אוסטריה במחצית השנייה של המאה ה . 18– באימפריה הרוסית קמה מערכת נרחבת של "רבנות מטעם , " שמילאה תפקידים מנהליים מובהקים במסגרת הביורוקרטיה האימפריאלית . לצורך הכשרתם של רבנים אלה הוקמו , בשנות ה40– של המאה ה , 19– שני בתי מדרש לרבנים , בווילנה ובז'יטומיר . מוסדות אלה היו מסלול מובהק לאקולטורציה רוסית , ובהם צמחה אליטה תרבותית מסוג חדש , שהצטרפה לתנועות יהודיות מודרניות . מעבר אל מרחב הגויים כך או אחרת , הרב מילא למעשה שורת תפקידים שבוצעו בעבר במסגרת ה"קהל" הישן . בקהילות מהגרים חדשות , שקמו באירופה המערבית ובארצות שמעבר לים , היווה הרב מוקד אישי של הזדהות בסביבה חדשה ובלתי–מוכרת , ובה בעת מילא תפקיד של סוכן אקולטורציה לתרבות הארץ החדשה . בית הכנסת , שהיה בחברה המסורתית מוקד אחד מתוך כמה מוקדי זהות יהודית בהוויית חיים דתית–טוטאלית , נעשה מוסד מרכזי וסמל ההזדהות המובהק של שייכות לחברה היהודית . חבר הקהילה המסורתי היה נתון בתוך "מרחב יהודי" שלם , שהתפשט מן הבית אל רחוב היהודים , שכונה באשכנז , Judengasse השכונה המיוחדת או הגטו . רק כאשר יצא היהודי אל מחוץ לרחוב , עזב את שכונת היהודים או התרחק מעבר לתחומי העיירה במזרח אירופה , הוא עבר אל מרחב הגויים . אמנם , לא תמיד שכנו היהודים בנפרד מן התושבים הלא–יהודים בעיר או בכפר ( בעיקר נכונים הדברים לגבי מזרח אירופה , שם לא היה גטו , אף לא רחוב מיוחד . ( עם צמצום האוטונומיה היהודית וביטול הגבולות האקולוגיים והגיאוגרפיים הברורים בין "המרחב היהודי" לבין סביבתו הנוכרית , נותרו הבית , מחד גיסא , ובית הכנסת , מאידך גיסא , שני המרחבים היהודים הטהורים . בעקבות תמורה זו עלה מעמדו של בית הכנסת כמוקד ציבורי של זהות יהודית . במוסד זה התמקדו כמה מן הפולמוסים הסוערים ביותר שהתרחשו בין שמרנים ומחדשים . כך , למשל , לגבי שינוי נוסחי התפילה , עיצוב בלתי–מסורתי של הבניין , שינוי מקום הבימה וסדר הישיבה , הכנסת עוגב , שירת מקהלה , ליווי מוזיקלי של הפולחן הדתי והנהגת דרשה בשפת המדינה . כל אלה וחידושים אסתטיים וריטואליים נוספים , שהחלו ראשוני תנועת התיקונים בדת להנהיג בגרמניה בעשור השני של המאה ה , 19– היו קשורים בבתי התפילה של קהילות מסוימות . בשנים מאוחרות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help